چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

مطلب علمی

شنا و سلامتی

علمی

شناکردن عبارت است از حرکات منظم دست‌ها و پاها و بطور کلی بدن که امکان پیشروی موجودات زنده در آب را ممکن می‌سازد.

ورزش شنا یکی از ورزش‌های آبی است که ورزشکاران با شنا کردن در آب به رقابت می‌پردازند، این رشته برای تمام گروه های سنی، مناسب است و می توان به عنوان یک ورزش ایده‌آل و نشاط‌آور استفاده کرد. همچنین  شنا یک فعالیت سالم است که می توانید به غیر از فصل تابستان در دیگر فصل ها از فواید بی‌نظیر آب و شنا بهره‌مند شوید. شنا مهمترین ورزش در المپیک است.

شنا تمرین خوبی است زیرا شما باید بدن خود را در برابر مقاومت آب حرکت دهید. شنا یکی از بهترین‌ ورزش‌ها برای داشتن تناسب اندام است.

شنا دارای مزایای بسیاری از جمله:یک ورزش آرام که باعث کاهش استرس، بهبود هماهنگی، تعادل و استقامت، بهبود انعطاف پذیری، ارائه درمان خوب برای برخی از آسیب و شرایط ارائه یک راه عالی برای سرد شدن در یک روز گرم است شنا یک ورزش اعتمادساز است و  عملکرد حافظه و مهارت های تفکر را بهبود می بخشد.

شنا یک فعالیت خوب همه جانبه است زیرا: ضربان قلب شما را افزایش می دهد و برخی از استرس های تاثیرگذار را از بدن شما می گیرد استقامت، قدرت عضلانی و آمادگی قلبی عروقی را ایجاد می کند. به حفظ وزن نرمال، قلب سالم و ریه کمک می کند.

 شرایط یک تمرین کامل بدن را فراهم می کند، زیرا تقریبا تمام ماهیچه های شما در طی شنا استفاده می شود.

مزایای دیگر شنا در برابر بیماری ها

ورزش منظم التهاب و مقاومت به انسولین در مغز را کاهش می دهد که موجب رشد سلول های جدید مغز می شود. شنا همچنین باعث خلق و خوی،  و کاهش اضطراب و استرس می شود، که توانایی مغز را برای موثرتر فکر کردن افزایش می دهد.

هیچ قرص پنهانی برای زندگی طولانی وجود ندارد، اما استخر مانند چشمه جوانان است. شنا کردن منظم می تواند اثرات پیری را با کاهش فشار خون، افزایش توده عضلانی، بهبود اکسیژن و جریان خون به مغز و افزایش سلامت قلبی عروقی تاخیر دهد. شنا همچنین می تواند نیروی جسمانی و تعادل در سالمندان را بهبود بخشد. سالمندان که از درد مفصلی رنج می برند می توانند از استخر برای افزایش انعطاف پذیری و کاهش التهاب استفاده کنند.

شنا ورزش ایده آل برای افرادی که مبتلا به استئوآرتریت می شوند، می باشد. افرادی که مبتلا به آرتروز هستند، بعد از شرکت در فعالیت‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری، کاهش قابل‌توجهی را در میزان درد و سفتی مفاصل تجربه کردند و محدودیت‌های جسمی‌ کم‌تری داشتند.

 شنا برای آسم خوب است

شنا برای افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریه مانند آسم بسیار عالی است. به ویژه افرادی که مبتلا به آسم ناشی از ورزش هستند، می توانند مشکل را تجربه کنند، زیرا از دست دادن حرارت و رطوبت در لوله های برونش باعث می شود که لوله ها به حالت تعلیق درآیند. این اتفاق زمانی  می افتد که هوا خشک و یا سرد است. شنا بهترین ورزش برای بیماران مبتلا به آسم است زیرا رطوبت از آب جایگزین رطوبت اخراج شده در طول تنفس شدید است.

شنا یک راه موثر برای سوزاندن کالری است و باعث از بین رفتن درصد چربی بدن شما می شود، یک ساعت شنا، تقریبا به اندازه‌ی یک ساعت دویدن کالری می‌سوزاند.

بعضی نکات عمومی برای شنا

قبل از اینکه به شیرجه بروید:مطمئن شوید که می دانید چگونه شنا کنید، یک محیط امن را انتخاب کنید.

بعضی از ورزش‌ها نیازمند استفاده از تجهیزات ایمنی خاصی هستند. از جمله کلاه ایمنی، عینک، گوش گیر، دماغ گیر، مچ بندو مانند اینها. فراموش نکنید که این تجهیزات باید نو و کاملا اندازه باشند.

قبل از ورود به آب، عضلات و مفاصل را گرم کنید و کشش دهید.

هرگز خیلی زود و یا خیلی دیر نیست که شروع به شنا کنید. چرا که شادابی و سلامتی زندگی شما به آن بستگی دارد.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.