شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

نقش ورزش در دورکردن افکار منفی

مرکزی

ورزش کردن فقط به سلامت جسم کمک نمی کند یا صرفا بهانه ای برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام نیست بلکه اثرات فوق العاده مثبتی بر سلامت روان خواهد داشت .

یکی از مشکلات روحی اکثر افراد در جوامع امروزی دچار شدن به حالت های اضطرابی و افسردگی است البته جدای از شرایط ناخوشایند خاصی که در موقعیت های مختلف ممکن است برای هر فرد رخ دهد چنین حالت هایی بیشتر سراغ افرادی می رود که وقت آزاد زیادی دارند و از آن بدرستی استفاده نمی کنند.

 صحبت کردن از اصلاح شیوه والگوی زندگی در مثلث سلامت  یعنی ورزش، تغذیه مناسب و کنترل استرس شاید تکراری شده باشد اما برای بسیاری از افراد همچنان به عنوان واقعیتی انکار ناپذیری که از آن غافل میشوند ارزش مطرح شدن را دارد بخصوص ورزش کردن که در جامعه ما به عنوان یک ضرورت در کنار سایر امور روزانه زندگی پذیرفته نشده است.

ریشه این مساله به درک نادرست از ورزش کردن باز برمیگردد یعنی ندانستن آن که ورزش کردن فقط به سلامت جسم کمک نمی کند یا صرفا بهانه ای برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام نیست بلکه اثرات فوق العاده مثبتی بر سلامت روان خواهد داشت.

این اثرات چگونه از طریق ورزش حاصل می شود :

  • انجام فعالیت ورزشی منظم باعث ترشح برخی از انتقال دهنده های پیام عصبی که در ایجاد حس شادابی و سرخوشی موثر هستند شده و باعث بهبود خلق می شود، در مقابل حالت های افسرده خویی را نیز کاهش می دهد.
  • همیشه یکی از راهکارهای موثر برای رهایی از افکار منفی ذهنی پرکردن اوقات آزاد با یک برنامه ورزشی می باشد، انجام فعالیت ورزشی زمان فکر کردن به مسائل منفی را از فرد گرفته و باعث افزایش حس رضایتمندی در او شود.
  • ورزشکاران شخصیت متفاوتی دارند آنچه مسلم است ورزش کردن چه در قالب حرفه ای چه غیر حرفه ای بر شخصیت افراد تاثیر می گذارد. خصوصیاتی چون اعتماد به نفس، سرسختی، امیدواری، اتکا به خود و سخت کوشی در افرادی که به طور جدی ورزش می کنند به شکل کاملا ملموسی دیده می شود.
  • همچنین افرادی که به شکل غیر حرفه ای و برای سلامت شخصی ورزش می کنند دارای خوش خلقی، افکار مثبت و امیدوارانه تر هستند و مهارت بهتری در کنترل خشم دارند.

زهرا علی آبادی فراهانی- مسئول کمیته روان شناسی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.