یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

مطلب علمی

عفونت ناشی از آب در ورزشکاران شناگر

شناگر

اوتیت خارجی: اصطلاح گوش شناگران ،به وضعیت التهابی در گوش که به صورت رایجی در ورزشکاران شرکت کننده در ورزشهای آبی اتفاق می افتد گفته می شود.

این اصلاح واحد، وضعیت های متنوعی از ابتلا مجرای شنوایی خارجی تا گوش میانی در شناگران را دربرمی گیرد. شایع ترین کانال شنوایی خارجی همراه با ورزشهای آبی، اوتیت خارجی است، سایرموارد شامل اگزوستوز استخوانی مجرای شنوایی خارجی و عفونت گوش میانی است.

عوامل زمینه ساز، ویژگی های تشخیص، اقدامات درمانی و پیشگیری از اوتیت خارجی در شناگران باید مورد توجه قرار گیرد.

تعریف:اوتیت خارجی یک وضعیت التهابی مربوط به مجرای شنوایی خارجی است که می تواند توسط تحریکات شیمیایی، آلرژی ها یا عفونت ها ایجاد شود. عفونت می تواند باکتریایی یا قارچی باشد.

دفاع طبیعی گوش بر علیه اوتیت خارجی:گوش طبیعی ۲ عامل دفاعی مهم برعلیه اوتیت خارجی دارد. ترشحات گوش سرومن ویک مجرای خارجی به شکل S، سرومنی که داخل مجرا را می پوشاند، ترکیبی مومی شکل از ترشحات غددی و اپی تلیوم پوسته خارجی است. شکل طبیعی S مانند مجرا به منظور حفاظت پرده گوش از جسم خارجی که وارد گوش می شوند طراحی شده است.

عوامل زمینه ساز:دلیل اصلی برای بالا بودن خطر اوتیت خارجی در شناگران این است، آبی که مداوماٌ وارد گوش آنها می شود باعث شسته شدن سرومن می گردد. آبی که در داخل کانال باقی بماند باعث خیس خوردگی پوست شده اپی تلیوم آسیب دیده را در مقابل ارگانیسم های مهاجم نظیر باکتری ها و قارچ ها بدون محافظ می سازد.

عوامل خطرساز اصلی برای بروز گسترش اوتیت خارجی در شناگران شامل موارد زیر است:

  • گذراندن مدت طولانی داخل آب در حال غوطه وری گوشها در آب.
  • شنا کردن در آب بدون کلر، تازه، داغ یا آلوده
  • خارج نکردن آب از گوش ها بعد از شنا
  • وارد کردن باکتری به گوش با وارد کردن انگشت کثیف یا سایر اشیاء به داخل گوش
  • تماس با آبهای حاوی عوامل حساسیت زای آلرژیک مانند مواد شیمیایی

تشخیص:

شناگری که دچار اوتیت خارجی است در ابتدا از پری گوش، احساس ناراحتی در گوش واز دست رفتن شنوایی شکایت می کند. وبعد عارض شدن درد و ترشح از گوش مشاهده میگردد.

اقدامات درمانی:

قدم اول تمیز کردن مجرا، در موارد عفونت باکتریایی از قطره ها می توان استفاده کرد، درد وخارش باید با استفاده از ضد دردها و هیدروکورتیزون مداوا کرد. به صورت ایده آل شناگران باید از ورزشهای آبی به مدت یک هفته پرهیز نمایند.

پیشگیری:

جهت پیشگیری از بروز اوتیت خارجی توصیه هایی به ورزشکاران ارائه می گردد.

  • بعداز شنا با چرخاندن سر به طرفین واستفاده از حوله گوش خود را خشک کند.
  • از لمس یا خارش گوش اجتناب کنند.
  • برای محافظت از earplug (گوش گیر) استفاده کنند.
  • هنگام موج سواری از کلاه استفاده کنند.

دکتررمضان حیدریان- رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.