چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱

مزایای روانشناسی ورزشی برای ورزشکاران

مطلب علمی

روان شناسی ورزشی برای ورزشکارانی ،مزایا دارد که تصمیم دارند با استفاده از حداکثر توان بالقوه خود موانع ذهنی را برداشته و بر مهارت های روان شناسی ورزشی تمرکز کنند.

منظور این است که روانشناسی ورزشی  به طور حرفه ای برای ورزشکارانی مناسب تر است که در خصوص اهمیت قدرت ذهن دانش بیشتری دارند. واین یعنی هر چقدر از قدرت ذهن بیشتر اطلاعات داشته باشید اهمیت و ارزش روان شناسی ورزشی را بیشتر می دانید.

 چند راه برتر که می توانید از روانشناسی ورزشی بیشتر بهره مند شوید:

  • بهبود تمرکز و مقابله با حواس پرتی. 

بسیاری از تمرینات در مورد تمرکز روی کمک به ورزشکار برای متمرکز بودن در لحظه فعلی و اجازه دادن به نتایج است.

  • افزایش اعتماد به نفس در ورزشکاران

اگر ورزشکار قبل از بازی یا در طول بازی  خود شک و تردید زیادی داشته باشید این نشان می دهد که اعتماد به نفس کم است یا حداقل اعتماد به نفس خود را در شروع رقابت از دست داده اند.  اعتماد به نفس موضوع مهمی است که از مهارت اصلی قدرت ذهنی به سبب اهمیت آن و ارتباط مهم آن با دیگر مهارت های ذهنی به دست می آید و یک مهارت پایه است.

  • بالا بردن مهارت های مقابله ای 

 ورزشکاران با انتظارات بسیار زیاد، در برخورد با اشتباهات جزئی که بخشی طبیعی از ورزش هستند، مشکل دارند ... مهم این است زمانی که ورزشکاران تحت فشارقرار می گیرند و یا مرتکب اشتباه می شوند ناامید نشده و از مهارت های مقابله ای کمک بگیرند.

  • تعیین بهترین زمان بر انگیختگی                                                                                                          

  لازم است بهترین سطح برانگیختگی برای هر ورزشکار شناسایی شود. که این کار برای هر فرد متفاوت است مثلا ممکن است  لازم باشد فرد  در یک رشته ورزشی بیش از حد هیجان زده بشود. مهم  این است یک انگیزه خوب برای رسیدن به موفقیت پیدا کنند ، اما در حدی باشد که بیش از حد هیجان زده نشوند .

  • بخش عمده ای از روانشناسی ورزشی و آموزش ذهنی به تیم کمک می کند تا افراد انسجام و ارتباطات را بهبود ببخشند.  
  • شناسایی افکار غیر منطقی و تقویت یک سیستم ذهنی مشخص.

یکی از زمینه هایی که  باید به ورزشکار کمک کرد این است که نگرش های نامناسبی که باعث ایجاد افکار منفی در ورزشکار شده  را شناسایی کرده و بهبود بخشند، چرا که افکارغیر منطقی شرایط تمرین  و بازی را سخت می کند.

  • انگیزه برای بهبود عملکرد و یا تعادل برای عملکرد مطلوب.

 مهم است که به سطح انگیزه  و علاقه خود نگاه کنید و فقط همین است که به شما انگیزه می دهد که در ورزش بازی کنید  ورزشکارانی که تنها به دلیل علاقه مندی والدین در ورزش شرکت می کنند دچار مشکل درعملکرد ورزشی  خود خواهند شد.

  • ایجاد اعتماد به نفس پس از آسیب دیدگی.  

بعضی از ورزشکاران خود را به طور فیزیکی آماده می کنند تا به رقابت و تمرین بازگردند، اما آمادگی ذهنی خوبی ندارند.  جراحت می تواند به اعتماد به نفس این افراد آسیب برساند و باعث ایجاد شک و دودلی در عملکرد آنها  در حین رقابت شود و این موضوع تمرکز را هم کاهش می دهد. روان شناس باید   به ورزشکاران کمک کند تاکه از لحاظ ذهنی پس از آسیب  بهبود یابند و با ترس از آسیب دوباره به بازی برنگردند.

مهدیه بصیری-مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.