چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹

آسم و ورزش

آسم و ورزش؛

فعالیت در تمامی رشته‌های ورزشی می‌توانند در بهبود افراد مبتلا به بیماری آسم مؤثر می باشند، حتی اگر چند دقیقه پیاده‌روی در طول روز باشد.

  • آیا ورزش می تواند به روند بهبودی آسم کمک کند؟

فعالیت ورزشی منظم قلب، استخوان‌ها و سیستم گوارش را سالم نگه داشته مانع افزایش وزن می‌شود و با بالاتر رفتن ظرفیت تنفس سبب بهبودی افراد مبتلا به آسم خواهد شد.

بیماران مبتلا به آسم با انجام ورزش ﻗﺪرت ﻋﻀﻼت ﺗﻨﻔﺴﯽ شان ﺑﺎﻻ رفته، احساس تنگی نفس در آنها کاهش می یابد. بهترین ورزش ها برای این افراد ورزش هایی هستند که استقامت و تحمل آنها را بالا برده و باعث بهبود وضعیت تنفس شان شوند.

تحقیقات نشان داده‌اند که تمامی رشته‌های ورزشی می‌توانند در بهبود بیماری آسم مؤثر باشند، حتی اگر این فعالیت تنها شامل چند دقیقه پیاده‌روی در طول روز باشد.

  •    چه موقع آسم ورزشی اتفاق می‌افتد؟

بیشتر افراد مبتلا به آسم اگر در هوای سرد یا خشک ورزش کنند دچار حملات آسم خواهند شد،  فرد در حال استراحت از  راه بینی تنفس می‌کند و هوای تنفسی را از این طریق گرم و مرطوب می‌سازد، در هنگام ورزش نیاز به اکسیژن بالا رفته و از این روی سریعتر و از راه‌ دهان نفس می‌کشد، راه ‌های هوائی به‌ هوای سرد و خشک واکنش نشان داده و عضلات تنفسی کشیده می شود، این نوع دیگری از آسم است که ممکن است برای افراد آسماتیک اتفاق بیفتد.

  •   اقداماتی که فرد آسماتیک به هنگام ورزش باید انجام دهد:

اگر آسم شما کنترل شده باشد می‌توانید ۲ تا ۵ بار در هفته و هر بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید بدون اینکه دچار تنگی نفس شوید:

* گرم ﮐﺮدن ﻗﺒﻞ از ورزش و ﺳﺮد ﮐﺮدن ﭘﺲ از ورزش را رﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﯿﺪ، ﻗﺒﻞ از ورزش ﺑﺎ ﻗﺪم زدن، ﮐﺸﺶ ﻋﻀﻼت و ﻓﻌﺎﻟﯿت های ﺳﺒﮏ ﺧﻮد را ﮔﺮمﮐﻨﯿﺪ، بعد از اﯾﻨﮑﻪ ورزش ﺗﻤﺎم ﺷﺪ، ﺳﺮد ﮐﺮدن را ﺑﻪ ﻣﺪت ده دﻗﯿﻘﻪ اﻧﺠﺎم دهید، ورزش ﮐﺮدن را ﺑﻪ طﻮر ﻧﺎﮔهاﻧﯽ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻧﮑﻨﯿﺪ.

*مدت زمان ورش خود را به‌تدریج افزایش دهید.

*اگر ورزش سبب شروع و یا تشدید آسم شما می‌شود حتماً قبل از شروع ورزش از اسپری استفاده کنید.

* اگر در طول ورزش دچار علائم آسم شدید، ورزش را قطع کنید و از اسپری استفاده کنید، بعد ازاینکه احساس بهبودی کردید دوباره به ورزش ادامه دهید.

* از عواملی که باعث تشدید آسم شما می‌شوند پرهیز کنید(هوای خیلی سرد، غذاهای محرک، استرس‌ و... ) .

* ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک و دوچرخه‌سواری از جمله ورزش‌هائی هستند که برای بیمار آسمی توصیه می‌شوند زیرا این ورزش‌ها ظرفیت قلب و ریه را افزایش داده  جریان خون را بهتر می‌کنند همچنین حجم عضلانی و استقامت بدن را بالا می‌برند.

* شنا یکی از ورزش های مناسب و سبک برای افزایش قدرت تنفسی بیماران آسمی می باشد،  زمانی که شنا می کنید، از تمام عضلات بدن به ویژه قفسه سینه استفاده می شود که برای بیمار آسمی مفید خواهد بود.

دکتر الهام قناعت پیشه - نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استات مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.