شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

اورترینینگ در ورزش و و اثرات خطرناک آن

اورترینینگ در ورزش و و اثرات خطرناک آن

گاهی اوقات افراط در تمرین و اجرای برنامه های غلط تمرینی باعث خستگی طولانی مدت و در نتیجه افت عملکرد ورزشی یک ورزشکار می شود که غالبا به آن "اورترینینگ" یا "تمرین زدگی" می گویند

میزان دقیق "تمرین زدگی" در ورزش های مختلف مشخص نیست.

تقریباً همه شما می­دانید ساختن عضلات قویتر و بزرگتر نیازمند تلاش واقعاً سخت در باشگاه است. ولی، بسیاری از این واقعیت غافلند که وقتی تمرین شدید یا وزنه باعث تخریب عضله می­شود، در زمان استراحت است که آن تخریب­ ها ترمیم شده و در نهایت عضلات بزرگتر و قویتر می­شوند. در نتیجه، اگر مقدار استراحت کافی در برنامه شما نباشد، در آن صورت ریکاوری کاملی رخ نخواهد داد و عملکرد شما در سالن وزنه رو به افت می­ رود. اگر این عدم تعادل بین تمرین شدید و استراحت ناکافی برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، آن وقت عملکرد حتی به میزان باز هم بیشتری افت می­کند و به شرایط بیشتمرینییاتمرینزدگیمی­رسید. درواقع تمرین زدگی در نتیجه اتمام تمرینات شدید بدون تأمین استراحت کافی برای بدن رخ می­دهد که افت عملکرد را در دراز مدت  درپیخواهدبواسطهعدمبازتوانیکافیعضلهسندرمتمرینزدگیبادستهایازعلائمفیزیکیمرتبطاست، کهیکیازآنهاکاهشچشمگیرقدرتوسایز عضلات است.

تعاریف مختلفی از بیش تمرینی وجود دارد : ۱- مجموعه ای از نشانه های ناخوشایند به ویژه خستگی طولانی مدت، اُفت عملکرد ورزشی یک ورزشـکار که غـالـبا" بـراثر افــراط در حجم و شدت تمرینات یا اجـرای برنامه های غلط تمرینی ایجادمی شـود،۲- تعریفی دیگر اینکه مجموعه عوامل استرس زای تمرینی یا غیر تمرینی که در یک کوتاه مدت موجب کاهش ظرفیت عملکرد برای مدت چند هفته یا چند ماه می گردد. زمانی که هیپوتالاموس نتواند میزان فشار وارد بر بدن ورزشکار را کنترل کند در عملکرد سیستم عصبی –هورمونیاختلالایجادشدهو سبب تغییر در رفتار می گردد.

مطالعات بسیاری نشان داده اند که بیش تمرینی بر سطح هورمون ها و همچنین عملکر آن ها در بدن تأثیر منفی می گذارد. که می توان به کاهش سطح تستوسترون، افزایش سطوح کورتیزول اشاره کرد. از آنجا که هورمون ها نقش مهمی در فرایند عضله سازی دارند، اختلال در عملکرد هورمون ها می تواند آثار منفی بر روی پیشرفت و تقویت عضلات بدن و حتی روند رشد ورزشکار داشتهباشند.

دلایل زیادی وجود دارند که باعث تمرین زدگی ورزشکار می شوند، ما در اینجا به سه علت اصلی تمرین زدگی اشاره می کنیم:

  • میزان استراحت کم در بین جلسات
  • نا مناسب بودن حجم و شدت تمرینات
  • افزایش ناگهانی فشار تمرین

 ازعوامل دیگری که بر روی ورزشکار تاثیر منفی می گذارند می توان به تغذیه نا مناسب، خواب و استراحت نا منظم، اضطراب زیاد در زندگی روزمره، فشارهای شغلی و بی نظمی های زندگی اشاره کرد.

علامت های زیادی برای بیش تمرینی وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:۱- علائم جسمانی:کاهش توان هوازی و افزایش دردهای عضلانی، افزایش ضربان قلب و فشارخون در حال استراحت، بازگشت دیرتر ضربان قلب به حالت اولیه بعد از ایستادن، تولید مقادیر زیادتر لاکتیک درعضلات در حین اجرای فعالیت، افزایش استعداد ابتلا به بیماری های عفونی، دردهای مفاصل و عضلات که بین دو جلسه تمرین از بین نرود و ... ۲- علائم تمرینی: افزایش طول دوره های بازگشت به حالت اولیه، افت عملکرد، کاهش سرعت، قدرت و استقامت، افزایش زمان عکس العمل، استعداد ابتلای بیشتر به صدمات ورزشی.

البته یه سری علاپم روانی نیز وجود دارد مثل  عصبانیت، کاهش اعتماد به نفس، افسردگی، اختلال در خواب و ...

در صورتی که ورزشکاری مبتلا به تمرین زدگی شد، برای درمان ابتدا باید با استفاده از پرسش نامه مخصوص  علایم را تشخیص و سپس برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه شود. با این حال باید چند نکته را رعایت کرد از جمله اینکه : بهتر است ورزشکار حداقل ۳ هفته تا ۳ ماه به استراحت بپردازد، تنها از فعالیت های سبک و ملایم مثل پیاده روی و شنا استفاده کند و در صورت نیاز به یک روانپزشک یا روانشناس ورزشی مراجعه کند.

یک نکته دیگر نیز وجود دارد و آن عادت تغذیه ای ورزشکار است که حتما باید بررسی شده و با توجه به شدت تمرینات اصلاح شود.

دکتر حمید ملک شاهی نیا / متخصص فیزیولوژی /هیات پزشکی ورزشی  استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.