پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱

آغاز به کار کمیته تغذیه  هیات پزشکی ورزشی استان زنجان

مشاورتغذیه ورزشی در زنجان

عضو کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان زنجان از آغاز به کار بخش تغذیه ورزشی این هیات در زنجان خبر داد .

به گزارش دفتر زنجان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،  شواهد بسیاری نشان دهنده رابطه بین مصرف غذا و انجام ورزش‌ها هستند. همچنین یک رژیم غذایی بد، به طور یقین اثر منفی بر انجام حرکات ورزشی می‌گذارد، حتی اگر حرکات  به صورت غیر حرفه‌ای باشند، یک رژیم غذایی که شامل مقدار کافی از کالری، ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین باشد، انرژی لازم برای انجام یک مسابقه و یا یک ورزش تفریحی را تأمین می‌کند، تغذیه ورزشکار، قبل و بعد از ورزش اگر به طور صحیح برنامه ریزی شود باعث آرامش و عملکرد بهتر ورزشکار در طول ورزش می شود. در واقع غذایی که پیش از ورزش مصرف می کنیم، گلیکوژن کافی ذخیره شده در عضلات و ماهیچه های بدن را که برای عملکرد بهتر ورزشی نیاز است، تامین می کند و غذایی که پس از ورزش مصرف می شود، بازیابی و توانایی ورزش را بالا می برد.

احمد رضا رسولی عضو کمیته تغذیه ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان در رابطه با نقشی کلیدی تغذیه در عملکرد مناسب یک ورزشکار گفت : اهمیت بکارگیری تغذیه مناسب ورزشی به قدری است که آن را به عنوان بخشی از آماده سازی یک بازیکن یا ورزشکار برای کسب بهترین عملکرد به حساب می آورند. در این زمینه وعده های غذایی هم پیش از ورزش یا رقابت و هم پس از آن از اهمیت برخوردار است. بنابراین کسب اطلاعاتی پایه ای و مفید درباره تغذیه ورزشی ارزشمند است، هیچ ماده غذایی وجود ندارد که بتوان در روز یا ساعات قبل از مسابقه مصرف نمود و بدین ترتیب عادت غذایی غلط در زمان تمرین را جبران کرد. همانگونه که رسیدن به بالاترین سطح آمادگی جسمانی ماه ها زمان می برد، رسیدن بدن به وضعیت مطلوب تغذیه ای نیز ماه ها طول می کشد. تغذیه مناسب در طول زمان تمرین کمک خواهد کرد که بتوانید سخت تر تمرین کنید، حجم عضلات را افزایش دهید و ذخایر انرژی مورد نیاز برای بهترین کارآیی در رقابت را اندوخته کنید.

وی از آغاز به کار بخش تغذیه ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان اشاره کرد و گفت : این مرکز به صورت کاملا تخصصی در بخش تغذیه ورزشی (در رشته های قدرتی، سرعتی و استقامتی) با ارائه برنامه و رژیم های تغذیه ای پیش و بعد از مسابقه به صورت گروهی و انفرادی با تعین وقت قبلی در خدمت تمامی ورزشکاران مبتدی و حرفه ای استان است تا گامی بلند در راستای علمی کردن ورزش استان برداشته باشیم.

رسولی از آمادگی کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان زنجان برای برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی خبر داد و افزود : به جهت آگاه سازی جامعه ورزش استان در رابطه با تغذیه حرفه ای ورزشکاران و چگونگی مصرف مکمل ها، این کمیته آمادگی برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی (تخصصی هر رشته ورزشی) را داشته و دست مسئولین هیئت های ورزشی استان را به گرمی می فشارد.

عضو کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان زنجان خاطر نشان کزد : تمامی خدمات پزشکی اعم از تجویز دارو و مکمل و رژیم های غذایی باید توسط افرادی که شماره نظام پزشکی دارند صورت گیرد و مداخله افراد بدون داشتن شماره نظام پزشکی در این امور غیرقانونی بوده و مورد پیگرد قانونی توسط معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی و مراجع قضایی خواهد بود.

شایان ذکر است : علاقه مندان به استفاده از خدمات تخصصی تغذیه ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های؛ ۰۲۴۳۳۵۳۱۰۰۳ و ۰۹۰۳۸۶۷۷۰۸۴ تماس حاصل فرمایند.
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.