شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

اقدامات اولیه در آسیب های حاد زانو

اقدامات اولیه

گاهاً ورزشکار در یک حرکت نامتعادل و ناگهانی و یا در بر خورد با ورزشکار دیگر دچار یک پیچ خوردگی حاد شدید زانو می شود .

 آسیب های زانو از آسیب های شایع در ورزشکاران است و در رشته هایی مانند فوتبال بیشتراثبات شده است به همین علت متخصصین طب ورزشی باید دانش و مهارت فراوانی در درمان آسیب های زانو داشته باشند.

 متعاقباً پس از آسیب زانو بلافاصله دچار تورم شدید همراه با درد می گردد. گاهی صدای تق مانندی درزمان وقوع حادثه توسط ورزشکار شنیده می شود.

آسیب اغلب در حالت ثابت بودن زانو و ایجاد چرخش و الگوس خارجی یا باز شدن بیش از حد زانو اتفاق می افتد و ورزشکار جهت خروج از زمین قدرت ایستادن روی پا ها را نداشته و احتیاج به کمک دارد.

در این وضعیت احتمال پارگی رباط متقاطع قدامی (  ACL) و یا پارگی رباط کلاترال داخلی MCL)) و یا پارگی لیگامان متقاطع خلفی را می توان داد.

- اقدامات اولیه در آسیب به رباط‌های زانو تا زمان مراجعه به پزشک

برای جلوگیری از آسیب بیشتر بانداژ فشاری استفاده کرده چرا که باعث کاهش ورم و کمک به استراحت مفصل زانو می‌شود در نتیجه باید  ورزشکار را از ادامه ورزش متوقف کنید.

پس از آسیب دیدگی بین ۴۸ تا۷۲ ساعت به پای ورزشکار استراحت دهید.

به محض آسیب دیدگی زانو  یخ روی زانو قرار دهید سپس، هر دو ساعت یکبار، یخ باید به مدت ۱۵ دقیقه روی زانو قرار داده شود و از گرم کردن زانو به مدت ۷۲ ساعت خودداری شود.

همچنین باید از اعمال کامل وزن روی پا آسیب دیده خودداری نموده و به متخصص ارتوپدی معرفی گردد. این آسیب، اغلب توام با آسیب های غضروف یا منیسک بوده و تشخیص بالینی نیاز دارد انجام رادیولوژی مثل MRIاطلاعات کامل تری را در اختیار قرار می دهد  .

کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.