شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳

توصیه های مهم پس از دررفتگی شانه ورزشکاران

شانه

شانه دربرابر دررفتگی بسیار آسیب پذیراست زیرا پر تحرک ترین مفصل بدن می باشد

یکی از شایع ترین صدمات ورزشکاران در رفتگی شانه می باشد، کادرپزشکی کمیته مسابقات توجه داشته باشند که ورزشکار صدمه دیده از ناحیه شانه که در وضعیت سقوط کردن یا افتادن همراه با برخورد بازیکن دیگراست، باید از مسابقه خارج شود.

دررفتگی شانه به دو نوع در رفتگی قدامی و خلفی تقسیم بندی می شود، دررفتگی های شانه اغلب دررفتگی قدامی است و  وقتی است که سر استخوان بازو از حفره گلنوئید خارج شده و به سمت جلو حرکت می کند ودررفتگی های خلفی شانه، سر استخوان بازو به خلف یا عقب حفره گلنوئید جابجا می شود، در رفتگی خلفی کمتر ایجاد می شوند و عموماً زمانی اتفاق می افتد که اندام فوقانی در اثرچرخش خارجی وایدوکسیون شدید تحت فشار قرار بگیرد. درمعاینه اولیه به جز چرخش به خارج شانه، تغییر شکل واضح مشاهده می شود.

گاهاً ورزشکاران بر حسب عادت وتکرار اقدام به جا انداختن شانه دررفته می کنند.

توصیه می شود برای جا انداختن یا بعداز جا انداختن به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه گردد وبا معاینه وارزیابی رادیولوژی عدم شکستگی احتمالی همراه آسیب مثل شکستگی های سر، استخوان بازو، لبه مفصل اطمینان حاصل شود. حدود ۲۵ درصد از مواقع، دررفتگی شانه باعث شکستگی بازوی فوقانی یا حلقه شانه می شود.  

وقتی  در زمین بازی دچار آسیب از ناحیه شانه شدید، طوری که شانه ها از نظر ظاهری متورم وکبود شدند و حرکت دادن آن ها غیرممکن شد، تا رسیدن به پزشک، آرنج راخم کنید و دست را قنداق کرده مقابل شکم خود قرار داده و آن را بی حرکت دراین پوزیشن نگه دارید، همچنین  کمپرس سرد (کیسه ژل یخی) در مفصل شانه ای که دچار دررفتگی شده قرار دهید تاثیر مهمی دررفع  التهاب دارد.

از آن جا که دررفتگی شانه تقریبا غیرقابل تحمل توصیف می شود برای کنترل درد می توانید از داروهای ضد التهاب استفاده کنید فقط توجه داشته باشید که دررفتگی شانه به همراه خونریزی داخلی نباشد که در این صورت باید از مصرف دارو خودداری کنید.

توصیه جهت این گروه از ورزشکاران که اولین بار دچار دررفتگی شانه می شوند درمان نگه دارنده یک تا یک ونیم ماه  وبعد جهت بازگشت حرکت وقدرت عضلانی فیزیوتراپی می باشد، مگراینکه با توجه به وضعیت ورزشکار متخصص ارتوپدی نظر به جراحی مثل دررفتگی های مکررداشته باشد.

 بعضی از ورزشکاران اظهار می دارند که دررفتگی مکرر از ناحیه شانه دارند وخودشان اقدام به جا اندازی می کنند ویک امر عادی تلقی می کنند. قابل ذکراست که نخستین دررفتگی قدامی شانه یا دررفتگی گلنوهومرال در ورزشکاران رقابتی در صورت عدم پیگیری جراحی بیش از ۶۹%دچار دررفتگی مجدد خواهد شد.

کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.