سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

حفظ سلامت سیستم ایمنی با مصرف ویتامین ها در فصل سرما؛

حفظ سلامت سیستم ایمنی با مصرف ویتامین ها در فصل سرما

مرکزی

سیستم ایمنی بدن نقش موثری در زندگی حرفه ای یک ورزشکار دارد و ضعف یا قدرت آن تاثیر مثبت و منفی بر ورزشکار و عملکرد او می گذارد.

ورزش در حد تعادل به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکند اما تلاش های طولانی مدت و شدید در ورزشکاران تغییرات متعددی را در ایمنی بدن ایجاد کرده که به دلیل وجود مقادیر بالای هورمون های استرسی ناشی از استرس مزمن جسمانی و روانی توانایی بدن را در رویارویی با بیماریهایی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا کاهش میدهد.

تغذیه کافی به ویژه دریافت مناسب انرژی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی بر حفظ دفاع طبیعی بدن در برابر میکرو ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری ضروری است.

یکی از عوامل مهم و موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف انواع ویتامین‌های A، C و میباشد.

تخم‌مرغ، شیر، لبنیات و انواع سبزیجات سبز تیره مثل کاهو، اسفناج، کلم بروکلی، هویج و سیب زمینی که حاوی ویتامین‌  و بتاکاروتن هستند، علاوه بر ایجاد یکپارچگی در سیستم مجاری تنفسی، سبب می‌شود تا ورزشکاران در فصل زمستان کمتر دچار بیماری‌های عفونی و تنفسی شوند.

مصرف ویتامین  که به مقدار زیاد در مرکبات، فلفل سبز، گوجه فرنگی، کیوی و... یافت می‌شوند، فعالیت سلول‌های ایمنی بدن را افزایش می‌دهند و مقاومت بافت‌های بدن را در برابر انواع عفونت‌های مجاری تنفسی حفظ و استحکام می‌بخشد.

 یکی دیگر از ویتامین‌هایی که تاثیر بسزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و طول مدت سرماخوردگی را بویژه در کودکان کاهش می‌دهد، ویتامین D می باشد. این ویتامین همانند سدی در برابر انواع بیماریهای عفونی عمل می‌کند و نقش زیادی در سلامت سیستم ایمنی بدن دارد.

مصرف آب و نوشیدنی ها در طول فعالیت نه تنها برای جلوگیری از کم آبی مفید است بلکه به حفظ جریان بزاق در طول فعالیت کمک میکند. بزاق شامل پروتئین هایی مختلف با ویژگی های آنتی میکروبی میباشد ترشح بزاق معمولا هنگام فعالیت کم میشود اما دریافت منظم مایعات هنگام فعالیت میتواند از آن جلوگیری کند. همچنین مصرف مایعات با مرطوب نگه داشتن مجاری تنفسی، سبب خروج مواد سمی و مضر از بدن می‌شود و نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. هرچند در زمستان تمایل افراد برای مصرف آب کمتر است، اما برای تقویت سیستم ایمنی بهتر است ورزشکاران آب زیادی در این فصل مصرف نمایند.

معصومه بیک وردی کارشناس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.