سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

مواد غذایی از قبل آماده شده، سطح فعالیت بدنی را کاهش می دهد

موادغذایی فرآوری شده

تولیدکنندگان، فسفات را به غذا اضافه می کنند تا غذا را برای مدت طولانی تر نگه دارد و طعم آن را افزایش دهد. این افزودنی به احتمال زیاد در "گوشت فرآوری شده، ژامبون، سوسیس، ماهی کنسرو شده، محصولات پخته شده، نوشابه ها و سایر نوشیدنی ها" وجود دارد.

فسفات به عنوان یک "خطر سلامتی"
طور معمول، کلیه مقدار فسفات موجود در خون  را کنترل می کند و به فیلتر کردن فسفات اضافی در ادرار کمک می کند. با این حال، کلیه های معیوب ممکن است برای جلوگیری از تجمع فسفات بیش از حد دچار اختلال شوند، به همین دلیل است که دانشمندان خواستار برچسب زدن مقدار فسفات اضافه شده در مواد غذایی هستند.

برخی مطالعات نیز نشان داده اند که فسفات معدنی با افزایش خطر مرگ و میر در افراد مبتلا به بیماری کلیوی ارتباط دارد. در همین حال، مطالعات جدید نشان داده است که حتی در جمعیت عمومی، فسفات بیش از حد با خطر بالایی از مرگ و میر قلبی و همچنین علت مرگ همراه است.

چگونه فسفات بر فعالیت بدنی تاثیر می گذارد؟

افرادی که فسفات بیشتری مصرف می کنند، متابولیسم و سوخت و ساز بدن آنها مختل می شود. همچنین، محققان دریافتند که ۵،۰۰۰ ژن که به سوخت و ساز بدن کمک می کنند، در این افراد تغییر می یابد. آنها دریافتند که سطح بالاتری از فسفات در خون، رابطه مستقیمی با کم تحرکی و صرف زمان کمتر در فعالیت بدنی دارد.

دکترمحمد مهرتاش-مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.