چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸

دکتر نوروزی در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد:

هزینه ۵ میلیون تومانی هر تست دوپینگ

غلامرضا نوروزی

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به این‌که هزینه انجام هر تست دوپینگ معادل پنج میلیون تومان است، اعلام کرد: از سوی این فدراسیون در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۴۰۰ و در سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۱۰۰ تست دوپینگ انجام شده است و برآورد می‌شود این میزان تست در سال ۲۰۱۹ به ۱۲۰۰ مورد برسد.

غلامرضا نوروزی در گفت‌وگویی با ایسنا، در ارتباط با مسائل مختلفی از جمله برگزاری انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی پس از اتمام دوره چهار ساله تصدی وی بر این فدراسیون از تاریخ ۱۸ آبان‌ماه سال جاری، میزان درآمدهای فدراسیون پزشکی ورزشی و رقم مربوط به هزینه‌های درمانی ورزشکاران، اعلام اسامی ورزشکاران دوپینگی، تعداد تست‌های دوپینگی انجام شده در سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، حضور ماموران وادا در ایران و انجام تست دوپینگ از برخی ورزشکاران، هزینه مربوط به انجام هر تست دوپینگ، اعمال فشار بر فدراسیون پزشکی  ورزشی پس از مشخص شدن تست دوپینگ ورزشکاران و نیز آنچه به عنوان گزارش عملکرد طی این دوره مدیریت چهار ساله به جای مانده است توضیح داد که در ادامه مشروح کامل آن آمده است:

در ارتباط با عملکرد چهار سال اخیر فدراسیون پزشکی ورزشی توضیح دهید.

ششم آبان‌ماه سال ۱۳۹۴ انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد و هجدهم آبان‌ماه همان سال بود که دوره جدید ریاست این فدراسیون آغاز شد. یکی از موارد اصلی در حوزه فعالیت ما کارت‌های خدمات درمانی است که تحت عنوان کمیته خدمات درمانی افراد چه در تمرینات و چه در مسابقات ملزم هستند که این کارت را دریافت کنند. در این زمینه ایراداتی وجود داشت و عنوان می‌شد که چرا اعتبار کارت‌ها یکساله نیست؟ به طور مثال اگر کارتی از بیستم اسفندماه صادر می‌شد اعتبار آن تا بیست‌ونهم اسفند همان سال بود و صرفا از هر زمانی که کارت‌ها صادر می‌شد اعتبار آن تا پایان همان سال ادامه پیدا می‌کرد، بنابراین در ابتدای امر تصمیم گرفتیم تا اعتبار کارت‌ها یکساله شود و در سال ۱۳۹۵ این مساله در ۱۵ استان به صورت پایلوت انجام شد و پس از آن در مورد همه استان‌ها به اجرا درآمد.

علاوه بر این به دلیل گم شدن، سوء‌استفاده و مسائل این چنینی ایراداتی به کارت‌ها وارد بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا کارت‌های مربوطه را به صورت اینترنتی صادر کنیم. زمانی که بنده فدراسیون را تحویل گرفتم تعداد افراد تحت پوشش که از کارت درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی بهره می‌بردند ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود که در حال حاضر این تعداد به چهار میلیون نفر افزایش یافته است که نشان‌دهنده افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری افراد تحت پوشش است. گفتنی است به مدت زمانی نزدیک به چهار سال رقم مربوط به عضویت در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی جهت ارائه‌ خدمات درمانی، آموزش توانبخشی و غیره معادل ۱۵ هزار تومان بود که پس از گذشت این چهار سال، با افزایش ۵۰۰۰ تومانی در سال ۹۸ هزینه صدور کارت به ۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

یکی دیگر از اقداماتی که طی این دوره مدنظر قرار گرفت ارائه خدمات بیشتر به ورزشکارانی بود که دچار ضایعه قطع نخاع شدند؛ قبل ازاین صرفا ۱۲ میلیون تومان هزینه نقص عضو به این ورزشکاران پرداخت می‌شود اما در برهه زمانی کنونی برای آن‌ها حقوق ماهیانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است و سقف درمان آن‌ها  نیز افزایش یافته است. تعداد ورزشکاران شناسایی شده که دچار ضایعه قطع نخاع شده اند در حال حاضر حدود ۳۰ نفر است و بیشترین ضایعه نخاعی پیش آمده مربوط به رشته‌های ژیمناسیک، وزنه‌برداری و کشتی است.

علاوه بر این تمرکززدایی در حوزه آموزش استانی در دستور کار فدراسیون پزشکی ورزشی قرار گرفته است و تجهیزات لازم برای کلینیک‌های پزشکی به منظور افزایش خدمات ارائه شده انجام شده است. همچنین حمایت، نظارت و هدایت هیات‌های استانی از جمله برنامه‌های فدراسیون پزشکی  ورزشی طی این چند سال بود چرا که هیات‌ها بازوی فدارسیون هستند و باید اعلام کنیم که در حوزه درمان ورزشکاران اجازه ندادیم که مشکلی پیش آید و ورزشکار محرومی از نقاط مختلف کشور نیست که به فدراسیون بیاید و مشکل درمانی‌اش حل نشود. در عین حال توانستیم در المپیک و بازی‌های آسیایی به لحاظ جسمانی و آنتی‌دوپینگ ورزشکاران ایرانی شرایط مناسبی را تجربه کنیم و هم اکنون استانی وجود ندارد که پایگاهی برای مراجعه درمانی ورزشکاران خود نداشته باشد.

چند درصد از درآمدهای فدراسیون پزشکی ورزشی صرف هزینه‌های درمانی ورزشکاران می‌شود؟

اگر فدراسیون در سال حدود ۵۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشد نزدیک به ۱۵ تا ۱۷ میلیارد تومان که معادل حدود یک سوم این رقم است صرف هزینه‌های درمانی ورزشکاران می‌شود. علاوه بر این ۳۱ هیات استانی داریم که پولی از کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش دریافت نمی‌کنند و ۴۰ درصد از درآمدهای فدراسیون پزشکی ورزشی به هیات‌های استانی اختصاص می‌یابد و هزینه‌هایی نیز مربوط به بازی‌های آسیایی، المپیک و آنتی‌دوپینگ است.  

نکته‌ای که درباره دوپینگ ورزشکاران مطرح می‌شود این است که چرا اسامی این ورزشکاران به صورت صریح و سریع اعلام نمی‌شود؟ حق باشگاه‌های ورزشی است که ورزشکاران دوپینگی را بشناسند و ورزشکار مربوطه نیز باید تبعات اقدام ناشایستی که مرتکب شده است را بپذیرد.

به طور حتم در صورت قطعی شدن تست دوپینگ اسامی ورزشکاران دوپینگی اعلام می‌شود و برای عموم قابل دسترسی است. در این رابطه اسامی ورزشکاران دوپینگی در سال ۲۰۱۸ میلادی قابل دسترسی است هرچند که قبلا اینگونه نبود و اسامی اعلام نمی‌شد و این امکان وجود داشت که ورزشکار دوپینگی قرارداد امضا و یا حتی در مسابقات شرکت کند.

در خصوص حضور ماموران وادا در ایران نیز توضیح دهید و بگویید روند تست‌گیری آن‌ها از ورزشکاران کشورهای مختلف به چه صورت است؟

در برخی رشته‌ها نظیر کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، دو و میدانی ورزشکاران برجسته‌ای وجود دارند که وادا با این افراد در ارتباط است، در طول سال سه بار از آن‌ها تست می‌گیرد، از محل تمرین و زندگی آن‌ها مطلع است، در خصوص زمان تمرین و فصل استراحت ورزشکاران از سوی خود ورزشکار به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود و در صورت کوچک‌ترین تغییری در این برنامه‌ها و یا آدرس‌ها ورزشکار مربوطه از طریق ایمیل آخرین اطلاعات خود را به وادا ارائه می‌کند. در مورد این ورزشکاران حساسیت خاصی وجود دارد و تست‌های مربوطه اتخاذ شده و بعضا فدراسیون پزشکی ورزشی از این مساله خبردار نمی‌شود.

سالانه چه تعداد تست دوپینگ توسط فدراسیون پزشکی ورزشی انجام می‌شود؟

در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۴۰۰ تست دوپینگ در داخل کشور گرفته شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی به دلیل مشکلات پیش آمده این تعداد به ۱۱۰۰ مورد کاهش یافت چرا که فدراسیون مشکل کیت داشت و علی‌رغم این‌که کیت‌های مربوطه خریداری شده بود اما در گمرک باقی ماند و فدراسیون مجبور شد دست به عصا حرکت کند و همین مساله آمار تست‌گیری‌ها را کاهش داد، در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز با توجه به وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها تاکنون ۸۷۰ تست دوپینگ انجام شده و برآورد می‌شود تا پایان سال به ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مورد افزایش یابد.

هزینه هر تست دوپینگ چقدر است؟

۱۵۰ تا ۲۰۰ یورو به عنوان هزینه به آزمایشگاه کلن آلمان پرداخت می‌شود و به صورت کلی باید بگوییم که هر تست دوپینگ رقمی معادل پنج میلیون تومان هزینه در بر دارد.

آیا پس از مثبت شدن تست دوپینگ برخی ورزشکاران، فشارهای بیرونی به فدراسیون پزشکی ورزشی وارد می‌شود؟

به طور حتم برخی فشارها و رایزنی‌ها وجود دارد اما شرایط به گونه‌ای است که وادا پس از دو هفته از انجام تست، در صورت مثبت بودن جواب مربوطه را ثبت می‌کند و نمی‌توان نسبت به این مساله چشم‌پوشی کرد، بنابراین احکام بلافاصله صادر شده و هیچ فشار و تهدیدی اثرگذار نخواهد بود.

چه تدابیری در راستای مدیریت و کنترل دوپینگ ورزشکاران ایرانی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو اتخاذ شده است؟

معاینات از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی حدود هشت الی ۹ ماه قبل از آغاز المپیک در دستور کار قرار می‌گیرد و تست‌گیری دوپینگ انجام می‌شود، علاوه بر این مشاوره‌های حضوری و آموزش‌های لازم نیز طبق برنامه انجام می‌شود و در مورد برخی ورزشکاران که حساسیت‌هایی در مورد آن‌ها وجود دارد ۴۵ روز مانده به المپیک تست‌گیری انجام می‌شود تا مشکلی در این رابطه پیش نیاید.

در مورد انتخابات پیش‌روی فدراسیون پزشکی  ورزشی توضیح دهید

در حال حاضر و تا زمان تعیین سرپرست بنده کار خود را در فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه خواهم داد و روال انتخابات به گونه‌ای است که تا سه ماه پس از اتمام ریاست فدراسیون باید انتخابات برگزار شود.

آیا برنامه‌ای برای حضور در انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی دارید؟

پس از تعیین سرپرست، ارزیابی‌های لازم در این رابطه را انجام خواهم داد و در صورت مهیا بودن فضا در انتخابات شرکت خواهم کرد.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.