دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

دکتر باشتی در نشست ستاد برگزاری المپیاد دانشجویان تشریح کرد؛

خدمات پزشکی ورزشی در المپیاد سراسری دانشجویان در شیراز

المپیاد ورزشی دانشجویان شیراز

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس گفت: این هیات خدمات گسترده‌ تخصصی خود را در سطح کیفی مطلوب و با لحاظ کردن سرعت و دقت مناسب به ورزشکاران شرکت کننده در چهاردهمین المپیاد دانشجویی در شیراز ارائه داده است.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیل پزشکی ورزشی ایران، دکتر کاوه باشتی در نشست هم اندیشی با مسئولان بهداشت و درمان ستاد برگزاری المپیاد دانشجویان کشور، خاطرنشان کرد: از تمام ظرفیت ها برای پوشش پزشکی و ارائه خدمات تخصصی درمانی و بهداشتی به ورزشکاران حاضر در این المپیاد استفاده کرده است.

او موضوع سلامت، بهداشت و درمان دانشجویان ورزشکار را از اولویت‌های مسئولان دانست و گفت: در نخستین روز برگزاری مسابقات با تعداد قابل توجهی از ورزشکاران آسیب دیده مواجه بودیم به‌طوری که حدود ۵۸ مصدوم ثبت آماری شده است.

دکتر باشتی با بیان اینکه از کل ورزشکاران آسیب‌دیده‌ روز اول ۴۰ نفر توسط پزشکیاران هیات پزشکی ورزشی در محل مسابقه مداوا شدند، خاطرنشان کرد: ۱۸ ورزشکار آسیب دیده دیگر برای دریافت خدمات تخصصی به بیمارستان ارجاع و همگی درمان شدند و تنها ۲ ورزشکار همچنان تحت مراقبت هستند.

او با اشاره به استقرار آمبولانس در محل برگزاری مسابقات گفت: از ابتدا تاکنون حدود ۷۰ روز دستگاه، آمبولانس پوشش این مسابقات را انجام داده و در چندین نقطه نیز تیمی کامل با امکانات مورد نیاز مستقر است.

باشتی با اشاره به همکاری دستگاه‌های متولی سلامت در ارائه خدمات پزشکی ورزشی به شرکت کنندگان چهاردهمین المپیاد ورزشی دانشجویان سراسر کشور در شیراز گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اورژانس فارس با همکاری گسترده مثل همیشه در کنار ما هستند و ما را در ارائه خدمات پزشکی به این المپیاد ورزشی همراهی می کنند .

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس با بیان اینکه سلامت ورزشکار در اولویت اندیشه‌های برگزارکنندگان و متولیان مسابقات قرار داشته و دارد،  گفت: دانشجویان عزیز به این نکته توجه داشته باشند که سلامت در اولویت فعالیت ورزشی قرار دارد بنابراین در صورت احساس درد یا بروز مصدومیت موضوع را بلافاصله با پزشکیاران یا تیم پزشکی حاضر در محل مطرح کرده و از مشاوره‌ها استفاده کنند، یک جراحت ساده و سطحی هم ممکن است در بلند مدت صدمات جدی به‌دنبال داشته باشد.

باشتی با تأکید بر اینکه هدف از ورزش سلامتی است و اگر در حین ورزش آسیبی به ورزشکار وارد شود، نباید با فشار بیشتر به مسابقه ادامه دهد، گفت: پزشکان و پزشکیاران با تجربه هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با هدف کمک به حفظ و ارتقاء سلامت ورزشکاران در محل مسابقات مستقر شده‌اند.

رئیس اداره‌ بهداشت و درمان دانشگاه شیراز هم در این نشست به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و پزشکی چهاردهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور در شیراز اشاره و اضافه کرد: از ابتدای سال ۹۷ نشست‌های متعددی در این ارتباط برگزار و نهایتا کمیته‌ی پزشکی تشکیل شد.

دکتر حسام واردی با بیان اینکه از ابتدا با برنامه ریزی موضوع سلامت دانشجویان ورزشکار را در اولویت برنامه ها قرار دادیم، افزود: با تعطیلی دانشجویان دانشگاه شیراز تا روزهای ابتدایی ورود میهمانان ورزشکار، ضمن سم پاشی و آماده سازی محیط استراحت و ورزش و مسابقات زمینه‌ی سالم‌سازی فضا را فراهم کردیم.

وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی هیئت پزشکی ورزشی استان فارس، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اورژانس فارس، تجهیزات و آمادگی خود را در حوزه پزشکی و سلامت چند برابر کردیم .

رئیس اداره بهداشت و درمان دانشگاه شیراز با اشاره به راه‌اندازی یک مرکز بهداشتی درمانی در محل خوابگاه دانشجویان ورزشکار این اقدام را گامی برای ارائه‌ی بهتر خدمات بهداشتی و درمانی ارزیابی کرد.

مستجابی، بیمارستان های طرف قرارداد چهاردهیمن دوره المپیاد دانشجویان کشور در شیراز را بیمارستان شهید رجایی، نمازی، قلب الزهراء و خلیلی عنوان نمود و خاطر نشان کرد: با توجه به آمارها تا این لحظه ۹۸ درصد مصدومیان به بیمارستان شهید رجایی و ۲ درصد به بیمارستان خلیلی منتقل شده اند.

وی ادامه داد: به طور میانگین ۵ آمبولانس برای این دوره از مسابقات تحت اختیار است، در کنار این آمبولانس ها یک موتور آمبولانس نیز به طور شبانه روزی در مرکز کمیته بهداشت و درمان این المپیاد قرار دارد که در مصدومیت های شدید تا رسیدن پزشک میتواند اقدامات اولیه را ارائه دهد و گزارش های لازم را تهیه و در اختیار تیم های امداد و نجات قرار دهد.

نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس هم در حاشیه این نشست هم اندیشی، گفت: این اولین بار است که در یک المپیاد ورزشی دانشجویی به این گستردگی به مسائل پزشکی ورزشی پرداخته شده است و این نشان از رشد ورزش ما در سطح جامعه و دانشگاه ها است و همچنین نگاه های تخصصی مسئولین برگزاری این المپیاد به مسائل سلامت، بهداشت و درمان دانشجویان ورزشکار که جای خورسندی دارد.

دکتر جمشید جهانی به آموزش تخصصی و عمومی پزشکیاران ورزشی اشاره کرد و افزود: پزشکیاران باگذراندن دوره های عمومی  دوره های مختص هر رشته ورزشی را نیز سپری کرده اند که جمعا ۱۱۰۰ ساعت مسابقات را در این المپیاد پوشش خواهند داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری های لازم برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به دانشجویان عزیز انجام شده است و از ورزشکاران عزیز می خواهیم در صورت بروزآسیب های احتمالی در مسابقات حتما به توصیه های پزشکان و پزشکیاران  هیات پزشکی ورزشی توجه داشته باشند تا سریعا به رفع آسیب دیدگی اقدام شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.