شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲

تاثیر ورزش بر سلامت و بهداشت روانی بانوان شاغل

سلامت روان زنان

ورزش علاوه بر بهبود سلامت جسمی ، به عنوان نوعی دارو برای بسیاری از چالش های سلامت روان می تواند نقش اساسی داشته باشد

بهداشت روانی: یعنی داشتن احساس آرامش و امنیت درون و به دور بودن از اضطراب، افسردگی و تعارض های مزمن روانی. از منظر دیگر، بهداشت روانی؛ یعنی بهره مندی از سلامت ذهن و اندیشه و تفکر.

درصد قابل توجهی از بیماری های جسمانی، ریشه روان شناختی دارند و بهره مندی از بهداشت روان می تواند بر سلامت جسم اثر مثبتی داشته باشد. از آن سو، سلامت جسم نیز بستر مناسبی برای رسیدن به احساس امنیت درون و سلامت ذهن و روان است.

نوع نگرش و باورهای آدمی درباره زندگی و محیط پیرامون خود و نیز تعهدات ارزشی و ویژگی های زندگی فردی و اجتماعی انسان، در بهره مندی از بهداشت روانی مطلوب بسیار اثر گذارند.

بهداشت روانی، قوانین مربوط به سلامت عاطفی را در برمی گیرد، به گونه ای که فرد بتواند مشکلات را به آرامی پشت سرگذارد؛ به شرط آنکه بداند چگونه از فشارهای روانی و نگرانی پیش گیری کند.

زنان به واسطه نقش محوری که در خانواده دارند، در حفظ سلامت جسمی و روانی اعضا بسیار تاثیرگذارند. بدون تردید هر اقدامی برای حفظ و ارتقای سلامت زنان، در سلامت تمام مردم جامعه موثر خواهد بود.

یکی از مهم ترین چالش های پیش رو شیوع زیاد اختلالات روانی در زنان است. این امر می تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ خطاهای تشخیصی، علل بیولوژیکی شناختی، بروز برخی افسردگی ها به دلیل هورمون های زنانه، بروز برخی اختلالات روانی به دلیل بلوغ جسمی و جنسی، پایین تر بودن سن بلوغ، بارداری، زایمان و شیردهی و در مجموع تجربه استرس بیشتر باعث می شود زنان بیش از مردان انواع اختلالات روانی را تجربه کنند. به همه این عوامل می توان وقوع یائسگی که همراه با استرس است، پاسخ دهی کمتر زنان به داروهای ضدافسردگی، سوءرفتارهای جسمی و جنسی و تبعات روانی طلاق را اضافه کرد.

شکی وجود ندارد یکی از مسائلی که سلامت روان زنان را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، مسئولیت های متعدد آن ها در خانواده و در اجتماع است. ساعات کاری طولانی، تبعیض های جنسیتی حاکم بر فضاهای مردانه در اجتماع، دریافت نکردن حقوق مناسب با کار، تداخل وظایف زندگی خانوادگی و زناشویی با وظایف کاری، نبود حمایت های اقتصادی، شغلی و روانی از مهم ترین چالش هایی است که زنان شاغل را درگیر خود کرده است. آن چه سلامت روان زنان را تهدید می کند نه حضور در اجتماع، بلکه همکاری نکردن مناسب مردان با همسرانشان و برخی نگاه های جنسیتی است که آنان را آزار می دهد. وضعیت سلامت روان زنان شاغل، با خانه دار متفاوت است و درباره زنان شاغل نوع شغل، میزان رضایت از آن و همکاری همسر و فرزندان تاثیر بسیاری بر سلامت روان آن ها دارد. اما به هر حال شناسایی عواملی که سلامت روان زنان را تضمین می کند، برای داشتن خانواده ای سالم، ضروری است.

از آنجاییکه سلامت فیزیولوژی رابطه مستقیم و اثرگذاری در بحث روانشناختی دارد.  تنها عامل مهمی که می‌تواند ارتباط دهنده سلامتی بین جسم و روان افراد جامعه به ویژه زنان باشد، ورزش است که به شکل‌های مختلفی می‌تواند به حفظ سلامت جسم و روان کمک کند.

سرعت اثرگذاری فعالیت‌های جسمی در سلامت روان قابل توجه بوده و بانوان می‌توانند حتی با یک پیاده‌روی ساده، اصولی و روزانه از مزایای آن در ارتقای سلامت روان خود بهره‌مند شوند.

استفاده از ورزش‌های مختلفی مانند نمونه‌های ریتمیک، شنا کردن، طناب زدن، پیاده‌روی تند، انجام فعالیت بدنی با وسایل ورزشی موجود در پارک‌ها، موجب تحولات فیزیولوژی مغز شده و در پی آن بسیاری از مشکلات فکری و درگیری‌های ذهنی بانوان را کاهش می دهد.

با توجه به اینکه ناراحتی‌های جسمانی، اختلالات روانی را به همراه دارد و برعکس. نکته برجسته در تقویت‌ قوای جسمانی، حفظ روان سالم می‌باشد. افرادی که از نظر قوای جسمانی ضعیف می‌باشند علاوه ‌بر ضعف جسمانی دارای مشکلات روانی مانند احساس حقارت و عدم توانایی تطبیق خود با دیگران می‌باشند.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه‌ بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت روانی و به ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد. ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. بنابراین ورزش بعنوان یک عامل موثر، نه تنها نقش مهمی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها، همچون بیماری‌های کلیوی، ریوی، ارتوپدی، عفونی، عصبی، دردها و سکته‌های قلبی، سکته مغزی، چربی خون، ضعف‌های عضلانی، کمردرد و آرتریت (التهاب مفاصل) ... دارد، بلکه موجب تأثیرات مثبت در خصوص تنظیم در میزان انتقال دهنده های عصبی در سلول عصبی و در نتیجه تعادل و توازن در کارکرد عصبی شخص و کاهش حالت نابهنجاری های روانی است. درمان اختلالات روانی در زنان مبتلا، اگرچه با دارو نیز امکان پذیر است، اما فعالیت جسمانی و ورزش می‌تواند علاوه بر کمک به درمان از بروز آن نیز پیشگیری کرده و موجب تقویت ذهن و حافظه در آنان شود.

لذا ورزش علاوه بر بهبود سلامت جسمی، به عنوان نوعی دارو برای بسیاری از چالش های سلامت روان می تواند نقش اساسی داشته باشد. فعالیت ورزشی خصوصا ورزش های هوازی که به طور مستمر و مداوم انجام بگیرد به کاهش اختلالات عصبی و عاطفی کمک نموده و از بروز بسیاری از اختلالات و بیماریهای روانی  پیشگیری کرده و بسیاری از عوارض  آنها  را کاهش  و  موجب تغییرات مثبت شخصیتی می شود.

به طور کلی می ‌توان گفت ورزش در کلیه ‌اجزای جسم و ذهن همچنین کلیۀ مراحل زندگی انسان تأثیر غیرقابل انکار و به سزایی دارد

کمیته روانشناسی هیات پزشکی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.