یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

فعالیتهای جسمانی درکودکان ونوجوانان(قسمت اول)

فعالیت بدنی کودکان

بازی و فعالیت بدنی روزانه، از قدیم بخش مهمی از زندگی کودکان و نوجوانان بوده است. امروزه کامپیوترها و رسانه های اجتماعی نیاز و میل کودکان را برای حرکت و بازی را کاهش داده اند.

مشارکت در فعالیت بدنی با افزایش سن، کاهش می یابد و این کاهش در دختران بیشتر ازپسران است. چالش های مرتبط با فعالیت روزانه کودکان  باید متناسب با سن بوده و از جانب خانواده و دوستان حمایت شود. سبک زندگی بی تحرک یک عامل خطر عمده برای چاقی و بیماری های قلبی عروقی شناخته شده است. شیوع اضافه وزن و چاقی در میان کودکان و وجوانان، یکی از مهم ترین مشکلات بهداشت عمومی بوده و این مشکلات مرتبط با وزن در دوران کودکی تشخیص داده می شوند.

فعالیت فیزیکی یک رفتار آموخته شده است که تحت تأثیر خانواده، دوستان، معلمان و مربیان، و همچنین محیط می باشد. کودکان و نوجوانانی که در اوایل زندگی خود فرصت های ایجاد اعتماد به نفس در انجام فعالیت های فیزیکی را ندارند، عمدتا در اواخر زندگی خود کمتر فعال هستند. مهارت های حرکتی مانند در حال اجرا، پریدن و پرتاب می تواند به عنوان بلوک های ساختمانی برای یک عمر فعالیت بدنی عمل کند. بچه هایی که این مهارت ها را در اوایل زندگی ندیده اند، از توصیه های فعالیت بدنی در ادامه زندگی خود نیز تبعیت نخواهند کرد.

فواید فعالیت فیزیکی برای کودکان و نوجوانان

مشارکت منظم در انواع مختلف فعالیت بدنی، جهت رشد و پیشرفت سالم ضروری می باشد. شواهد نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند تاثیر مثبت روی ترکیب بدنی، کلسترول، فشارخون، قند خون، تناسب هوازی، قدرت عضلانی، مهارت های حرکتی و سلامت استخوان داشته باشد. فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند عملکرد تحصیلی را بهبود بخشیده و احساسات خوبی را به وجود آورد. رفتارهای سبک زندگی مثبت مانند مشارکت در فعالیت جسمانی روزانه که در طول دوران کودکی و نوجوانی آغاز می شود، در بزرگسالی نیز ادامه می یابد. در دراز مدت مشارکت روزانه در بازی های فضای باز و ورزش های تفریحی به بهبود سلامت و احساس خوب بودن همه کودکان و نوجوانان کمک خواهد کرد.

مشخصات فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان

الگوی طبیعی فعالیت پسران و دختران به صورت فعالیت بدنی کوتاه مدت همراه با دوره های استراحت مختصر در صورت نیاز، مشخص میشود. اکثر کودکان در فعالیت جسمانی شرکت می کنند تا از آن لذت ببرند، دوستان پیدا کنند و چیز جدیدی یاد بگیرند. در حالی که برنامه های ورزشی جوانان می توانند فرصتی برای ورزشکاران جوان فراهم کنند تا از لحاظ جسمی فعال باشند، همه کودکان از رقابت شدید لذت نمی برند. کودکان و نوجوانانی که آمادگی جسمانی ضعیفی دارند، مستعد هستند که  به دلیل ناامیدی، خجالت و مشکلات فیزیکی، مانند درد و آسیب، از ورزش خارج شوند. کودکان و نوجوانان باید از روند فعال بودن فیزیکی لذت ببرند. گرچه ارزش بازی خلاق آزاد نباید نادیده گرفته شود، فعالیتهای بدنی ساختارمند فرصتی منحصر به فرد برای کودکان و نوجوانان برای یادگیری مهارت های جدید، بهبود تکنیک ورزش و احساس موفقیت در موفقیت های آنها را فراهم می کند. بچه هایی که یاد می گیرند چگونه با اعتماد به نفس بازی کنند و برای شرکت در بازی ها و فعالیت های مختلف تشویق میشوند، احتمال اینکه در طول زندگی از لحاظ فیزیکی فعال باشند بیشتر است. حتی پسران و دختران غیر فعال می توانند فعالیت بدنی را با مشارکت در برنامه هایی که جذاب و سرگرم کننده هستند، بهبود بخشد. درست مثل خواندن و نوشتن، کودکان باید یاد بگیرند که چگونه بازی های حرکتی و مهارت های ورزشی را به صورت ایمن و درست انجام دهند.

ترویج موفقیت با شرکت در فعالیت های جسمانی: نکاتی برای والدین، مربیان و معلمان

راهنمایی های زیر میتواند به والدین، مربیان و معلمان کمک کند تا برنامه های فعالیت بدنی ایمن و سرگرم کننده برای کودکان و نوجوانان ایجاد کنند:

تمرکز بر ارزش های ذاتی مانند بهبود مهارت، موفقیت های شخصی و داشتن سرگرمی.

تفاوت ها و توانایی های فردی را در کودکان و نوجوانان هم سن شناسایی کنید.

انواع فعالیت های خلاقانه ای را ارائه دهید و از گروه بندی اجتناب کنید.

اطمینان حاصل کنید که کودکان و نوجوانان کفش و لباس مناسب بپوشند.

به طور منظم مناطقی که  فعالیت انجام میشود را بازرسی و دستورالعمل های ایمنی را شرح دهید.

یک الگوی خوب باشید و در فعالیت بدنی منظم شرکت کنید.

روی "بهترین کاری که می توانید انجام دهید" تاکید کنید به جای اینکه "بهترین باشید".

فرصت هایی برای کودکان بزرگتر فراهم کنید تا به کودکان جوان تر آموزش دهند.

منبع: َACSM

دکتر ساناز کبیری

مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی استان تهران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.