یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲

ورزش در هوای گرم

ورزش در هوای گرم

ورزشکاران برای داشتن کارایی بالا در هوای گرم باید نکات خاصی را رعایت کنند. هوای گرم ممکن است باعث گرمازدگی شود و انرژی ورزشکاران را کاهش دهد.

گرم شدن هوا نباید بهانه ای برای ورزش نکردن باشد اما لازم است اصول صحیح ورزش در هوای گرم را بدانید. بویژه افرادی که به طور غیر حرفه ای به ورزش کردن می پردازند. زیرا در فصل گرما بدن آب و املاح زیادی را از دست می دهد و ممکن است فرد به مشکلاتی مانند گرما زدگی، کم آبی و در مواردی آفتاب زدگی دچار شود.

با رعایت نکات خاصی مانند نوشیدن کافی مایعات، داشتن لباس مناسب و قرار گرفتن در فضای مناسب میتوان تا حدودی از عوارض فعالیت ورزشی در گرما پیش گیری کرد. وقتی فرد در هوای گرم ورزش میکند فشاری که به قلب و ریه ها وارد میشود، خیلی زیاد است زیرا بدن برای این که بتواند حرارت افزایش یافته را دفع کند باید خون بیشتری به سطح پوست بفرستد. این امر باعث رسیدن خون کمتر به عضلات و تندتر شدن ضربان قلب و در نتیجه وارد شدن فشار مضاعف به قلب میشود.  

اگر علاوه بر گرما، رطوبت هوا هم بالا باشد، این فشار بیشتر هم میشود. زیرا یکی از راه های کاهش حرارت بدن تعریق است.

از آن جا که در هوای مرطوب عرق به سادگی از پوست تبخیر نمیشود، درجه حرارت بدن افزایش می یابد. زمانی که سیستم های خنک کننده طبیعی بدن در درجه حرارت و رطوبت بالا فعالیت کند،   پس از مدتی از کار می افتد و فرد دچار عوارضی مانند گر گرفتگی عضلات، خستگی ناشی از گرما یا گرما زدگی میشود.

ورزش های مناسب فصل گرما تمرین های هوازی مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و از همه بهتر شناست که با رساندن اکسیژن به بدن علاوه بر حفط تناسب اندام، ورزش راحت و کم هزینه ای است. بهتر است ورزش در سالن سرپوشیده و مجهز به تهویه و سردکننده مناسب انجام شود.

زمان مناسب :

 ساعت های اوایه صبح که هوا تمیزتر است و خودروهای کمتری در خیابان تردد میکنند یا عصر بهترین زمان برای ورزش کردن است.

افراد مسن با راهنمایی متخصصان طب ورزش میتوانند ورزش های مناسب خود را شروع کنند تا مشکلی برای آن ها بوجود نیاید.

نوشیدن مایعات :

مصرف مایعات محدودیتی ندارد. بدن برای خنک شدن به تعریق نیاز دارد و از این طریق آب زیادی از دست میدهد برای این که بدن بتواند تعریق را به طور طبیعی انجام دهد و به طور طبیعی خنک شود باید آب کافی به بدن برسد. بنابراین هنگام ورزش آب بنوشید حتی اگر احساس تشنگی نکنید.

اگرچه دمای هوا بالاست اما از گرم کردن بدن قبل از انجام ورزش غافل نشوید. اگر فرد دچار علایمی مانند ضعف، درد، سرگیجه و گرفتگی عضلات شد، این علایم مربوط به گرما و گرمازدگی است و باید بلافاصله ورزش متوقف شود و فرد آب بنوشد. اگردمای بدن خیلی بالا رفته باشد باید به صورت اورژانسی به مراکز درمانی مراجعه کند.

دکتر سحر ستاری _ نایب رئیس هیئت پزشکی ورزش استان هرمزگان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.