شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۴

۵ نکته درباره اسکولیوز (انحراف جانبی ستون فقرات)

ستون فقرات

اسکولیوز یک وضعیت است که در آن ستون فقرات به شکل غیر طبیعی و منحنی به سمتی می چرخد  شایع ترین نوع اسکولیوز ایدیوپاتیک است که علت ناشناخته است.

 به گزارش امور بین الملل فدراسیون پزشکی ورزشی به نقل از  spine-health،   پنج نکته در خصوص شناخت و درمان این عارضه قابل ذکر است:

در نوجوانی آغاز می شود

بیش از ۸۰ درصد موارد اسکولیوز ایدیوپاتیک در نوجوانی رشد پیدا می کند. دلیل این امر به طور کامل درک نمی شود، اما سرعت رشد سریع بدن در این دوره معمولا نقش مهمی دارد. به طور مشابه، هنگامی که نوجوانی به سن بلوغ می رسد، منحنی اسکولیوز کمتر از ۴۰ درجه است که بعید است، پیشرفت کند. به همین دلیل یک عامل کلیدی در درمان اسکولیوز این است که زود تشخیص داده شود و در صورت لزوم منحنی را از طریق بلوغ اسکلتی به ۴۰ درجه یا بیشتر برساند.

می توان به آسانی درمان کرد

ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشد. یک مورد ازتشخیص اسکولیوز زمانی است که اندازه منحنی ۱۰ درجه یا بیشتر می شود. با این حال، فردی با منحنی ۱۰ و یا حتی ۲۰ درجه احتمالا آن را متوجه نمی شود. به عنوان یک منحنی اسکولیوسی پیشرفته در بعضی موارد، یک والد یا دوست ممکن است متوجه انحنای غیر طبیعی در جلوی ستون فقرات شود.

درمان فعال مورد نیاز نیست

اگرچه تشخیص اسکولیوز برای منحنی جانبی حداقل ۱۰ درجه است، اکثر این منحنی ها به اندازه کافی برای ایجاد مشکلات و یا نیاز به درمان پیشرفت نمی کنند. برای اکثر قریب به اتفاق افراد مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک، چک آپ پزشکان هر ۴ تا ۶ ماه تا زمان بلوغ اسکلت برای جلوگیری از بیماری کافی است. تا زمانی که منحنی به ۲۵ درجه و یا ۳۰ درجه برسد و در ۶ ماه بیش از ۵ درجه پیشرفت نکند، خطر بالا برای بدتر شدن در نظر گرفته نمی شود.

پشت بندهای مانع پیشرفت می شوند

اگر منحنی اسکولیوز حداقل ۲۵ درجه رسیده باشد و مقدار قابل توجهی از رشد اسکلتی باقی بماند، ممکن است توصیه شود که از پشت بند استفاده شود. در حال حاضر، تسمه های سفت و سخت پشت بند تنها درمان غیر جراحی است که ثابت کرده است که پیشرفت اسکولیوز را کاهش می دهد و احتمال انتخاب گزینه جراحی را کاهش می دهد. در حالی که برخی مطالعات نشان داده اند که برخی از انواع ورزش ها ممکن است پیشرفت منحنی را کاهش یا کُند نماید

آخرین درمان؛ جراحی  

در موارد نادری که اسکولیوز ایدیوپاتیک همچنان به پیشرفت ۴۵ درجه یا ۵۰ درجه پیش برود، جراحی ممکن است در نظر گرفته شود. جراحی Scoliosis ممکن است یک دوره بهبودی طولانی داشته باشد که می تواند ۶ تا ۱۲ ماه طول بکشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.