دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

اهمیت ورزش برای زنان

اهمیت ورزش برای زنان

صاحبنظران امروزه بر این عقیده اند که تمرینهای حرکتی و ورزشی برای اکثریت مردم اعم از زن و مرد دارای ارزش بسیار است.

دختران و زنان در سنین مختلف به حرکات مختلف ورزشی نیاز دارند هر چند در بعضی از کارهای خانه تا حدودی این فعالیتهای بدنی تامین می شود. اما دخترانی که ورزش می کنند دارای بدنی انعطاف پذیر و فعال هستند.

فعالیت بدنی منظم و عادات غذایی خوب می تواند سلامت زنان را ارتقا داده و از بسیاری از بیماریها و حالاتی که علت عمده مرگ و میر و ناتوانی زنان جهان است پیشگیری کند.

فعالیت بدنی منظم به پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی کمک می کند. این بیماریها که شامل بیماریهای قلبی، فشار خون بالا و سکته های مغزی است باعث یک سوم مرگ ومیر زنان در سراسر جهان هستند. توأم بودن فعالیت بدنی منظم و تغذیه کافی اصلی ترین و اثر گذار ترین راه تنظیم چاقی و حفظ وزن ایده آل در زنان است. دیابت، چند میلیون زن را در سراسر جهان مبتلا کرده است این میزان در سالی به دو برابر افزایش می یابد. دیابت علاوه بر بیماریهای قلبی عروقی می تواند به کوری، آسیب عصبی، نارسایی کلیه، زخم پای دیابتی و قطع پا منجرشود. تحقیق جدیدی نشان داده حتی فعالیت بدنی منظم و اندک و تغییربرنامه ی غذایی می تواند از نیمی از موارد دیابت غیر وابسته به انسولین جلوگیری کند.

فعالیت بدنی می تواند تا حد زیادی به پیشگیری و درمان استئو پروز کمک کند. استئو پروز بیماری است که در آن استخوانها شکننده شده و در مقابل شکستن مقاومت ضعیفی از خودنشان میدهند. زنان مخصوصاً در دوران یائسگی در معرض خطر ابتلای بالاتری نسبت به این بیماری هستند.
فعالیتهایی که در آن وزن بدن را تحمل میکنیم، مثل پیاده روی وآهسته دویدن؛ برای بلوغ طبیعی استخوان بندی در دوران کودکی و نوجوانی لازم هستند و باعث کاهش از دست رفتن تراکم استخوان می شوند.

فعالیت بدنی منظم کمک می کند تا استرس، اضطراب، افسردگی و تنهایی کاهش یابد. این مخصوصاً در زنان مهم است چرا که آمار افسردگی در زنان بسیار بالاتر از مردان میباشد.
آرتریت روماتویید بیماری رایج در سنین بالا است که فعالیت بدنی منظم باعث تنظیم و کنترل تورم و درد مفاصل و در نتیجه انجام کارهای روزانه میشود.

رشد قد در دختران در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی و در پسرها تقریباً در ۱۸ سالگی پایان می یابد ولی از این سن به بعد رشد قدی بصورت ناچیزی انجام می شود که مربوط به دراز شدن طول ستون مهره ها است. در صورت عدم فعالیت بدنی رشد استخوانها کاهش می یابد.

 با توجه به اینکه دانش آموزان روزانه چند ساعت در کلاس های درس روی نیمکت می نشینند حتی اگر نوع نشستن مناسب باشد و نیمکت نیز مطابق استاندارد باشد در آنها احساس خستگی فیزیکی بوجود می آید و چنانه نوع نشستن مناسب نباشد و یا نیمکت مطابق استاندارد نباشد در دراز مدت موجب اختلالات ساختاری می شود که اسکلروزیس و شکل C در مهره ها از آن جمله است. دانش آموزان پسر غالباً این شکل را با بازی کردن (عمدتاً فوتبال) در کوچه و خیابان و یا ورزشگاهها حل می کنند ولی برای دختران دانش آموز به دلیل اعتقادات و فرهنگ جامعه امکانات کمتری وجود دارد.


از مزایای عمده تمرینهای ورزشی برای زنان بهبود کارایی عملکرد سیستم ارگانیک بدن است.
شخصی که از لحاظ بدنی تربیت یافته است در مقایسه با فردی که فعالیتها و تمرینات ورزشی نداشته روزانه انرژی کمتری مصرف میکند و فشار کمتری بر بدن خویش وارد می سازد.
اثر کلی دیگر تمرینهای منظم کمک به رشد و تکامل اجزای مختلف بدن است. تمرینات منظم برای زنان سبب بهبود تنفس، سیستم هاضمه، سیستم تخلیه بدن و بهبود ماهیچه ها و قوی تر شدن آنها می شود.

ورزش به زنان و دختران اجازه می دهد خود را از عواطف انباشته شده در درون رها سازنند، و همچنین افزایش قدرت تحمل مشکلات در زندگی و بهتر روبرو شدن را به آنها می دهد.
 
محیط صمیمانه و مطلوب ورزشی اغلب فرصتی مناسب برای ایجاد روابط انسانی و شکل گیری روحیات است و باعث می شود زنان و دختران که ترسو و کم رو هستند به این گرو ه های ورزشی روی آورند تا بتوانند از این طریق با آنها ارتباط داشته باشد. نگرش کلی زن نسبت به جسم و عملکرد فیزیکی بدنش در نگرش های کلی او تاثیر مستقیم دارد زیرا سلامت جسم و روان او، روابط اجتماعی وی با دیگران را شکل می دهد. تامین بهداشت جسم و روان برای زنان که در دوره ها و مراحل مختلف زندگی بر مسوولیت خویش مراحلی چون بارداری، زایمان و از همه مهمتر پرورش و تربیت فرزندان را پشت سر می گذارند از اهمیتی والا برخوردار است. بدون شک مادر سالم و با نشاط بهتر از انجام این مسوولیت بر می آید و خود نیز الگوی عملی و طبیعی سالمتری برای فرزندان خویش خواهد بود.

دکتر حسین تیموری زمانه/مسئول حرکات اصلاحی /هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.