دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس خبر داد؛

درمان بیش از ۱۵۰۰ ورزشکار آسیب دیده در المپیاد ورزشی دانشجویان کشور

استان فارس

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس گفت: با به‌روز رسانی نرم‌افزار خدمات درمانی؛ زمان رسیدگی به اسناد درمانی ورزشکاران آسیب‌دیده‌ی تحت پوشش کاهش یافته است.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر کاوه باشتی در جمع خبرنگاران، افزود: کاهش زمان رسیدگی به اسناد موجب ارتقاء سطح رضایت‌مندی ورزشکاران و بهره‌وری بیشتر شده است.

دکتر باشتی با بیان اینکه توسعه‌ خدمات الکترونیک در هیات پزشکی ورزشی فارس مد نظر قرار دارد، خاطرنشان کرد: طی ماه‌های اخیر به واسطه‌ ارتقاء کیفی خدمات شاهد افزایش ۱۲ درصدی ورزشکاران تحت پوشش در سطح استان بوده‌ایم.

او با اشاره به برگزاری المپیاد دانشجویی در دو بخش دختران و پسران دانشجوی کشور در شیراز، گفت: امسال برای اولین‌بار و با تلاش‌های مسئولان دانشگاه، شیراز میزبان رقابت‌های المپیاد ورزشی دانشجویان سراسر کشور بود.

دکتر باشتی با بیان اینکه این رویداد مهمترین رخ‌داد ورزشی در حوزه‌ دانشجویان محسوب می‌شود، گفت: با توجه به تعدد ورزشکاران و رشته‌های این المپیاد، علی‌رغم نظارت‌های خوب دانشگاه شاهد مصدومیت بالغ بر ۱۵۴۱ دانشجوی ورزشکار بودیم.

وی اضافه کرد: از کل مصدومان ۷۲۳ دانشجوی دختر و ۸۱۸ دانشجوی پسر بودیم؛ مصدومان به‌واسطه حضور پزشکیاران و تیم پزشکی و آمبولانس در محل، به سرعت تحت درمان قرار گرفته و در صورت نیاز به بیمارستان اعزام شدند.

دکتر باشتی گفت: از کل دانشجویان دختر آسیب دیده در این المپیاد، ۶۶۰ مورد توسط پزشکیار مستقر در محل مداوا انجام شد و ۶۳ مورد نیز با توجه به وسعت آسیب‌دیدگی و نیاز به خدمات تخصصی اعزام به بیمارستان را داشتیم.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس خاطرنشان کرد: در بخش آقایان نیز ۶۸ مورد ارجاع به بیمارستان و ۷۵۰ مورد درمان توسط پزشکیاران ثبت شده است.

دکتر باشتی بیشترین میزان آسیب‌ها را مربوط به ورزش‌هایی که سطح تماس ورزشکاران در آن بیشتر است دانست و گفت:در بین رشته‌های مختلف آسیب‌ها در مسابقات رزمی بیشتر بود.

این پزشک متخصص آسیب های ورزشی، تصریح کرد: امسال برای اولین‌بار مصدومانی را که دچار آسیب جدی شده بودند قبل از اعزام به بیمارستان شخصا ویزیت کرده و به شکل تخصصی ارجاع لازم را انجام داده‌ایم.

او حجم خدمات پزشکی ارائه شده به المپیاد دانشجویان شیراز را بیش از ۱۵۰۰ ساعت اعلام و اضافه کرد: تلاش‌ خواهیم کرد با انجام یک پژوهش علمی اطلاعات مربوط به آسیب و آسیب‌دیدگی ورزشکاران دانشجو در این المپیاد را آنالیز کنیم.

دکتر باشتی با بیان اینکه اطلاعات حاصل از آنالیز داده‌های این پژوهش امکان برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌ها و سایر اقدامات را فراهم خواهد کرد، گفت: قطعا هیات پزشکی ورزشی فارس با نگاهی علمی تلاش می‌کند ضمن شناسایی دلایل وقوع آسیب، بستری را برای کاهش آسیب‌های ورزشی فراهم کند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس تاکید دارد که در این استان امکان پوشش تمام مسابقات ورزشی توسط پزشکیاران وجود دارد و تلاش‌هایی نیز در زمینه‌ی تربیت پزشکیاران جدید و ارتقاء دانش پزشکیاران فعال در دستور کار است.

این فوق‌تخصص جراحی زانو گفت: امروز هیات پزشکی ورزشی فارس مباحث آموزشی را در اولویت کار خود قرار داده است تا شاهد ارتقاء جایگاه کنونی این هیات باشیم؛ اگر چه هم‌اینک هم براساس ارزیابی‌های انجام شده در بخش‌های مخلتف به‌عنوان برتر در کشور شناخته شده هستیم.

دکتر باشتی گفت: اکنون فضایی در هیات پزشکی ورزشی فارس فراهم شده که ورزشکاران دچار آسیب‌های ورزشی بتوانند خارج از نوبت ویزیت شوند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس گفت: خوشبختانه ارائه‌خدمات فوق تخصصی و تخصصی توسط این هیات موجب شده که مراجعه کنندگانی از کشورهای مختلف خصوصا قطر، امارات، عراق و عمان داشته باشیم، ورزشکارانی که به واسطه‌ نوع آسیب‌دیدگی نیازمند خدمات فوق‌تخصصی بوده‌اند و این خدمات را دریافت کرده‌اند.

نایب رئیسو دبیر هیات پزشکی ورزشی استان فارس نیز وجه تمایز این هیات را با سایر هیات‌های تحت پوشش اداره کل ورزش و جوانان، فعال بودن در ۲ بعد ورزشی و پزشکی دانست.

دکتر جهانی گفت: این هیات هم در بحث ورزشی مباحث تخصصی را برای ورزشکاران در بخش‌های مختلفی دنبال کرده و می‌کند و هم در بحث پزشکی ارائه دهنده‌ خدمات آموزشی و درمانی و پیشگیری تخصصی است.

دکتر جهانی جایگاه هیات پزشکی ورزشی استان فارس در کشور و حتی منطقه‌ را خوب ارزیابی و تاکید کرد که تلاش‌ها برای ارتقاء این جایگاه به شکل مداوم در اولویت قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.