چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

ورزش و کنترل فشار خون

علمی

خون در رگهای بدن تحت اثر فشار خون مناسب جریان دارد که عامل ایجاد این فشار وحفظ آن ضربان مداوم قلب می باشد.

فشار خون با افزایش سن افزایش می یابد و هرچه سن بالاتر می رود این احتمال که به علل مختلف مبتلا به فشار خون بالا شوید بیشتر می گردد، اما نباید به انتظار نشست که دچار فشار خون بالا شد وبعد برای آن اقدام نمود. ورزش منظم به پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا بسیار کمک می کند واین راه به جلوگیری از عوارض قلبی وعروقی وسکته های مغزی وقلبی کمک شایانی می کند. حتی اگربه فشار خون بالا مبتلا باشید ورزش مناسب ومنظم به کاهش شدت پرفشاری خون در شما کمک می کند.

  • ارتباط ورزش با کاهش فشار خون بالا

فعالیت بدنی منظم وپایدار سبب تقویت قدرت انقباض قلب خواهد شد. واین امر سبب میگردد که قلب در هر بار انقباض بتواند خون بیشتری را به داخل رگ های بدن پمپ کند. لذا برای حفظ فشار خون داخل عروق لازم است که قلب به تعداد کمتری خون را پمپ کند وبه قلب فشار کمتری می آید ولذا فشار خون هم کاهش یابد.

فعال تربودن سبب می گردد که فشار خون متوسط تا حد ده میلیمتر جیوه کاهش یابد که در این شرایط دیگر نیازی به استفاده از بسیاری از داروهای پائین آورنده فشار خون نبوده وفرد می تواند فقط با انجام یک برنامه ورزشی منظم  وشدت متوسط فشار خون مناسبی داشته باشد. حتی چنانچه فشار خون نرمال داشته باشید با انجام ورزش منظم می توانید از ابتلا به فشار خون بالا پیشگیری کنید.

  • چه موقع نیاز به مشاوره با پزشک وجود دارد؟

هرگاه آقای بالای ۴۰ سال یا خانم ۵۰ سال هستید قبلاً ورزش نکرده اید وتازه می خواهید برنامه ورزشی را شروع کنید، چنانچه که سیگار استفاده می کنید، چنانچه اضافه وزن دارید وچاق هستید، یا بیماری مزمن مثل چربی خون بالا یا بیماری ریوی دارید، یا سابقه حمله قلبی داشته اید. چنانچه سابقه خانوادگی مشکلات قلبی در سنین قبل از ۵۵ سالگی را دارید. یا چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید باید با پزشک مشاوره کنید تا پزشک برحسب شدت برنامه ورزشی دوز دارو را تنظیم کند وشما را ازاثرت داروها روی ورزش یا اثرات ورزش روی داروها مطلع کند.

  • تمرین

گرچه ورزش های افزایش دهنده انعطاف  بدن و ورزش های تقویت کننده عضلات با افزایش سطح سلامتی بدن در کاهش فشارخون موثرند. اما مفیدترین نوع ورزش جهت کنترل فشار خون ورزش های هوازی اند. به ورزش هایی هوازی می گوئیم که سبب تشدید ضربان قلب وسرعت تنفس شوند. دویدن با سرعت کم، پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا وبسکتبال ازجمله این ورزش ها می باشند. چنانچه ورزش های هوازی حداقل ۳ بار در هفته و هربار حداقل ۳۰ دقیقه انجام شوند، اثرمهمی روی کنترل فشار خون خواهد داشت.

دکتررمضان حیدریان- رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.