دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴

شکستگی های بینی در ورزشکاران

خبر

بینی عضوی است که بر اثرضربات مستقیم به صورت دچار شکستگی می گردد ، در ورزشکاران شکستگی بینی در اثر ضربه در ورزشهای تماسی و یا افتادن رخ می دهد.

شکستگی استخوانهای بینی شایعترین شکستگی ناحیه گونه ای صورت می باشد. وباید بینی را از نظر خونریزی، تغییر رنگ، تغییر شکل ارزیابی کرد. برای تشخیص حساسیت ولغزش تکه های استخوانی می توان استخوان بینی را لمس کرد. برای بررسی باز بودن  مجرای بینی باید از ورزشکار خواست تا هوا را به آرامی از هر سوراخ بیرون دهد. در زمان تروما به بینی باید معاینه فک فوقانی، دندانها و حدقه ها را مد نظر قرار داد.

در زمان شکستگی تیغه بینی معمولاً خیلی حساس شده  وممکن است دچار تغییر شکل شود. با رادیو گرافی استخوانهای بینی می توان شکستگی ها را تشخیص داد.

درمان اولیه شامل کنترل هرگونه خونریزی از بینی، وبه کارگیری یخ بر روی بینی است. شکستگی های بدون جابجایی نیاز به درمان خاصی ندارند و خود به خود التیام می یابند. پزشک با تجربه با مراقبت ودقت از اینکه آسیب های شدید دیگری ایجاد نکند می تواند شکستگی استخوان بینی را جا بیاندازد.

شکستگی با جابجایی قبل از ازدیاد تورم در ۲ ساعت اول به راحتی می شود جا انداخت. در صورتی که زمان بگذرد به علت ایجاد تورم جا انداختن شکستگی ممکن است ۳ تا ۵ روز به تأخیر بیافتد تا تورم محل کاهش یابد. چنانجه در عرض ۷ تا ۱۰ روز نتوان جا اندازی بسته را انجام داد، ممکن است نیاز به جا اندازی باز پیدا کند، که تا یک ماه می شود تحمل کرد.

ورزشکاران مبتلا به شکستگی بدون عارضه استخوان بینی می توانند به ورزش هایی که خط آسیب مجدد در آنها کم است مشغول شوند تا دوره بهبودی تقریباً ۴ تا ۶ هفته پشت سر بگذارند. در صورت عدم امکان تحمل این زمان ونوع فعالیت ورزشی ورزشکار توام با برخورد یا صدمات باشد باید ورزشکار با حمایت مناسب مثل آتل حمایتی، محافظ صورت در اماکن ورزشی حاضر شود.

کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.