دوشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

هوش هیجانی در ورزشکاران

هوش هیجانی ورزشکاران

باقری عضو کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان ؛ هیجانات برای دست یافتن به اهداف موفقیت‌آمیز و روح تیمی و محیط ورزشی پربازده بسیار مهم عنوان کرد .

 به گزارش دفتر زنجان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی کشور ؛ زهرا باقری عضو کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان گفت : دیدگاه افراد به زندگی تغییرات زیادی پیداکرده و برای ارتقای جنبه‌های مختلف کیفیت زندگی کوشش فراوانی می‌کنند و زندگی خوب بدون سلامت جسمانی و روانی معنایی ندارد.
 
وی در رابطه با هوش هیجانی گفت : اولین کسی که تعریفی کاربردی و همه‌گیر از مفهوم هوش هیجانی (EQ) ارائه داد دکتر دانیل گلمن بود،  او هوش هیجانی را؛ توانایی تشخیص احساسات و عواطف خود و دیگران ›› تعریف کرد .

این مقام مسئول در رابطه با مؤلفه‌های هوش هیجانی گفت : هوش هیجانی از چهار مهارت اصلی' خودآگاهی ( توانایی شناسایی دقیق هیجان‌های خود و آگاهی از آن‌ها به هنگام تولید و کنترل تمایلات خود در نحوه واکنش به اوضاع و افراد مختلف ) ، خود مدیریتی ( توانایی کنترل واکنش‌ های هیجانی در مقابل افراد و شرایط مختلف ) ، آگاهی اجتماعی ( توانایی در تشخیص دقیق هیجانات دیگران و درک اینکه دقیقاً چه اتفاقی در حال روی دادن است ) ، مدیریت رابطه ( توانایی آگاهی از هیجانات دیگران به‌ منظور موفقیت در کنترل و مدیریت تعامل‌ها ) تشکیل می شود . 
 
باقری به چگونگی دستیابی به هوش هیجانی اشاره کرد و گفت : هوش هیجانی چیزی نیست که با آن متولد شویم بلکه برای ایجاد و پرورش به تلاش و زمان نیاز دارد و خوشبختانه یک مهارت قابل‌ افزایش و قابل یادگیری است؛ هوش هیجانی قادر است که احساسات شما را تشخیص دهد و تعیین کند که چه زمانی باید بر اساس آن‌ها عمل کنید و چه زمانی نباید... افرادی با هوش هیجانی بالاتر قابلیت درک بیشتری از احساسات خود را دارند، آن‌ها بهتر می‌توانند شرایط خود را درک کنند و بفهمند که مثلاً چرا غمگین هستند و چگونه می‌توانند حالت غم خود را کنترل و مدیریت کنند همین‌طور افرادی باهوش اجتماعی بالاتر توانایی درک بهتری از حالات و عواطف دیگران دارند. 

وی در مورد رابطه هوش هیجانی با موفقیت ورزشکاران گفت : قدرت بدنی یا به قول قدیمی‌ترها «زور بازو» نقش زیادی در موفقیت ورزشکاران شرکت‌کننده در رقابت‌های ورزشی دارد؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که مدیریت هیجان که به کمک هوش هیجانی انجام می‌شود نیز نقش به سزایی در این امر دارد. هوش هیجانی رابطه منفی با افسردگی، اضطراب اجتماعی و گزارش علائم بیماری‌های روان‌شناختی و رابطه مثبتی با رضایت از زندگی و عملکرد بهتر در تکالیف و مشکلات شناختی کمتر و تفکر روشنی در طی تمرینات ورزشی دارد، کنترل هیجانات در ورزشکاران و مربیان ورزشی بسیار مهم است و دراین‌ بین در میادین ورزشی هوش هیجانی کمک بسیاری به موفقیت آنان در میادین ورزشی می‌کند، شناخت هوش هیجانی به مربیان ورزش در انتخاب بازیکنان و واگذاری مسئولیت‌های مختلف و درک رفتار و چگونگی برخورد با آن‌ها کمک می‌کند و با بهبود مهارت هوش اجتماعی، تسلط فرد بر امور بیشتر می‌گردد، احساس تسلط بر اوضاع این باور را در ورزشکار به وجودمی آورد که کوشش‌های وی بر موفقیت تأثیر خواهد گذاشت و وی می‌تواند مسیر رویدادها را تغییر دهد و نتیجه مسابقه را تعیین کند، پس درک هیجانات برای دست یافتن به اهداف موفقیت‌آمیز و روح تیمی و محیط ورزشی پربازده بسیار مهم است .
 
عضو کمیته روانشناسی ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان خاطرنشان کرد : مهارت هوش هیجانی می‌تواند نقش مهمی در استفاده درست و مناسب از راهکار های جهت‌گیری ورزشکار در مواجهه با مشکلات و جلوگیری از رفتارهای مخرب مانند پرخاشگری و خشم هنگام شکست یا یک حادثه تلخ داشته باشد، محققان بامطالعه ویژگی‌های شخصیتی ورزشکاران و غیر ورزشکاران اظهار کردند که ورزشکاران اعتمادبه‌نفس و خود مدیریت بالاتری داشته و اجتماعی‌تر هستند و دارای ساختار شخصیتی برتر، سازگاری اجتماعی بالاتر، اضطراب کمتر، تحمل بیشتری در مقابل درد های بدنی و صفات مردانه بیشتر هستند. چون تمرین ورزشی در ارتباط با افزایش وضعیت روانی مثبت و کاهش وضعیت روانی منفی، شناخته‌ شده است .

وی در پایان یادآور شد : به‌طورکلی بر اساس یافته‌های این پژوهش، آموزش هوش هیجانی در افراد، به ورزشکاران حائز اهمیت است؛ زیرا بین شخصیت ورزشکاران و موفقیت آن‌ها پلی ایجاد می‌کند و برای پیش‌بینی موفقیت ورزشی ورزشکاران می‌تواند مفید واقع شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.