یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

ورزش هایی که برای مبتلایان به دیابت توصیه می شود

مطالب علمی

ورزش کردن باعث افزایش عملکرد انسولین در بدن می شود و قند خون را در حد طبیعی نگه می دارد

به طور کلی دونوع ورزش داریم هوازی یا ایروبیک و بی هوازی یا غیرایروبیک

ورزشهای هوازی شامل پیاده روی تند، که باعث افزایش ضربان قلب می شود، دوچرخه سواری، شنا، دویدن آهسته، اسکی مسافت طولانی و برخی ورزشهای گروهی هستند. دراین نوع ورزش ها، بیشتر از اکسیژن استفاده و عملکرد  قلب و ریه قویتر و بهتر می شود.

در ورزش های بی هوازی مانند بدنسازی با وزنه و پرورش اندام، اکسیژن کمتری استفاده می شود و در زمان کوتاه از منابع انرژی استفاده می شود و تاثیر زیادی بر قند خون ندارد.

 در مجموع ورزش های هوازی یا ایروبیک برای درمان بیمارران مبتلا به دیابت مناسب است. به شرطی که حداقل سه تا پنج بار در هفته و روزی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و همیشه در زمان مشخص انجام گیرد.

ورزش یوگا نیز به کاهش چربی بدن کمک می کند، با مقاومت انسولین مبارزه می کند و عملکرد اعصاب را بهبود می بخشد.

در مورد بیماران دیابتی مسن که آرتروز یا دیسک کمر دارند، بهترین ورزش شنا کردن یا حداقل آب درمانی و راه رفتن در آب است که نه تنها برای آرتروز زانو درد یا کمر درد آنها مفید است بلکه اثر درمانی و فیزیوتراپیک نیز دارد.

مراقبت های موقع ورزش کردن :

  • مهمترین مورد محافظت از پاها است، باید از جوراب های  نخی،  نخی - پلی استر برای خشک نگه داشتن و پیشگیری از بروز تاول استفاده شود. همچنین باید از کفش هایی که در ناحیه وسط پا حاوی ژل سیلیکا یا هواست استفاده شود.
  • دومین مورد نوشیدن مقدار کافی مایعات است. باید دو ساعت پیش از شروع کردن به ورزش، یک تا دو لیوان مایع نوشید.
  • بهترین قند خون برای ورزش کردن  بیماران مبتلا به دیابت بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ است.

بیماران مبتلا به دیابت به هیچ وجه پیش از صبحانه نباید ورزش کنند و بلافاصله پس از آن یا پس از تزریق انسولین نباید فعالیت شدید انجام دهند.

در صورتی که قند خون قبل، در حین یا پس از ورزش بیشتر از ۲۵۰ بود بهتر است کتون ادرارشان را اندازه بگیرند و اگر بالا بود بهتر است تا کنترل شدن قندشان ورزش نکنند.

افراد دیابتی در هر حالتی قند خونشان بالاتر از ۳۰۰ بود نباید به ورزش بپردازند.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.