پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳

ذهن آگاهی و تاثیر آن در ورزش 

ذهن آگاهی در ورزش

عضو کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان از « ذهن آگاهی و تاثیر آن در ورزش » گفت .

به گزارش دفتر زنجان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی کشور ؛ زهرا مجیدی عضو کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان گفت : ذهن آگاهی "mindfulness" به این معناست که من به احساسات و افکاری که در ذهنم تولید می شود آگاهی دارم و می توانم آن را کنترل کنم. به عبارت دیگر, ذهن آگاهی به فرد کمک می کند تا ذهن فعال تری داشته باشد. ما با استفاده از ذهن آگاهی می توانیم زندگی شادتری را برای خود به وجود آوریم. تصور کنید هنگامی که می خواهید بخوابید افکار متفاوتی در سرتان به وجود می آید و نمی توانید به راحتی بخوابید. در روزهنگام به گفته های افراد فکر می کنید و نمی توانید افکارتان را کنترل کنید. شاید با خود بگویید چه شرایط بدی دارید و ای کاش این دغدغه ها را نداشتید. زمانی که بیش از حد نگران هستید و افکار متفاوتی ذهن شما را مشغول کرده است, نیاز به یک آرامش فکری در شما پدید می آید. اگر بتوانیم هر لحظه از زمان بر افکار خود آگاه باشیم آنگاه می توانیم آنها را کنترل کنیم. 
 
وی افزود : شاید در ابتدا کار دشواری به نظر بیاید اما به ندرت حس آرامش حاصل از افکار, جایگزین سختی اول راه خواهد شد. ارتقا عملکرد ورزشی از طریق بهبود تمرکز, موثر واقع می شود. ذهن آگاهی ممکن است بر بهبود کنترل حرکتی, عملکرد تعادلی و آمادگی جسمانی موثر باشد رویکردهای مبتنی بر ذهن آگاهی می توانند بر عملکرد ورزشی در رشته های مختلف اثر بگذارند و باعث پایبندی افراد به ورزش شوند راهبردهایی که باعث بهبود ذهن آگاهی , پذیرش تجارب درونی مانند افکار, هیجانات و حس های بدنی, روشن کردن اهداف با ارزش و افزایش توجه به نشانه های بیرونی می شوند, می توانند باعث بهبود عملکرد ورزشی شوند مهارت های حرکتی و روانی در تعامل با یکدیگر وضعیت فرد را در موقعیت های مختلف تعیین می کند.
  
این مقام مسئول خاطرنشان کرد : این روش به افراد می آموزد که الگوهای عادتی غیر ارادی و نشخواری ذهن را شناسایی و آن ها را به الگوهای آگاهانه و ارادی تبدیل کنند تا احساسات و تندیشه های منفی به عنوان رویدادهایی ساده و گذرا در ذهن تلقی شوند تمرین ذهنی به عنوان بازسازی و الگوی حرکتی در ذهن مطرح است و بیشتر برای بهبود عملکرد به کار می رود.  

عضو کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان در رابطه با دلایل موجود برای تمرین ذهنی گفت : راحت و بی خطر بودن , نیاز نداشتن به امکانات خاص , آموزش ساده و اجرا بدون خستگی جسمانی ، طبق تحقیقات بدست آمده تمرین ذهنی می تواند سبب بهبود تعادل پویا و تمرین ذهنی و ترکیبی باعث تعادل ایستا در افراد می شود ورزشکاران حرفه ای برای ارتقای سطح عملکرد ورزشی خود تلاش می کنند تا تمرین های بدنی خود را از طریق یادگیری روش هایی که متمرکز بر متغیرهای روانی – اجتماعی هستند, ارتقا دهند. همچنین, برای ارتقای عملکرد ورزشی, به تغییر یا کنترل سطوح شناختی و عاطفی درونی نیازی نیست؛ بلکه توسعه تفکر ذهن آگاهانه, پذیرش تجارب درونی لحظه حال, احتمالات خارجی مورد نیاز برای عملکرد ورزشی باید مد نظر قرارگیرند رویکردهای مبتنی بر ذهن آگاهی باعث بهبود عملکرد ورزشی می شوند و همچنین تاثیر قابل توجهی بر سطح آمادگی جسمانی ورزشکاران دو و میدانی دارد که از طریق بهبود راهبردهای تمرکز توجه مرتبط با تکلیف, موثر واقع می شود. آموزش ذهن آگاهی ممکن است واکنش های رفتاری مربوط به توجه را در مولفه های خاص توجهی بهبود بخشد. در حالی که شرکت در دوره کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی باعث بهبود توانایی موقعیت یابی درونی می شود.

🔰

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.