سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳

عوارض زیاده روی در استفاده از کمپرس سرد

 ICE Compress

بیشتر ما زمانی به پزشک یا فیزیوتراپ مراجعه کرده‌ایم به ما توصیه شده که آسیب را کمپرس سرد کنیم. کمپرس سرد یکی از روش‌های رایج و مهم در درمان آسیب‌های ورزشی است که بلافاصله پس از آسیب انجام می‌شود و هدف از آن نیز، به حداقل رساندن خون‌ریزی، التهاب و درد است.

همه‌ی ورزشکارانی که دچار آسیب می‌شوند برای اینکه هر چه زودتر درمان شده و به مسابقات مهم‌شان برگردند، پیچ خوردگی‌ یا آسیب‌شان را کمپرس سرد می‌کنند.

در برخی موارد نیز به دلیل وسعت آسیب دیدگی عضله یا مفصل، باید استمرار بیشتری در این نوع درمان انجام شود. اثر عمده کمپرس سرد نیز،  این است که از راه انقباض عروق، جریان خون را کاهش می‌دهد و به مانند یک داوری ضد درد موضعی عمل می کند، اما همین امر منجر می‌شود که ورزشکار مدت زمان بیشتری این روند درمان را ادامه دهد که باعث بروز برخی مشکلات می‌شود.

۱.  مانع ورود سلول‌های درمانگر به بافت آسیب دیده می‌شود

تئوری که وجود دارد این است که از یخ برای کاهش التهابی می‌شود که در واکنش به یک آسیب ایجاد می‌شود. اما التهاب، واکنشی طبیعی و ضروری از پروسه‌ی درمان است.

زیاده روی بیش از مقدار مورد نیاز در کمپرس سرد موجب انقباض رگهای خونی شده و در نتیجه سلول‌های التهابی که در بازسازی بافت دخیل هستند، نمی‌توانند خودشان را به بافت آسیب دیده برسانند. از آنجایی که رگهای خونی تا ساعت‌ها بعد از کمپرس سرد، منقبض می‌مانند پروسه‌ی التیام به تاخیر می‌افتد.

۲.  در سیستم لنفاوی مداخله می‌کند

دومین عاملی که با آسیب ایجاد می‌شود، تورم است. تورم زمانی روی می‌دهد که فرآورده‌های جانبی چرخه‌ی التهاب، دوروبر آسیب جمع می‌شوند. این مایعات نشان‌دهنده‌ی این است که پروسه‌ی بازسازی و درمان، کارش را انجام می‌دهد اما شما می‌خواهید بدن‌تان بتواند هر چه سریع‌تر از این مایعات را دفع کند.

تورم توسط سیستم لنفاوی تنظیم و کنترل می‌شود که به فعالیت عضلات وابسته است تا عملکرد مناسبی داشته باشد. کمپرس سرد؛ فعالیت عضلات را محدود کرده و در سیستم لنفاوی مداخله می‌کند، در نتیجه جریان یک‌طرفه‌ای در جهتی اشتباه ایجاد شده و تورم بیشتر می‌شود.

۳. ترشح فاکتورهای رشد را محدود می‌کند

سلول‌های التهابی برای این طراحی شده‌اند که فاکتور رشد ۱، که انسولین مانند است ترشح کنند (IGF-۱)؛ هورمونی که با همکاری هورمون رشد، بافت آسیب دیده را بازسازی و ریکاوری می‌کند.

کاربرد کمپرس سرد باعث مهار کردن ترشح IGF-۱  می‌شود. این می‌تواند یکی از دلایلی باشد که کمپرس سرد بعد از آسیب عضله منجر به ریکاوری کُندتر و کاهش قدرت و رشد عضله می‌شود.

۴.  تنظیم کلاژن و بافت را به تاخیر می‌اندازد

بعد از آسیب، در بازسازی بافت‌ها کلاژن هم نقش دارد. یخ می‌تواند همکاری کلاژن با بافت را تحت تاثیر قرار داده و این فرایند را به تأخیر بیندازد کند. در نتیجه ریکاوری آهسته‌تر انجام شده و بافت آسیب دیده، دیرتر به عملکرد مناسبش برخواهد گشت.

۵. سرعت عملکرد عضله و اعصاب را کم می‌کند

دکتر  Gabe Mirkin، پزشکی که برای اولین بار توصیۀ  RICE را برای بعد از آسیب ارئه داده بود (استراحت، یخ، فشار دادن و بالا بردن)، در سال ۱۹۷۸ اعلام کرد که اشتباه کرده است. هر چند او همچنان به توصیه‌اش به فشار و بالا بردن پایبند بود اما  نوشت : کمپرس سرد و استراحت به جای اینکه مفید باشند، می‌توانند پروسه‌ی درمان را به تعویق بیندازند.

البته واضح است که آسیب‌های شدید و جدی نیاز به حرکت ندادن دارند اما استراحت مطلق درست نیست. فعالیت می‌تواند جریان لنفاوی را بهبود داده و در نتیجه ضایعات، به طور موثرتری از ناحیه‌ی آسیب منتقل شوند. یخ و کمپرس سرد می‌تواند این پروسه را به تاخیر بیندازد، عملکرد عضلات و اعصاب را کم کند و مجبورتان کند بیشتر از حد لازم، بی‌حرکت بمانید.

اما کمپرس سرد، یک مزیت هم دارد!

یخ دارای خاصیت دردکُش است؛ یعنی ناحیه‌ی آسیب دیده را جوری بی‌حس می‌کند که شما درد و ناراحتی کمتری احساس می‌کنید. اما تسکین دردی که یخ به شما می‌دهد فقط ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دوام می‌آورد و حالا که دانستید که زیاده روی در استفاده از کمپرس سرد، عوارض جانبی قابل توجهی دارد.

بعد از آسیب چه باید کرد؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به پزشک مراجع کنید. او توصیه‌های لازم که مناسب آسیب شما باشد را به شما ارائه خواهد کرد. قدم بعدی استفاده از فشار و بالا بردن در برنامه‌ی درمانی‌تان است.

ضمناً قسمت آسیب دیده را تا جایی که ممکن است فعال نگه دارید. البته آسیب‌های جدی چون شکستگی یا پارگی رباط، نیاز به بی‌حرکت ماندن دارند و توصیه می‌کنیم در این دست موارد، عقل سلیم را نادیده نگیرید! اما آسیب‌های جزئی مانند پیچ خوردگی مفصل، اجازه‌ی حرکت ملایم، کشش‌های سبک یا حرکت‌های کوچک در قسمت‌های مجاور را دارند.

ترجمه و تدوین : کیـوان فیروزه ای

هیئت پزشکی ورزشی استان کردستـان

منبع : Main.poliquingroup

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.