یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵

دکتر نوروزی در نشست خبری:

برای دو سوم ورزشکاران اعزامی به جاکارتا پرونده سلامت تشکیل شده است

نشست خبری

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: تاکنون دو سوم ورزشکاران اعزامی به جاکارتا به ما مراجعه کرده و برای آنها پرونده سلامت تشکیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل پزشکی ورزشی ایران، دکتر غلامرضا نوروزی در نشست خبری امروز خود که در محل کمیته ملی المپیک برگزار شد، افزود: تمام تلاش ما برای این است که در جاکارتا کاروان ما از هر لحاظ سالم باشد در این رابطه از چند ماه پیش برای ورزشکاران پرونده پزشکی تشکیل دادیم. ورزشکاران را زیر نظر داریم که اگر فدراسیونی با مصدومیت مواجه شد بتوانند بازیکن دیگری را جایگزین کنند.

وی افزود: در این راستا با همه فدراسیون‌ها همکاری لازم را داشتیم. برخی از فدراسیون‌ها مثل والیبال و فوتبال ترکیب تیم اعزامی به این بازی‌ها را دیر اعلام کردند که کارمان را درخصوص این تیم‌ها از چندروز قبل شروع کردیم. دوومیدانی نیز به دلیل این که تعدادی از ورزشکارانش از چندماه قبل در اردوی خارج از کشور حضور دارند لیست ورزشکاران خود را دیر به ما اعلام کرد.

وی افزود: تیم های کشتی، تنیس و کاراته مردان این هفته و اوایل هفته آینده برای معاینات و تشکیل پرونده پزشکی مراجعه می کنند.  

وی ادامه داد: فایلی برای معاینه ورزشکاران تهیه کردیم و همین فایل تا بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ نیز باقی می‌ماند. فدراسیون پزشکی ورزشی این آمادگی را دارد که خبرنگاران اعزامی به جاکارتا را نیز مورد معاینه قرار دهد.

دکتر نوروزی درباره اقدامات فدراسیون برای کنترل دوپینگ ورزشکاران قبل از اعزام به بازی های آسیایی یادآور شد: ما مشاوره آنتی دوپینگ را داده ایم. با فدراسیون ها هم نامه نگاری کرده ایم و حتی کارشناسان را برای اعلام نکات مدنظر و مواد ممنوعه به فدراسیون ها فرستاده ایم. همچنین فرم هایی را برای معافیت های درمانی به ورزشکاران و فدراسیون ها ارائه داده ایم. برای بعضی از رشته های مدال آور هم تست آنتی دوپینگ انجام داده ایم که خوشبختانه منفی بوده است.

وی درباره چگونگی نمونه گیری از دوپینگ ورزشکاران گفت: ما برای بازی های آسیایی از کلیه افراد اعزامی تست دوپینگ گرفته ایم. در طول مسابقات آسیایی هم بعد از اسکان قطعی ورزشکار و اعلام شماره اتاق و تخت، تست گیری ماموران دوپینگ آغاز می شود. آنها بدون اطلاع قبلی ممکن است در رستوران، تمرینات و مسابقات از ورزشکاران به صورت رندوم تست بگیرند.

وی ادامه داد:  تاکنون دو سوم ورزشکاران اعزامی به جاکارتا به ما مراجعه کرده و پرونده سلامت برای آنها تشکیل شده است. مابقی نیز که نیامده اند با کمیته پزشکی فدراسیون ها اعلام کردیم که این موضوع را پیگیری کنند.

دکتر نوروزی یادآور شد: تاکنون مورد پزشکی حادی نداشتیم که ورزشکاری مصدوم باشد و بخواهند ورزشکاری را جایگزین او کنند.

وی ادامه داد: تا پایان تیرماه به فدراسیون‌ها فرصت داده‌ایم تا پرونده مخصوص خود را به ما تحویل دهند و اگر رشته‌ای این کار را انجام ندهد مسئولیتش از گردن ما سلب می‌شود. در مورد نمونه‌گیری‌هایی که انجام داده‌ایم هم باید بگویم که تاکنون هیچ نمونه مثبتی اعلام نشده است.

دکتر نوروزی  با اشاره به نگاه ویژه این فدراسیون به ورزش بانوان، گفت: دو پزشک خانم و دو فیزیوتراپ خانم به این بازی ها اعزام خواهند شد. ‌ چند فدراسیون ما نیز از جمله وزنه برداری، تکواندو، کشتی و فوتبال به همراه خود تیم پزشکی خواهند داشت ... تعداد تیم پزشکی ما نسبت به سال گذشته بیشتر شده و می خواهیم که خدمات بیشتری به ورزشکاران بدهیم.

وی افزود: ما یک شورای مرکزی دوپینگ داریم که براساس آماری که به وادا می دهیم سال گذشته حدود ۱۵۰۰ نمونه داریم که این تست ها بین فدراسیون های مختلف توزیع می شود. رشته های پر خطر مثل کشتی، وزنه برداری، دوچرخه سواری و دوومیدانی بیشتر روی آنها کار کردیم.

وی ادامه داد: برای بازی‌های آسیایی اندونزی از کلیه ورزشکاران رشته‌های پر خطر تست گرفتیم تا مشکلی در جاکارتا نداشته باشیم.

در بازی‌های آسیایی نیز به صورت رندوم از ورزشکاران تست گرفته خواهد شد. تعداد پزشکان اعزامی به جاکارتا ۱۷ نفر است، اما برخی فدراسیون‌ها مثل کشتی، فوتبال، وزنه برداری، تکواندو و والیبال قصد دارند از پزشکان خودشان استفاده کنند که در مجموع حدود ۲۱ نفر می شود.

دکتر نوروزی گفت: درخصوص اتفاقی که برای سارا عبدالملکی افتاد با توجه به اینکه سقف تعهدات ما به ورزشکاران ملی پوش مشخص است ولی مبلغ ۴۵ میلیون تومان هزینه بیمارستان او را پرداخت کردیم. بعد از آن نیز خدمات دیگری را به این بازیکن ارائه کردیم.

هجدهمین دوره بازی های آسیایی از ۲۷ مرداد تا ۱۱ شهریور ماه به میزبانی سه شهر اندونزی برگزار می شود و ۳۸۰ ورزشکار زن و مرد ایرانی در ۴۴ رشته ورزشی در این رقابت ها شرکت خواهند کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.