دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳

اهمیت روانشناسی ورزش

روان شناسی

بر خلاف تصور رایج ، دستیابی به مهارت های روانی برای همه ورزشکاران ضروری است .

به گزارش دفتر سمنان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی  ایران، مهدیه بصیری مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان گفت : روانشناسی ورزش در بر دارنده ی گزینش درست و برانگیختن ورزشکاران است به گونه ای که هر ورزشکار بتواند  در بالاترین حد توانایی خود به رقابت بپردازد. ورزشکاران در این راستا باید راهبردهایی را به کار گیرند تا رقیبان را روحیه زدایی کنند.

  • با سطح بسیار بالای فشار مقابله و یا آن را کم کنند.
  • از داروها سوء استفاده نکنند.
  • راهبردهای تیمی موفقیت آمیزی را به کار گیرند و مهارتها را آموزش دهند و بیاموزند.  آنچه که به گونه ای، فزاینده اطمینان مربیان ورزش و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. این است که شاخه روانشناسی ورزشی یک علم است. این علم، رفتار افرادی چون ورزشکار، رهبر تیم و محیطی که این افراد با هم کنش متقابل دارند را در زمینه شرکت در ورزش و چگونگی تاثیر پذیری رفتار و عملکرد شان است. مورد مطالعه قرار می دهد.

آیا می دانید طبق تحقیقات بسیاری از عدم موفقیت های ورزشی ریشه در علل روانی دارد.

کدام ورزشکاران به تمرین مهارتهای روانی نیاز دارند؟

بعضی به غلط تصور می کنند تمرینات روانی برای ورزشکارانی است که به مشکلات روانی دچارند.

بر خلاف این تصور غلط دستیابی به مهارت های روانی برای همه ورزشکاران ضروری است. زیرا ورزشکاران به دلیل ضرورتهای مسابقه به آمادگی روانی بیشتر از افراد عادی نیاز دارند.

مهدیه بصیری تصریح کرد:ورزش یکی از موثرترین راه های بهبود سلامت روان است، از ورزش می توان به عنوان یک ابزار قدرتمند برای داشتن خلق و خوی بهتر استفاده کرد و حافظه را بهبود بخشید.

وی از دیگرمزایای روانشناختی به دست آمده از طریق ورزش ، به کاهش استرس، بهبود توانایی برای مقابله با استرس، ارتقاء اعتماد به نفس، افتخار در دستاوردهای فیزیکی، افزایش رضایت مندی، بهبود تصویر بدن، افزایش احساس انرژی، بهبود در اعتماد به نفس، کاهش علائم مربوط به افسردگی اشاره کرد.

مهدیه بصیری مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.