یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸

نگاهی به سبک زندگی کم تحرک

زندگی کم تحرک

سبک زندگی کم تحرک به عنوان نوعی شیوه زندگی تعریف می شود که فرد میزان فعالیت بدنی منظمی را انجام ندهد. درحالی که فقدان فعالیت بدنی، انجام ندادن توصیه های مرکز کنترل بیماری (CDC)،یعنی حداقل ۱۵۰ دقیقه تمرین متوسط و یا ۷۵ دقیقه تمرین با شدت بالا تعریف می شود.

متخصصان معتقد هستند که راه رفتن به میزان ۰۰۰/۱۰ قدم در روز هدفی ایده آل برای بهبود سلامت و کاهش خطرات ناشی از عدم فعالیت می باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ۶۰ تا ۸۵ درصد جمعیت جهان میزان فعالیت بدنی  کافی را ندارند که این امرمنجر شده نداشتن فعالیت فیزیکی چهارمین فاکتور خطر در مرگ و میر جهانی شود.

افکار سنتی بر این باور بوده که داشتن یک رژیم سالم و انجام تمرینات هوازی، اثر زمان صرف شده دربی حرکتی را جبران خواهد کرد. حتی اگر شما ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید، ممکن است قادر به مقابله با اثرات منفی ناشی از کمبود فعالیت دربقیه روز نباشید. به نظر می رسد راه حل این است که  کمتر حالت نشسته باشید و بیشتر فعالیت کنید. فراموش نکنید که هدف داشتن ۰۰۰/۱۰ گام  روزانه می باشد.

اثرات زندگی کم تحرک

هر گونه نشستن طولانی مدت (مانند پشت میز در محل کار) می تواند مضر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، عدم فعالیت فیزیکی میتواند منجر به مشکلات زیر شود:

افزایش خطر ابتلا به سرطان های خاص

کمک به اضطراب و افسردگی در افراد

عامل خطر برای برخی از بیماری های قلبی عروقی

افرادی با فعالیت بدنی بیشتر احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی بیشتری دارند.

افرادی که بیشتر فعال هستند کمتر احتمال دارد به اضافه وزن یا چاقی دچار شوند.

بیش از حد نشستن می تواند باعث کاهش توده عضلانی اسکلتی شود.

عدم فعالیت فیزیکی با فشار خون بالا و سطح کلسترول بالا ارتباط دارد.

در سراسر جهان تخمین زده شده است که سبک زندگی کم تحرک مسول ۶٪ موارد بیماری های قلبی عروقی، ۷٪ دیابت نوع ۲، ۱۰٪ سرطان پستان و ۱۰٪ موارد سرطان روده است. تحقیقات نشان داده است که عدم فعالیت، حتی بیش از سیگار، مسئول مرگ و میر سالانه می باشد.

دکتر ساناز کبیری

مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.