سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

روان شناسی ورزشی چیست؟

مطلب علمی

روان شناسی ورزشی به طور عمده کاربرد علم روان شناسی در زمینه ورزشی و روان ورزشکاران می باشد.

یک روانشناس ورزشی معمولا به دیگران کمک می کند تا  بتواند با اهداف متناقض مقابله کند و بهترین اهداف را برگزیند،روانشناسی ورزش مطالعاتی را انجام می دهد و اصول روانشناختی را به کار می برد تا ورزشکاران بتوانند شاهد موفقیت خود باشند. این امر به جنبه های ذهنی ورزش می پردازد و به ورزشکاران این امکان را می دهد تا تمرینات خود را حفظ کنند و روی جزئیات دقیق بازی خود تمرکز کنند. روانشناسی ورزشی همچنین با دادن انگیزه لازم برای انجام فعالیتها می تواند به عملکرد بدنی ورزشکاران کمک کند.

روانشناسی ورزش بر ارتباط بین اصول روانشناختی و فعالیت بدنی متمرکز است و  برای ترویج درگیری و لذت بردن از ورزش به کار می رود. 

نگاهی عمیق به روانشناسی ورزشی

وظایف یک روانشناس ورزشی معمولا شامل مشاوره ورزشکاران است.  این ورزشکاران می توانند از دانش آموزان در سطح دبیرستانی باشند که در رویدادهای گوناگون برای آینده ای روشن در فعالیت ورزشی انتخاب شوند و یا می توانند ورزشکاران حرفه ای باشند

زمینه های رایج که روانشناسان ورزش باید در نظر بگیرند، توصیه های بی طرفانه درمورد بحران های شخصی، مسائل مربوط به عملکرد، مشکلات رفتاری، پاسخ های ذهنی به چالش ها و آسیب های جسمی و سایر عناصری است که ممکن است فرد را در عملکرد خود کاهش دهد.

اکثر کارشناسان روانشناسی ورزشی در کنار دیگر حرفه ای ها مانند، مربیان و مدیران کار می کنند تا  بتوانند به  نتیجه قابل قبولی  ورزشکار را برسانند.

ورزشکاران برای اینکه همیشه در سطح مطلوب فعالیت قرار بگیرند، لازم است که تمرین های مختلف مداخله ای را که قبلا توسط روانشناسان ورزشی طراحی شده است، انجام دهند.  این باید شامل استراتژی های ذهنی باشد که به ورزشکار کمک می کند تا آسیب های و سایر اختلالات را از بین ببرد.  مشاوره برای مربیان و مدیران در مورد چگونگی بهینه سازی کار تیمی و ارتباطات نیز یکی دیگر از حوزه هایی است که اغلب تحت پوشش هستند

دو زمینه اصلی در روان شناسی ورزش وجود دارد: یکی کاربرد روان شناسی در بالا بردن انگیزه و کارآیی و دیگری تاثیر ورزش در بهبود سلامت روانی و عمومی.

روانشناسی ورزشی در حوزه های زیر نیز تخصص دارد:

- بهبود کارآیی از طریق به کارگیری مهارت های روان شناسی

- موضوعات مربوط به سلامت روانی ورزشکاران

- همکاری با سازمان ها و ﻧﻬادهای متولی ورزش

- عوامل رشدی و اجتماعی مؤثر بر مشارکت ورزشی

در مقابل، روانشناسان ورزش نیز باید با دیگر متخصصین مانند مربیان، متخصصان تغذیه و مدیران همکاری کنند.  روانشناسان ورزش باید یک پلت فرم ایجاد کنند که در آن نیازهای ذهنی ورزشکار به طور مطلوب برآورده شود.

در روابط فعلی روزمره با افراد، یک روانشناس ورزش باید برنامه ها و فعالیت هایی را ایجاد کند که به بهبود سلامت عمومی آنها کمک کند.  .

 مطالعه این که چگونه ورزش در خلق و خوی افراد تأثیر مثبتی دارد، نیز کار دیگری است که معمولا توسط روانشناسان ورزش انجام می شود.

مهدیه بصیری-مسئول کمیته روان شناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.