سه‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

نقش ورزش بر سلامت روان زنان

زن و روانشناسی ورزش:

نقش ورزش بر سلامت روان زنان

زنان نیمی از جامعه بشری را تشکیل می دهند و این موضوع از جهات مختلف دارای اهمیت و در برنامه ریزی های گوناگون جامعه، باید در نظر گرفته شود. یکی از این امور که برای زنان مطرح است ورزش است. امروزه زنان زیادی در سطح جهان به ورزش های مختلف مشغولند.

 بدون شک سلامت و شادابی افراد جامعه از طریق تقویت بنیه ی جسمانی و روحی آنها میسر می شود و پرداختن به ورزش به صورت اصولی و علمی تحولاتی در افراد جامعه ایجاد می کند که دگرگونی های مثبتی بر شخصیت را نیز در بر دارد.

زنان با بالا بردن توانایی های ذهنی می توانند به رویاهای خویش جامعه عمل بپوشانند. همه ورزشکاران زن از اهمیت آمادگی های ذهنی و اعتماد به نفس آگاهی دارند. تحقیقات نشان می دهد که انجام انواع مختلف ورزش علاوه بر فواید جسمی فراوان در مقابله با مشکلات عصبی و روانی نیز آثار مفیدی دارد.

_ورزش باعث تقویت تمرکز فکر و افزایش دقت عمل می ‌گردد، ورزش متعادل، موجب داشتن احساس خوب و افزایش قدرت خلاقیت می گردد، همچنین  احساس آرامش و راحتی روح را افزایش داده و انسان را در مقابل فشارهای روانی و اضطراب مقاوم می ‌کند و موجب تقویت قوای ذهنی و حافظه می ‌شود .

_ ورزش در تامین نیاز افراد به ویژه بانوان، تکامل اجتماعی، کسب صفات اجتماعی و آگاهی از توانایی های بالقوه ی جسمانی و در شکل گیری، تغییر و تقویت بسیاری از توانایی ها و ویژگی های روانی- اجتماعی موثر است.

بر این اساس فعالیت های تربیت بدنی و ورزش آمیخته با تربیت روانی است و هر تجربه ی حرکت یا تغییر جسمانی یک تغییر یا یک تجربه ی روانی را در بر دارد. از این رو شرکت در فعالیت هایی ورزشی از روش های مهم تکامل جسمانی و روانی است.

ورزش در تامین نیاز افراد به ویژه بانوان، تکامل اجتماعی، کسب صفات اجتماعی و آگاهی از توانایی های بالقوه ی جسمانی و در شکل گیری، تغییر و تقویت بسیاری از توانایی ها و ویژگی های روانی- اجتماعی موثر است.

شرکت مداوم و مستمر در فعالیت های جسمانی و ورزشی بر اساس روند یادگیری و تکامل اجتماعی، در صفات اکتسابی نقش دارد. زیرا سابقه ی فعالیت ورزشی و کسب مهارت های نه صرفا حرکتی، بلکه اساسا روانی و اجتماعی در انبوهی از محرک های مثبت و منفی، انواع درگیری ها، تعاملات عاطفی و هیجانی، ناشی از رقابت و مسابقه می تواند در تعادل و ثبات هیجانی، رشد اعتماد به نفس، تصور بدنی و اجتماعی و میزان اجتماعی بودن فرد، نقش سازنده و مثبتی داشته باشد.

 شرکت در چنین فعالیت هایی این امکان را به فرد می دهد تا با دیگران تماس مستقیم و تعامل واقعی برقرار سازد و نیازهای روانی خود مانند، رقابت، دوستی، جلب توجه، مقبولیت گروهی و نیاز به وابستگی، تضاد، ابراز و کنترل هیجان، رکورد شکنی، ماجراجویی و امنیت را برآورده کند. سلامت روان از موضوع هایی است که در اثر شرکت در فعالیت های ورزشی می تواند حاصل شود، چنین فعالیت هایی بهترین موقعیت را برای درگیری معیارهای سلامت روان فراهم می کند. اگر سلامت روان را مبنای احساس راحتی نسبت به خود و دیگران تعریف کنیم، معیارهای آن موفقیت، تعادل هیجانی، واقع بینی، سازگاری، اجتماعی بودن و احساس ارزشمندی خواهد بود. بنابراین ورزش با فعال سازی چنین معیارهایی نه فقط به بهداشت جسمی بلکه به بهداشت روانی نیز کمک می کند.

احساس ارزشمندی برای همه ی افراد بسیار مهم است و فعالیت های ورزشی شاید بتواند از راه های مختلف به احساس مثبت فرد از خود  کمک کند. چنین احساسی می تواند زمینه و بستر پدید آمدن تغییر و تحول بسیاری از صفات روانی- اجتماعی فرد شود. این احساس خوب و مثبت در دنیای پرفشار امروزی بسیار ضروری است و احتمالا در روش زندگی افراد تاثیر خواهد گذاشت.

تاثیر ورزش بر دستگاه عصبی زنان:

تمرینات مرتب ورزشی موجب بهبود کار سیستم عصبی و هماهنگی لازم بین اعصاب و عضلات خواهد شد. مهمترین اثرات مثبت بر دستگاه عصبی عبارتند از :

1-    ورزش از فشارهای روانی و ناراحتی های روحی می کاهد و راهی مناسب برای مقابله با افسردگی است.

2-    با بهبود کار سیستم عصبی – عضلانی موجب چالاکی و افزایش کارایی بدن می شود.

3-     ورزش موثرترین راه برای درمان کم خوابی است.

4-    نشاط و شادابی و آرامش روحی

5-    اعتماد به نفس.

6-    تقویت روحیه همکاری و دوستی.

7-    درک بهتر و سریعتر مطالب درسی.

8-    تسهیل در هضم و جذب غذا

9-    تعدیل وزن.

10-جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان به خصوص در زنان.

ساره آذر نیور / مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان گیلان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.