یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳

در میزگرد ایرنا(دفتر سمنان) مطرح شد؛

روانشناسی ورزش اهرمی کارآمد برای قهرمانی

نشست خبری

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان با توجه به اهمیت موضوع روانشناسی ورزشی، میزگردی با عنوان «ضرورت بهره گیری از روانشناسی ورزشی» با حضور احمد اخلاقی عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو، مهدیه بصیری رئیس کمیته روانشناسی ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی، دکتر رمضان حیدریان رئیس هیات پزشکی ورزشی استان و علی مرادی حقیقی رئیس هیات تکواندو شهرستان سمنان برگزار کرد.

نوین و مفید بودن روانشناسی ورزشی 
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان گفت: روانشناسی در سه شاخه عمومی، ورزشی و بالینی تعریف می شود.
حیدریان ادامه داد: یک ورزشکار برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مسابقات در کنار فیزیک مناسب و سلامت بدنی به سلامت روانی و آرامش نیاز دارد که این راهبرد مهم از طریق روانشناسی ورزشی محقق می شود.
وی ادامه داد: هدف از انجام ورزش ایجاد آرامش است نه آن که مسابقات موجب اضطراب و تنش شود و راهکار مقابله با فشارهای روانی، اسنفاده از تکنیک های روانشناسی ورزشی است.
وی اظهار داشت: روانشناسی ورزشی با مداخله در عوامل تنش، اضطراب و استرس و تقویت خودباوری و خودآگاهی موجب دستیابی به نتیجه مطلوب در رقابت های ورزشی می شود.

** سهم بالای آمادگی روان در موفقیت ورزشکار
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان تصریح کرد: تاکتیک و تکنیک ۲ اصل مهم در ورزش است و در کنار این ۲ اصل روان ورزشکار نقش مهمی در پیروزی در مسابقات ورزشی و غلبه بر حریف دارد.
حیدریان اضافه کرد: در چندسال گذشته به روانشناسی ورزشی توجه شده اما با توجه به اهمیت موضوع، هنوز این راهبرد جایگاه واقعی خود را در ورزش کشور پیدا نکرده است.
وی خاطر نشان کرد: در ورزش قهرمانی تنها ۳۰ درصد آمادگی جسمانی، تکنیک و تاکتیک در پیروزی موثر است و ۵۰ درصد عامل موفقیت، آمادگی روانی ورزشکار است.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان یادآور شد: اگر ورزشکار در زمین مسابقه لحظه ای تمرکز خود را از دست دهد، با وجود آمادگی جسمانی، نمی تواند نتیجه دلخواه را کسب کند.
به گفته وی، پیروزی در رقابت های ورزشی زمانی محقق می شود که مدیریت زمانی و مدیریت فنی با مدیریت روانی ورزشکار همراه باشد.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان گفت: تیم های موفق دنیا در زمینه روانشناسی ورزشی ورود کردند و به این باور رسیدند تعادل روانی همراه با تعادل جسمی اصل مهم در پیروزی است.

** کمبود جدی روانشناس ورزشی 
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو نیز گفت: کشور های اروپایی از سال ۱۹۲۰ به سمت علم روانشناسی ورزشی سوق پیدا کردند و در سال ۱۹۲۱ اولین کتاب درباره علم روانشناسی ورزشی نوشته شد.
اخلاقی افزود: فقدان دانش کافی، فقدان اعتماد ورزشکاران به روانشناسان و کمبود روانشناسان متبحر در حوزه ورزشی موجب شده تا روانشناسی جایگاه واقعی خود را در ورزش کشور پیدا نکند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع در آینده ای نزدیک روانشناسی ورزشی جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا می کند.
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو اظهار داشت: در رشته ورزشی تکواندو، روانشناسی ورزشی حائز اهمیت است، به طور مثال یوسف کرمی از قهرمانان حوزه تکواندو در یکی از مسابقات ورزشی بدن آماده ای داشت، اما به دلیل بیخوابی شب قبل از مسابقه به هر علتی، نتوانست در رقابت موفق شود که اگر مشاور و روانشناسی در کنار تیم می بود، به راحتی این مشکل برطرف می شد.
اخلاقی تصریح کرد: علم روانشناسی علم مطالعه رفتارهاست و دانش کاربردی باید منجر به رشد و بهبود عملکرد ورزشکار شود.
وی اضافه کرد: ورزشکار در کنار آمادگی جسمانی برای موفقیت در رقابت ها باید آمادگی روانی، کنترل استرس و سطح برانگیختگی را مد نظر قرار دهد.
به گفته وی، بازندگی و برندگی قبل از مسابقه اتفاق می افتد که این مهم نشان از اهمیت روانشناسی ورزشی است.
اخلاقی خاطر نشان کرد: هادی ساعی تکواندو کار کشور در سه ثانیه آخر در میدان مسابقه بازندگی خود را با قدرت تفکر به موفقیت تبدیل کرد و این نشان می دهد ذهن بدن را به کار می اندازد و موفقیت را رقم می زند.
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو اظهار داشت: باید تدابیری اندیشیده شود تا روانشناسان ماهر با دانش کاربردی تربیت و تحویل جامعه داده شود، چرا که روانشناسی ورزشی کاربردی و روانشناس تخصصی و کاربلد متناسب با رشته های ورزشی مهم است.
وی ادامه داد: تدوین رشته روانشناسی دانشگاهی متناسب با ورزش ضروری است و باید مد نظر قرار گیرد، فردی که در رشته ورزشی تخصص دارد باید روانشناس هم باشد تا با اثرگذاری مناسب در کسب نتیجه مطلوب تاثیرگذار باشد.
اخلاقی افزود: اگر روانشناس، تمام پایه های ورزشی را طی کرده باشد نقش مهمی در کسب اعتماد جامعه ورزشی دارد.
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو گفت: ورزشکاران کشور بازیکنان احساسی هستند و استفاده از روانشناسی ورزشی نقش مهمی در موفقیت و قهرمانی دارد.

** سمنان پیشرو در استفاده از روانشناسی ورزشی
رئیس هیات تکواندو شهرستان سمنان گفت: استفاده از ظرفیت روانشناس ورزشی برای بهبود عملکرد ورزشکار نیازمند فرهنگ سازی است.
مرادی حقیقی افزود: اکنون نسبت به روانشناس در جامعه ذهنیت منفی وجود دارد و خانواده نونهالان ورزشکار از مراجعه به روانشناس خودداری می کنند.
وی ادامه داد: برای خانواده نونهالان و نوجوانان ورزشکار باید فرهنگ سازی شود تا در کنار تلاش برای دستیابی به جایگاه برتر، روان ورزشکاران نیز مد نظر قرار گیرد.
رئیس هیات تکواندو شهرستان سمنان اظهار داشت: در رده نونهالان بیشتر بعد هیجانی مطرح است و اگر هیجان ورزشکار کنترل نشود این هیجان نتیجه معکوس در رقابت ها رقم می زند و مانع دستیابی به نتیجه مطلوب می شود.
مرادی حقیقی تصریح کرد: در سمنان برای چند ورزشکار شاخص جهت دستیابی به نتیجه مطلوب در مسابقات قهرمانی از روانشناسی ورزشی استفاده شد که نتیجه آن، قهرمانی ورزشکاران بود.
وی، از مبینا شاکری ورزشکار استان سمنان قهرمان مسابقات جهانی و آسیایی به عنوان نمونه ای موفق در به کارگیری روانشناسی ورزشی یاد کرد.
رئیس هیات تکواندو شهرستان سمنان یادآور شد: روانشناسی ورزشی برای پیروزی در رقابت ها اصل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مرادی حقیقی، بار مالی بالای جلسه های مشاوره را عامل جلوگیری از استقبال نسبت به روانشناسی ورزشی عنوان کرد و افزود: برای تحقق راهبرد باید هزینه های جلسه های مشاوره ورزشی کاهش یابد.

** روانشناسی ورزش مداخله مفید برای قهرمانی
رئیس کمیته روانشناسی ورزشی هیات پزشکی ورزشی سمنان در تعریف روانشناسی ورزشی، گفت: سنجش رفتار و راهبردهای مداخله ای برای کسب نتیجه مطلوب در ورزش را روانشناسی ورزشی می گویند.
بصیری افزود: هر فرد روانشناسِ خودش است اما برخی اتفاق های بیرونی و دسترسی به ضمیر ناهشیار و نیمه هشیار برای ارتقای عملکرد نیازمند مداخله روانشناس است.
وی ادامه داد: روانشناس در جلسه های مشاوره تلاش می کند تا ورزشکار در رفتار خود به ثبات برسد و اختلال های شخصیت رفع شود.
عضو کمیته روانشناسی ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی کشور اظهار داشت: روانشناس سعی دارد ورزشکار در ذهنش به خودآگاهی، کنترل استرس ماندگار و خودباوری برسد و این دیدگاه که مراجعه به روانشناس مستمر بوده و موجب وابستگی ورزشکار می شود اشتباه است، در واقع روانشناس ورزشی ماهیگیری می آموزد.
بصیری تصریح کرد: اگر روانشناس ورزشکار باشد در کسب نتیجه مطلوب اثرگذار است ولی در زمان حاضر یک روانشناس دروس آکادمیک فرا می گیرد و فقط آشنا به مسایل تئوری است و پرورش دانش آموختگان بر اساس تلفیق علم روانشناسی و ورزش طرحی زمانبر است.
وی اضافه کرد: ورزش برای پیشرفت نیازمند روانشناسان ورزشی حرفه ای است و اکنون روانشناسان باگذراندن دوره هایی خاص وارد روانشناسی ورزشی می شوند.
به گفته وی، روانشناسی ورزشی شامل بعدهای مختلف بالینی، دانشگاهی و انجام کارهای تحقیقاتی و کارگاه های آموزشی برای ورزشکاران، مربیان و داوران می شود.
بصیری خاطر نشان کرد: پنج دانشگاه تربیت بدنی در کشور رشته روانشناسی ورزشی را ارائه می دهند اما برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید این رشته در دانشکده روانشناسی ارائه شود.
عضو کمیته روانشناسی ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی کشور گفت: رشته روانشناسی ورزشی در کشور محروم واقع شده و این در حالیست که کشورهای موفق و برتر در ورزش از این راهبرد بهره گرفتند.

** کمبود روانشناسان حرفه ای در حوزه ورزش 
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان گفت: برآینده داده ها حاکی از آن است تیم های ورزشی که روانشناس دارند در مسابقات موفق تر از تیم های بدون روانشناس عمل می کنند.
حیدریان افزود: همه ورزشکاران قابلیت خودمشاوره ای ندارند و ضرورت دارد برای کسب نتیجه مطلوب در رقابت های ورزشی، روانشناسی ورزشی جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
وی فنون ذهنی و تقویت ذهن، تصویر سازی ذهنی و خودگفتاری را از عوامل روانی موفقیت در ورزش دانست.
وی اظهار داشت: استرس، اضطراب و نبود تمرکز از عوامل مانع موفقیت است که این عوامل با کمک روانشناس ورزشی رفع می شود.
حیدریان تصریح کرد: روانشناس ورزشی فقط به ورزشکار اختصاص ندارد و مربی و حتی داوران برای کنترل و برخورد صحیح در زمان هیجان نیازمند آموزش و حضور یک روانشناس ورزشی هستند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان گفت: پرورش روانشناسی که رشته ورزشی را درک کرده باشد زمان بر است و اکنون کشور با کمبود روانشناسان ورزشی ماهر مواجهه است.

** روانشناسی ورزش اهرمی کارآمد برای قهرمانی
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو گفت: حضور روانشناس در کنار تیم ورزشی تسهیل کننده راه برای دستیابی به نتیجه مطلوب است.
اخلاقی افزود: اکنون کشور در حوزه ورزش به روش سنتی عمل می کند و علم وارد ورزش نشده است.
به گفته وی، کشورهای پیشرفته با استفاده از روانشناسی ورزشی به موفقیت های جهانی دست یافته اند.
وی اظهار داشت: ایران از لحاظ قدرت بدنی ورزشکاران قوی دارد اما به دلیل ضعف روانشناسی نتوانسته جایگاه واقعی خود را در جهان کسب کند.
اخلاقی تصریح کرد: ورزش کشور برای کسب نتیجه مطلوب نیازمند تقویت برانگیختگی فردی و روحیه مبارزه طلبی است که با روانشناسی ورزشی محقق می شود.
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو گفت: بر اساس هرم «مازلو» نیاز انسان در پنج نقطه دسته بندی شده که نیاز زیستی مانند تغذیه در کف هرم و نیاز معنوی مانند اخلاق در راس هرم قرار دارد و در راس قرار داشتن نیاز معنوی نشان از اهمیت موضوع دارد.
اخلاقی اظهار داشت: هیات های ورزشی در کشور در مرحله تامین نیازهای کف این هرم قرار دارند و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند و از نگاه به راس هرم ناتوانند.
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو افزود: مسایل اقتصادی که هیات های ورزشی با آن درگیر هستند مانع دستیابی و رسیدن به راس هرم می شود.
وی اضافه کرد: نیاز ورزشی با برگزاری کارگاه آموزشی رفع نمی شود و حضور روانشناس در روز مسابقه و بعد از مسابقه در کنار بازیکن مهم است.
اخلاقی تصریح کرد: در مواردی بازیکن به دلیل ناداوری دلسرد شده و با وجود توانایی و قدرت بدنی، از ورزش کناره گیری می کند و اینجاست که روانشناس نقش مهمی در تقویت روحیه ورزشکار دارد.
اخلاقی افزود: سلامت و آمادگی روان در کنار سلامت جسم و آمادگی فیزیکی نقش مهم در کسب نتیجه مطلوب دارد.  

**روانشناسی ابزار مهم استعدادیابی
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو گفت: در ورزش قهرمانی باید به روان توجه شود و استعدادیابی براساس پایه های علمی انجام شود اما در کشور اکنون این گونه نیست.
اخلاقی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته استعدادیابی ورزش قهرمانی در کنار فیریک بدن به روان ورزشکار توجه می شود و وضعیت روان بازیکن یکی از شاخص های استعداد یابی است.
وی ادامه داد: در انتخاب بازیکن در رشته های قهرمانی باید با پرسشگری از بازیکن روحیه جنگندگی، رقابت و برتری جویی بررسی شود اکنون در کشور این طور نیست.
وی با اشاره به ضرورت آموزش خودمدیریتی از سوی روانشناس به ورزشکار، خاطر نشان کرد: روانشناس نباید ورزشکار را طوری تربیت کند که به شخصی وابسته باشد و ضروریست رفتار با بازیکن به گونه ای باشد که ورزشکار بتواند پیش، حین و بعد از بازی خود را مدیریت کند.

** عوامل متعدد مانع از ورود روانشناسی به ورزش
عضو کمیته فنی فدراسیون تکواندو اضافه کرد: یکی از دغدغه های مربیان در بی رغبتی در به کارگیری روانشناس ورزشی در تیم وابستگی بازیکن به مشاوره است.
اخلاقی، مشکلات مالی در تیم های ورزشی را از دیگر عوامل مانع در به کارگیری روانشناسان ورزشی عنوان کرد.
وی اظهار داشت: روانشناس باید به گونه به ورزشکار آموزش دهد که در نبود روانشناس بازیکن روانشناس خودش باشد.

** فرهنگ سازی ضرورت به کارگیری روانشناس ورزشی
رئیس هیات تکواندو شهرستان سمنان گفت: تدوین و توزیع بروشورهای آموزشی حداقل کاری است که می توان در ترویج فرهنگ روانشناسی ورزشی انجام داد.
مرادی حقیقی افزود: توجیه ورزشکار و خانواده ورزشکاران در رده نونهالان درباره مزایای روانشناسی ورزشی موجب سوق دادن آن ها به سمت روانشناس می شود.
وی، معرفی و برجسته سازی رشته های ورزشی که با کمک روانشناس به نتیجه مطلوب دست یافتند را به عنوان راهکاری برای تحقق راهبرد روانشناسی در ورزش مطرح کرد.
رئیس هیات تکواندو شهرستان سمنان اظهار داشت: رسانه در تحقق این راهبرد بسیار اثرگذار است ولی در زمان حاضر کمتر در حوزه ضرورت روانشناسی ورزشی پرداخته است.
عضو کمیته روانشناسی ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی کشور گفت: ضرورت روانشناسی وقتی مشخص می شود که بین تمرین و عملکرد ورزشکار تفاوت وجود داشته باشد.
بصیری افزود: بسیاری از ورزشکاران با وجود آمادگی فیزیکی، به دلیل قرار گرفتن در مقابل جمع تماشاچی به دلیل ضعف در اعتماد به نفس نتیجه مطلوب را کسب نمی کنند و همین جاست که ضرورت روانشناس ورزشی آشکار می شود.
وی اظهار داشت: میزان اعتماد به نفس در طول روز تغییر می کند و روانشناس در ایجاد تعادل اعتماد به نفس در بازیکن نقش مهمی دارد.
به گفته رئیس کمیته روانشناسی ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی، گاهی اوقات اعتماد به نفس بیش از حد موجب نتیجه معکوس می شود و روانشناس ورزشی در همین مورد نیز نقاط ضعف را رفع و نقاط قوت را تقویت می کند.  
بصیری تصریح کرد: روانشناسی ورزشی در جهان قدمت دارد ولی در کشور نوپا است و اکنون تیم ملی والیبال و بستکبال کشور در استفاده از روانشناسی ورزشی ورود کردند.
وی گفت: برگزاری کارگاه آموزشی در حوزه روانشناسی ورزشی نفش مهمی در پرورش ورزشکار دارد.
بصیری خاطرنشان کرد:روانشناس حرفه ای می تواند در هدف یابی و انگیزه یابی، ماندگار کردن ورزشکار پس از آسیب یا شکست در ورزش و مانع کناره گیری شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.