یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶

/ ۱۸ فروردین روز جهانی بهداشت/

مراقبت­های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت

روز جهانی بهداشت

۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین ماه در حالی روز جهانی بهداشت است که قرائن و شواهد نشان می دهد نامگذاری این روز ۷۰ سال پیش با پیشنهاد هیات ایرانی صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیل پزشکی ورزشی ایران،   سازمان بهداشت جهانی در شرایطی شعار امسال خود را برای روز جهانی بهداشت " مراقبت­های اولیه بهداشتی برای پوشش همگانی سلامت" قرار داده است که مطابق سال های گذشته در کشورمان هفته سلامت از اول تا اردیبهشت ماه با شعاری منطبق بر  شعار سازمان بهداشت جهانی گرامی داشته می شود. اما بد نیست بدانید ریشه تاریخی نامگذاری روزی به عنوان روز جهانی بهداشت به سال ۱۹۴۸ و پیشنهاد هیات ایرانی بر می گردد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در این باره به قلم رضا دوست محمدی، نوشت:

روزنامه «تریبون دوژنو» بتاریخ ۲۳ ژوئیه ۱۹۴۸ با درج مطلبی روزی به عنوان «روز جهانی بهداشت» نوشت: پنج شنبه گذشته سالگرد تأسیس کمیسیون کارشناسی بهداشت بود. از این پس روزی بعنوان «روز جهانی بهداشت» نامیده خواهد شد. این روز طبق پیشنهاد ارائه شده از سوی هیات ایرانی شرکت کننده در اولین نشست جهانی بهداشت، انتخاب شده است.

تاریخچه:

در سال ۱۹۴۵ و اجلاس سانفرانسیسکو نمایندگان دو کشور چین و برزیل پیشنهاد تأسیس سازمان جهانی بهداشت را ارائه می نمایند و در ۲۲ جولای ۱۹۴۶ شصت و یک کشور دنیا منشور سازمان جهانی بهداشت را در اجلاس نیویورک امضاء می کنند.

در ژوئن ۱۹۴۸ اولین مجمع جهانی سلامت تصمیم گرفته بود که سازمان جهانی بهداشت باید انتخاب روز جهانی بهداشت را حمایت کند و روز جهانی بهداشت را در ۲۲ جولای هر سال توسط اعضاء عضو آن در حالی که در تمام کشورها، مدارس و موسسات آموزشی باید بعنوان کانونی برای گرامیداشت این روز عمل کنند، انتخاب نمودند.

اما بیشتر مدارس در بسیاری از کشورها در ۲۲ جولای بسته بوده و نمی توانند در این گرامیداشت فعالیت کنند در حالیکه ۱۸ فروردین (هفت آوریل) که سازمان جهانی بهداشت بطور رسمی در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد یک جایگزین مناسب می باشد که مشکلات روز ۲۲ جولای را نیز ندارد

بنابراین روز جهانی بهداشت توسط دومین مجمع جهانی سلامت در اجلاس روم در سال ۱۹۴۹ انتخاب شد و بدین صورت روز جهانی بهداشت در هفت آوریل (هجده فروردین) سال ۱۹۵۰ تا کنون در سراسر جهان گرامی داشته می شود.

اهمیت سازمان جهانی بهداشت

سازمان جهانی بهداشت از بدو تأسیس با برنامه ریزی دقیق در پنج قاره جهان به خصوص نقاط بحران خیز به مبارزه با بیماری ها و علل آن پرداخته است و با آموزش و ترویج فرهنگ بهداشت از طریق شعارهایی که همه ساله در روز جهانی بهداشت در دستور کار کشورهای جهان قرار داد توانست در طی حدود هفتاد سال، بیش از کل تاریخ بشر دنیا را از شر بسیاری از بیماری ها برهاند. این سازمان در همه بحران های جهانی چه انسانی همانند جنگ، گرسنگی، فقر و غیره و چه بحران های طبیعی مثل زلزله، سیل و غیره بلافاصله وارد عمل می شود و بیماری هایی که روزگاری میلیون ها انسان را به کام مرگ می کشید امروزه یا مهار شده اند یا کنترل گردیده اند همانند سیاه زخم، دیفتری، سل، مالاریا، جزام، حصبه، کزاز، فلج اطفال، وبا، طاعون، تیفوس و بسیاری از بیماری های دیگر.

امروزه این سازمان در درمان بیماری ها پا را از این هم فراتر گذاشته و شیوه های نوین درمان از جمله سلول های بنیادی، پزشکی هسته ای و غیره را در اولویت کشورها قرار داده است. همچنین موضوع فاضلاب های شهری، بیماری های مشترک انسان و دام، بیماری های اعصاب و روان، واکسیناسیون، تغذیه، کنترل حشرات ناقل، تصادفات جاده ای، معلولین، دخانیات، خشونت، بارداری، بیماریهای عفونی، تغییرات آب و هوایی، اورژانس از دیگر برنامه های این سازمان بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.