شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

با ورزش کردن فشار خون را کنترل کنیم

با ورزش کردن فشار خون را کنترل کنیم

فشار خون بالا به فشار خون سیستولی که دائما بالاتر از ۱۴۰ میلی متر بر جیوه mmHg و فشار خون دیاستولی که دائما بالاتر از ۹۰ میلی متر بر جیوه باشد اطلاق می شود.

شیوع فشار خون بالا با بالا رفتن سن افزایش می یابد. فشار خون سیستولی  ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلی متر بر جیوه می تواند باعث افزایش ۴۲ درصدی خطر سکته مغزی و افزایش ۵۶ درصدی بیماری قلبی شود. در جوامعی که نمک کمتر مصرف می کنند اصولا فشار خون بالا وجود ندارد. به نظر می رسد که مصرف نمک تا حد مورد لزوم برای سلامتی فرد ضروری است، اما مصرف زیاد آن به همراه وجود سایر عوامل می تواند در ایجاد این ضایعه مؤثر باشد.

ورزش

دلایل حاکی از آن است که ورزش بروز و شدت عوامل خطرزای قلبی عروقی، همچنین پرفشاری خون را تقلیل می دهد و کاهش مصرف داروی ضد پرفشاری خون را امکان پذیر می کند و متعاقب آن از ریسک مرگ زودرس می کاهد. شواهد اخیر نشان می دهد که آمادگی جسمانی حد مطلوب با پایین بودن فشار خون سیستولی در حالت استراحت ارتباط دارد و کم شدن وزن و پرهیز از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی به کاهش بیشتر فشار خون کمک می کند. بررسی متون نشان داده است که کم شدن فشار خون با انجام ورزش با شدت متوسط میسر است

از نتایج بررسی های انجام شده تاکنون چنین بر می آید که تجویز نسخه ورزشی به میزان ۴۰-۷۰ درصد حد نهایت آمادگی جسمانی یا به میزان حد ۱۳-۱۱ درصد شدت تمرین (RPE) تأثیر زیادی در پایین آوردن فشار خون در مقایسه با ورزش با میزان شدت زیاد دارا می باشد. کاهش فشار خون ناشی از ورزش کردن معمولا در طی ۵-۴ هفته حاصل می شود و تا زمانی که برنامه ورزشی ادامه دارد حفظ می گردد. افرادی که به طور مشخص در حالت استراحت دارای فشار خون بالا هستند (سیستول ۲۰۹-۱۸۰، دیاستول نباید قبل از دارو درمانی اقدام به انجام ورزش کنند.

مکانیسم کاهش فشار خون به وسیله ورزش

شایع ترین مکانیسم توضیح داده شده اثر روی شبکه عصبی سمپاتیک است. چندین مطالعه بزرگ طولانی مدت نشان داده است که کاهش تون آدرنرژیک با کاهش فشار خون همراه است (از میزان کاتکولامین های سرم به عنوان نشانه تون آدرنرژیک در تعدادی از این مطالعات استفاده شده بود.) کاهش تون سمپاتیک که با مکانیسم های مختلف باعث افزایش فشار خون می شود احتمالا از مهمترین علل کاهش فشار خون به وسیله ورزش است. کاهش مقاومت محیطی نسبت به انسولین یکی دیگر از مکانیسم های احتمالی است. ورزش با کاهش مقاومت محیطی نسبت به انسولین باعث کاهش انسولین سرم می شود. کاهش وزن ایجاد شده به وسیله ورزش نیز یکی از مکانیسم های احتمالی مطرح شده است که احتمالا کاهش چربی بدن رکن مهم این کاهش وزن است.

توصیه جهت شرکت مبتلایان به فشار خون بالا در فعالیت های ورزشی

قبل از آنکه در رابطه با توصیه های لازم برای شرکت افراد مبتلا به فشار خون بالا در فعالیت ورزشی بحث شود، لازم است توصیه های مربوط به حضور افراد طبیعی جامعه در ورزش بررسی گردد. توصیه های کالج پزشکی ورزشی آمریکا و مراکز کنترل بیماری را در زیر مشاهده نمایید.

نوع ورزش: ورزش هوازی

 تعداد جلسات:۳-۴ بار در هفته

مدت: ۲۰-۳۰ دقیقه در هر جلسه

شدت: ۶۰-۸۵% حداکثر ضربان قلب

نکته مهم در توصیه های پیشنهادی برای افراد با فشار خون بالا

نکته مهم در تغییر توصیه های ورزشی در مبتلایان به فشار خون بالا، این عقیده است که احتمالا شدت ورزش متوسط (۵۵-۶۰%) و نه شدید (۷۰-۹۰%) حداکثر اثر مطلوب را در کنترل فشار خون دارد.

در مطالعات بر روی بیماران با فشار خون خفیف، طی فعالیت حاد با ۵۵-۶۰% حداکثر ضربان قلب، فشار خون دیاستولیک ۱۵-۲۰ میلی متر در مقایسه با حال استراحت کاهش نشان می دهد و وقتی که شدت ورزش افزایش یابد بالای (۷۰%) یک افزایش حاد در فشار خون دیاستولی ایجاد می گردد. فشار خون سیستولی تقریبا بصورت خطی با افزایش درجه شدت ورزش افزایش می یابد در حالی که فشار متوسط شریانی مانند فشار دیاستولی یک نزول و صعود را نشان می دهد.

مکانیسم احتمالی این گونه است که کاهش فشار خون در ورزش با شدت کم به علت کاهش حاد در مقاومت محیطی کل، قبل از آنکه برون ده قلب به طور مشخص افزایش یابد، ایجاد می شود و وقتی با افزایش شدت فعالیت برون ده قلب افزایش یافت، کاهش مقاومت محیطی جبران شده و سپس فشار خون افزایش می یابد.

مطالعات تجربی نشان داده که اجرای جلسات منظم ورزشی با شدت متوسط نه فقط باعث کاهش حاد در فشار می شود، بلکه باعث کاهش پیوسته در فشار خون در حال استراحت نیز می گردد.

دکتر  حمید ملکشاهی /متخصص فیزیولوژی /هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.