چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹

دبیرکل نادو در گفت وگو با مهر عنوان کرد؛

آغاز نمونه گیری خون از اواخر سال ۲۰۱۸

غلامرضا نوروزی

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل نادو با بیان اینکه کلنگ کلینیک تخصصی ورزشگاه آزادی بهمن‌ماه زده می‌شود گفت: از اواخر سال میلادی جاری نمونه‌گیری خون را هم در دستور کار قرار می‌دهیم.

دکتر غلامرضا نوروزی که پیش از این  از راه اندازی مجهزترین کلینیک تخصصی پزشکی - ورزشی و گرفتن تست خون از ورزشکاران خبر داده بود، در گفت وگو با مهر در مورد پیگیری های انجام شده در مورد آنها و نتایج به دست آمده توضیح داد.

وی با اعلام اینکه برای گرفتن نمونه گیری خونی از ورزشکاران همچنان در مرحله مکاتبه با آزمایشگاه قطر هستیم، خاطرنشان کرد: به خاطر اهمیت و حساسیت بیشتر نمونه گیری خونی، درصدد هستیم این شیوه نمونه گیری را هم در دستور کار داشته باشیم. به همین دلیل مکاتبات اولیه با آزمایشگاه قطر که مورد تایید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) است، انجام شده اما هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیده ایم.  

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی تصریح کرد: در پاسخ به درخواست فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) ایران، قطری ها شرایط خود را برای همکاری با ما جهت آنالیز نمونه گیری های خون اعلام کردند. این شرایط را بررسی و نظر خود را در مورد آنها اعلام کردیم. منتظر دریافت پاسخ قطری ها هستیم تا بعد از آن وارد مرحله عقد قرارداد شویم.  

نوروزی  گفت: تا به امروز تمام نمونه گیری های انجام شده توسط نادو از ادرار بوده است. تقریبا هر تست دوپینگ بیش از ۳ میلیون تومان هزینه دارد اما هزینه آنالیز نمونه گیری های خون بالاتر است. یکی از موارد مطرح میان ما و قطری ها در مکاتباتی که داشتیم نیز در همین زمینه بود. البته فکر نمی کنم مشکل خاصی باشد. پیگیری های لازم را انجام می دهیم تا هر چه زودتر قرارداد همکاری منعقد شود.  

وی در مورد اینکه «فکر می کنید نمونه گیری خونی از چه زمان آغاز شود؟» خاطرنشان کرد:  شرط استفاده از تست خونی در کنترل دوپینگ ورزشکاران این است که خیلی سریع و در طول ۲۴ ساعت پس از نمونه گیری، به آزمایشگاه مربوطه ارسال شود تا مورد آنالیز قرار بگیرد. بنابراین باید حتما ابتدا در مورد قرارداد همکاری به نتیجه برسیم سپس نمونه گیری خونی را انجام دهیم اما بر اساس رایزنی و اقدامات انجام شده، از اواخر سال میلادی جاری استفاده از تست خون را آغاز می کنیم.

نوروزی همچنین در مورد رشته ای که احتمالا نمونه گیری خونی از آن شروع می شود گفت: مشخص نیست اولین نمونه گیری خونی از کدام رشته یا ورزشکار انجام می شود. برای این نوع نمونه گیری در هیچ رشته ای محدودیت نداریم.  

دبیرکل نادو با تاکید بر اهمیت تست خون در کنترل دقیق دوپینگ در میان ورزشکاران خاطرنشان کرد: نتیجه آنالیز تست خون نسبت به نمونه گیری ادرار  خیلی دقیق تر است بطوریکه حتی اقدام به استفاده از مواد نیروزا که ماه ها پیش انجام شده است را نیز نشان می دهد. فیفا در رقابت های بین المللی تست خون می گیرد. ضمن اینکه در رویدادی مانند المپیک هم نمونه گیری خونی گرفته می شود.  

دکتر نوروزی در ادامه در مورد کلینیک تخصصی پزشکی - ورزشی که ساخت آن از مدت ها پیش مطرح بود نیز گفت: پیگیری های اولیه برای نهایی کردن محل ساخت این کلینیک و تامین هزینه های آن انجام شده است. بر این اساس بهمن ماه کلنگ زنی مجهزترین کلینیک تخصصی پزشکی ـ ورزشی انجام می شود.  

وی در این رابطه ادامه داد: محل ساخت این کلینیک در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی و روبروی آکادمی ووشو است. این زمین با همکاری وزارت ورزش و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در اختیار فدراسیون پزشکی ورزشی و نادو قرار داده شد.  

به گفته رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی طبق پیش بینی های اولیه، قرار است این کلینیک طی مدت زمان دو سال ساخته و مورد بهره برداری قرار بگیرد ضمن اینکه ۵۰ میلیارد تومان هزینه ای است که برای آن پیش بینی شده است.  

دکتر غلامرضا نوروزی همچنین گفت که کلینیک پزشکی ورزشی ارائه دهنده خدمات ارتوپدی، ستون فقرات، توانبخشی و آب درمانی خواهد بود و  در آن هم مرکزی هم به معاینات بالینی ورزشکاران اختصاص داده خواهد شد. همچنین در این کلینیک فعالیت های آموزشی و تحقیقاتی هم انجام می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.