پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷

دکترباقری:

پیشگیری از آسیب ورزشی می تواند در کاهش ریسک آسیب های ورزشی نقش داشته باشد.

کمیته توانبخشی

دکتر رسول باقری مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی در گفت و گویی با روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان به سوالات ذیل پاسخ داد.

به گزارش دفتر سمنان پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، بخش های از گفت وگوی دکترباقری به این شرح است:

  • چه تعریفی از فیزیوتراپی و مزایای آن برای بهبود ورزشکاران مصدوم دارید؟

فیزیوتراپی رشته ای از شاخه های پزشکی بوده که اصطلاحا استفاده از روشهای فیزیکی برای درمان آسیب های سیستم حرکتی در ورزشکاران هست که علاوه بر درمان مصدومیت ها برای پیشگیری هم نقش بسزایی دارد. در فیزیوتراپی با استفاده از یک سری جریان های الکتریکی میتوان سرعت ترمیم بافتهای صدمه دیده را به میزان قابل توجهی افزایش داد. جریان هایی همچون لیزر، مافوق صوت و جریان های مغناطیسی امواج کوتاه با تحریک سلول های بافت صدمه دیده در افزایش فرایندهای سلولی، راه اندازی واکنش های میتوکندری و نیز افزایش کلاژن نقش عمده ای دارند. در شرایط آسیب های حاد ورزشی، روش های کاهش تورم و التهاب همراه با بی حرکتی توسط آتل های مخصوص یا تیپینگ اختصاصی مفصل توسط فیزیوتراپیست انجام می شود. از طرف دیگر فیزیوتراپی شامل حرکات اصلاحی، ورزش های اختصاصی، تکنیک های دستی، تکنیک های دستکاری بافت نرم و همینطور ستون فقرات مثل منیپولیشن می شود که باعث اصلاح ساختارهای بیومکانیکال، راستای مفصل و اندام همینطور نرمال سازی نیروهای وارده بر مفاصل و نیز بخصوص ستون فقرات می شود.

  • فیزیوتراپی چه جایگاهی در ورزش امروز دنیا دارد؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت جایگاه فیزیوتراپی در نظام های سلامت در دیگر کشورهای دنیا بسیار برجسته تر از ایران می باشد. در حیطه آسیب های ورزشی، حضور فیزیوتراپیست در کنار تیم های ورزشی باعث شده تا اولاً ریسک آسیب های ورزشی به مراتب کمتر از ایران باشد.دوما در روند درمان آسیب، فیزیوتراپیست با حضور موثر در کنار تیم، در مدت زمان بسیار کوتاهتری می تواند ورزشکار را به زمین بازی برگرداند.   در کشور ما شرایط به گونه ای ست که در بسیاری از موارد، ورزشکار ماهها پس از آسیب ورزشی، در صورتیکه راه های دیگر درمانی موثر واقع نشد به فیزیوتراپی مراجعه می کند. هرچند دیگر اثر گذاری مورد نظر را نخواهد داشت. بیماران زیادی به بنده مراجعه کرده اند که حتی ۶ ماه پس از آسیب ورزشی هنوز متاسفانه درمان نشده اند و از ورزش خود فاصله گرفته اند درحالیکه اگر از همان ابتدا یک فیزیوتراپیست کنار تیم بود قطعا میتوانست در درمان وی موثرتر عمل کند. همه ما شنیده ایم که چطور در اروپا کسی که رباط صلیبی وی تحت عمل جراحی بازسازی قرار میگیرد در مدت زمان کوتاهی به ورزش بازمیگردد. این نکته بدلیل همین همراهی نزدیک یک فیزیوتراپیست در کنار تیم می باشد.

  • در سال جاری کمیته توانبخشی هیات چه میزان خدمات به ورزشکاران استان ارائه داده است؟

در سال جاری کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی کارگاه های متعددی در زمینه پیشگیری از آسیب های ورزشی در چند شهرستان از جمله در سمنان، سرخه، دامغان و کارگاه کینزیوتیپ برای ورزشکاران در شهرستان سمنان و دامغان برگزار نموده است. از طرف دیگر انتشار مطالب و مقالات آموزشی در سایت هیات پزشکی ورزشی نیز ازجمله دیگر فعالیت های کمیته توانبخشی بوده است. همکاری با دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان جهت استفاده از اعضای هیات علمی برای بحث آموزشی، کارگاه های علمی و نیز درمان ورزشکاران در کلینیک های توانبخشی برای شهرستان سمنان نیز دیگر فعالیت های این کمیته بوده است.

  •   در رابطه با بحث فیزیوتراپی چه توصیه ای به ورزشکاران دارید؟

اولین توصیه بنده به ورزشکاران عزیز، ارتباط نزدیک با کمیته توانبخشی جهت طرح درخواست ها و مشکلات هست. نکته دوم پیشگیری از آسیب ورزشی هست که می تواند در کاهش ریسک آسیب های ورزشی و موفقیت شان در حیطه ورزش حرفه ای نقش داشته باشد. در ورزش های همگانی هم توصیه به فعالیت های ورزشی سبک روزمره برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و عضلانی اسکلتی هست.

  • شایع ترین اسیب های ورزشی در استان چه بوده که شما جهت مداوای آن اقدام کرده اید؟

شایعترین آسیب های ورزشی طبق آمار مراجعه کنندگان، ۷۸ درصد آسیب های زانو و رباط صلیبی خصوصا در فوتبال و نیز در رتبه دوم پارگی تاندون های شانه در والیبال بوده است.

  • خدمات فیزیوتراپی هیات تا چه حد رضایت خاطر ورزشکاران مصدوم را فراهم کرده است؟

خدمات فیزیوتراپی هیات پزشکی ورزشی برای ورزشکاران رضایت نسبی را به همراه داشته است هرچند هیات پزشکی ورزشی پتانسیل راه اندازی یک کلینیک مستقل فیزیوتراپی را در سطح شهرستان و یا حتی استان دارد. امیدوارم در آینده به این مهم دست یابیم. در پایان لازم میدانم از  زحمات و حمایت های بی دریغ ریاست محترم هیات پزشکی ورزشی، آقای دکتر حیدریان و نیز دبیر هیات پزشکی ورزشی، سرکار خانم خادم نیز کمال تشکر و سپاسگزاری را داشته باشم چرا که با حمایت این عزیزان در سال جاری خدمات توانبخشی هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت رشد بی سابقه ای نسبت به سالهای گذشته داشته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.