شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳

درد کمر و پشت در کودکان

کمردرد

درد کمر و پشت در کودکان می تواند علل غیر اختصاصی مانند درد های مرتبط با رشد، کوله پشتی نامناسب، یا حتی انجام بازی های ویدئویی به مدت طولانی داشته باشد.

با این وجود غیراز این علل و هرعلت قابل شناسایی ساده ترمانند آسیب ورزشی جزئی، کمر درد در بچه ها می تواند نشان دهنده یک مشکل زمینه ای مهم باشد که نیاز به توجه  ومراقبت  پزشکی دارد.

علائم خاصی وجود دارد که میتواند نشانه یک مشکل بالینی مشخص برای کمر درد باشد. این موارد که توسط پزشک شناسایی می شوند به عنوان "کمر درد با علت خاص " شناخته می شود. درمواردی مثل درد مداوم، درد شبانه یا دردی که به باسن یا پاها انتشار دارد، باید معاینه توسط پزشک انجام شود.

در صورت  درد شدید در کودکان همراه با تب، مراجعه فوری به پزشک توصیه می شود. همراهی درد کمر با علائم دیگر - مثلا مشکلات مثانه یا روده و ضعف عمومی - می تواند نشان دهنده عفونت و یا مشکلات اعصاب باشد. بعلاوه، در برخی موارد کمردرد ممکن است نمایانگر یک عفونت کلیوی باشد.

علایم

بسته به سن کودک، ممکن است قادر به توضیح کامل علائم خود باشد و یا نباشد. در مورد کودکان با سن بیشتر، علائم همراه ممکن است شامل موارد زیر باشند:

دردی که در ستون فقرات احساس می شود

دامنه حرکتی محدود

سفتی و ناراحتی در پشت

سختی در راه رفتن

افزایش درد پس از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی

درد ستون فقرات به هنگام بلند کردن و حمل کردن اشیا

درد که به باسن یا پاها انتشار می یابد

تشخیص

معاینه توسط پزشک صورت می گیرد و هر گونه علت احتمالی درد ارزیابی می شود. پزشک سوالاتی در مورد هر گونه آسیب قبلی، هر گونه علائم جسمی دیگر (مانند تب و یا مشکلات مثانه)، فعالیت ورزشی کودک وآنچه موجب تشدید یا بهتر شدن درد می شود، می پرسد. معاینه فیزیکی کمر کودک برای ارزیابی انحنای ستون فقرات، مناطق احتمالی اسپاسم عضلانی و یافتن نشانه های غیرطبیعی بافت نرم و پوست درطول ستون فقرات انجام خواهد شد. همچنین معاینه عصبی شامل بررسی رفلکس های کودک، قدرت عضلانی و حس صورت میگیرد.

جهت تشخیص صحیح برای همه کودکان مبتلا به درد شدید یا مداوم کمر توصیه به انجام گرافی اشعه ایکس می شود.

دکتر ساناز کبیری
مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.