دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹

دکتر طایفه در گفت وگو با صدای ارومیه:

آماده ارائه مشاوره آنتی دوپینگ به ورزشکاران آذربایجان غربی هستیم

شهرام طایفه

دکتر شهرام طایفه رئیس هیات پزشکی ورزشی استان آذربایجان غربی در گفتگوی زنده رادیویی با برنامه ایستگاه ورزش رادیو ارومیه مبحث دوپینگ و عوارض استفاده از داروهای نیروزا را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات پزشکی ورزشی استان آذربایجان غربی،  دکتر شهرام طایفه  با بیان اینکه از نظر مصرف دارویی دوپینگ به گروه های محرک ها یا تحریک پذیرها، ضد دردها یا مخدرها، هورمون های عضله ساز و رشد، شبه هورمون ها و ادرار آورها تقسیم بندی می شود، افزود:

او ادامه داد : ورزشکاران با توجه به رشته تخصصی خود به این داروهای نیروزا روی می آورند؛ غافل از اینکه در صورت آشکار شدن استفاده از این داروها باعث آبروریزی در سطح بین المللی  و بی اعتبار شدن ورزشکار در سطح کشور و محرومیت برای او می شودد. از طرفیعوارض استفاده از این داروهای نیروزا را می توان به بروز بیماری های قلبی عروقی، افزایش فشار خون، بیماری های گوارشی، نارسایی های کبدی، انواع سرطان ها، عقیمی، ریزش موی بدن و عوارض پوستی اشاره کرد.

رئیس هیات پزشکی ورزشی یادآور شد: برای مقابله با پدیده شوم دوپینگ باید فرهنگ سازی صورت گیرد و آموزش های لازم برای ورزشکاران، مربیان و خانواده های آنها داده شود؛ در حال حاضر سایت جهانی WADA و سایت فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در رابطه با دوپینگ اطلاعات جامعی را در وب سایت های خود قرار داده اند که جامعه ورزش می توانند برای کسب اطلاعات به این وب سایت ها مراجعه و با داروهای ممنوعه آشنا شوند. در سطح استان آذربایجان غربی نیز ورزشکاران، مربیان، خانواده ها و علاقمندان می توانند با مراجعه به هیات پزشکی ورزشی استان، از بروشورهایی که برای این منظور تهیه شده است استفاده  و مشاورهای رایگان در این زمینه دریافت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.