چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

ورزش و عرق کردن

ورزش و عرق کردن

عرق کردن شیوه بدن برای تنظیم دما است. وقتی دمای بدن به دلیل گرمای هوا، ورزش و اضطراب بالا می‌رود، بدن از طریق غدد عرق، مایعات را دفع می‌کند و سبب خنک شدن بدن می شود.

بنابراین عرق کردن، مکانیسم سالم و ضروری بدن است. در هنگام ورزش دمای بدن افزایش می یابد به همین دلیل بدن از طریق عرق کردن شروع به کاهش دمای خود می کند. عرق کردن ورزشکاران فوایدی دیگری نیز دارد که عبارتند از: افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، پاکسازی پوست، سم زدایی از بدن، ترشح هورمون‌های مربوط به شادی

پاسخ بدن هر فرد نسبت به افزایش دما متفاوت است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. به این دلیل است که برخی از افراد با افزایش فعالیت بدنی، تعریق زیاد داشته، از طرفی برخی افراد نیز هستند که با یک ساعت ورزش، تعریقی ندارند. اگر معمولا به شدت عرق می کنید، ممکن است دچار مشکلی به نام هیپریدروزی شده باشید. اگر این مقدارعرق کردن، باعث ایجاد اختلال در کارهای روزانه تان شده حتما با پزشک خود صحبت کنید. یا مواردی نیز وجود دارد که فرد در دماهای بالا نیز عرق نمی‌کند. ممکن است در چنین وضعیتی فرد مبتلا به بیماری انهیدورزی باشد. این بیماری یعنی بدن نمی‌تواند در پاسخ به گرما تعریق طبیعی داشته باشد. بنابراین اگر در زمان ورزش شدید، اصلاً عرق نمی‌کنید باید به پزشک مراجعه نمایید.

عواملی وجود دارند که مقدار تعریق در بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهند از جمله:

۱- وراثت یا ژنتیک:  برخی از افراد به دلایل ژنتیکی دارای غدد عرق زیادی بوده که این موجب می‌شود تا بدن آن‌ها تعریق زیاد داشته باشد.

 ۲- آب‌وهوا:  میزان رطوبت و گرمای هوا موجب عرق کردن زیاد بدن می‌شود.

۳- سن: ارگان‌های بدن در سنین جوانی نسبت به سنین پیری عکس‌العمل بهتری را از خود نشان می‌دهند لذا سن فرد در میزان عرق کردن بدن او مؤثر بوده و با تغییر شرایط دمای بدن، سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد.

۴- میزان تناسب‌اندام: افرادی که آمادگی جسمانی بالایی دارند و تناسب‌اندامشان بهتر است راحت‌تر عرق می‌کنند.

 ۵- وزن: بدن افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند برای تنظیم عملکرد خود به انرژی بیشتری نیاز دارد و همین امر موجب تعریق زیاد می‌شود. لذا هرچه وزن بیشتر باشد، بدن باید بیشتر عرق کند تا بتواند از بالا رفتن دمای خود جلوگیری کند.

۶- میزان شدت فعالیت بدنی: با افزایش شدت فعالیت بدنی می‌توان به میزان عرق کردن بدن افزود. فقط توجه داشته باشید که باید آب بدن را نیز تأمین کرد تا بدن بتواند در مقابل تغییر دما عکس‌العمل صحیح داشته باشد.
۷- جنسیت: مردان نسبت به زنان بیشتر عرق می‌کنند ولی غدد عرق زنان بیشتر از مردان است. البته این غدد در بدن بانوان عرق کمتری را ترشح می‌کند.

برخی می گویند فعالیت هایی که عرق را در می آورند اجازه می دهند که بدن کالری زیادی در ساعت بسوزانید، اما این ادعا اشتباه است. چون در فعالیت هایی که زیاد عرقتان را در نمی آورند و یا اصلا باعث عرق کردنتان نمی شوند نیز می توانید کالری بسوزانید. مثل شنا کردن، وزنه زدن و ورزش در هوای سرد

بنابراین بهترین کار این است که قبل از ورزش به اندازه کافی آب بنوشید و از ورزش کردن در دمای بسیار بالا پرهیز کنید.

دکتر حمید ملکشاهی نیا/ متخصص فیزیولوژی/ هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.