سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳

دیابت نوع ۲ و عوامل پیشگیری از آن را بشناسید

دیابت

دیابت نوع ۲ یک بیماری بسیار شایع است. این بیماری با افزایش سطح قند خون (گلوکز) و افزایش مقاومت به هورمون انسولین، که گلوکز را درون سلول ها بسته می کند، مشخص شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیل پزشکی ورزشی ایران به نقل از verywell health، برخی عوامل ابتلا بهدیابت نوع ۲  به این شرح هستند:

رژیم غذایی: فیبر، میوه و سبزیجات بدن را در برابر این بیماری محافظت می کنند و کمبود این مواد احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

کم تحرکی: از آنجا که ورزش می تواند به عضلات در استفاده از گلوکز از جریان خون کمک کند، یک سبک زندگی بی تحرک، خطر ابتلا به دیابت را به دنبال دارد.

افزایش سن: اگرچه می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما دیابت نوع ۲ در بزرگسالان بالای ۴۵ سال تشخیص داده می شود.

چاقی: شاخص توده بدنی بالای ۳۰ با دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. همچنمین تری گلیسیرید و کلسترول به شدت با این بیماری در ارتباط هستند.

تاریخچه سندرم متابولیک: به عنوان نشانگرهای مختلف بدن و اندازه گیری هایی از جمله کلسترول بالا و تری گلیسیریدها، نسبت دور کمر به لگن، فشار خون بالا و غیره تعریف شده است، داشتن سندرم متابولیک با شیوع قند خون بالا ارتباط کاملی دارد. همانطور که در دیابت مشاهده می شود.

تاریخچه دیابت حاملگی: دیابت حاملگی حدود ۴ درصد از زنان باردار را تحت تأثیر قرار می دهد.

-ژنتیک مطالعات نشان می دهد که بیش از ۱۲۰ نوع ژن در ایجاد دیابت نوع ۲ مرتبط هستند.

-فشار خون بالا و کلسترول بالا (کلسترول تام و نشانگرهای کلسترول LDL) عوامل بارز بسیاری از بیماری ها و شرایط از جمله دیابت نوع ۲ هستند.

از چند عامل بیشتر بدانید...

چاقی

عامل خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، چاقی است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اعلام کرده است که شیوع  آن در بزرگسالان چاق در ایالات متحده ۳۹.۸ درصد است. این معادل ۹۳.۳ میلیون نفر است. وزن بیشتر به معنای خطر بالاتر در برابر انسولین است زیرا چربی در توانایی بدن در استفاده موثر از انسولین تداخل دارد. در افرادی که چاق هستند و به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند، متخصصان اظهار داشتند که از دست دادن فقط پنج تا ۱۰ درصد از وزن بدن می تواند در مدیریت بهتر قند خون کمک کند و در صورت ابتلا به دیابت منجر به برگشت علائم شما می شود تاثیر گذار باشند.

زندگی کم تحرک

اولین راهنما در دستورالعمل فعالیت بدنی ۲۰۱۸ که توسط CDC منتشر شده است بیان می کند که بیشتر حرکت کنید و کمتر بنشینید. مطالعات بارها و بارها نشان داده اند که یک سبک زندگی بی تحرک به سلامتی ما آسیب می رساند و به شدت با بیماری همه گیر چاقی ما در ارتباط است. عدم تحرک و اضافه وزن در کنار هم قرار می گیرند تا سلول های چربی گیرنده های انسولین بیشتری داشته باشند، بنابراین فرد می تواند با ورزش مقاومت به انسولین را کاهش دهد. فعال تر بودن نیز با کمک به انسولین موثرتر سطح قند خون را کاهش می دهد.

عادات غذا خوردن

بیش از ۹۰ درصد افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا شده اند دارای اضافه وزن هستند. مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده، ساده و کمبود فیبر، هم به چاقی و هم در تشخیص دیابت کمک می کند. خبر خوب این است که انتقال به یک رژیم غذایی سالم و پر از کربوهیدراتهای پیچیده (فکر کنید سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای، عدس)، مقدار زیادی سبزیجات و فیبرهای سرشار از فیبر (سبزیجات برگ، توت ها)، پروتئین های بدون چربی (ماهی، مرغ) و چربی های سالم (زیتون، آووکادو، آجیل و دانه) در واقع می توانند دیابت نوع ۲ را معکوس ویا باعث جلوگیری از آن شود.

افزایش سن

هرچه پیرتر می شویم خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر می شود، زیرا حساسیت به انسولین با افزایش سن کاهش می یابد. صرف نظر از وزن بدن، افراد مسن هنوز هم می توانند مستعد ابتلا به دیابت باشند. دانشمندان تصور می کنند که انسولین را به همان میزان مؤثر که در جوانی انجام می داد پمپ نمی کند. همچنین، با افزایش سن سلول ها، آنها در برابر انسولین مقاوم تر می شوند و باعث می شود گلوکز به طور مؤثر از جریان خون خارج شود.

۴ نکته کلیدی

-برخی از عوامل خطر دیابت مانند سابقه خانوادگی و تمایل ژنتیکی ممکن است خارج از کنترل شما باشد، اما هنوز هم کارهای بسیاری برای کمک به مدیریت قند خون و جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد.

-سبک زندگی سالم داشته باشید. با یک متخصص تغذیه کار کنید تا مطمئن شوید که مقدار زیادی فیبر، چربی سالم و مواد مغذی مناسب دریافت می کنید.

- یک مربی ورزشی داشته باشید تا به شما در گرفتن یک رژیم تناسب اندام که با توانایی های شما کمک کند، پیدا کند.

- خواب زیاد و کاهش سطح استرس خود  را نیز فراموش نکنید، زیرا استرس همچنین ممکن است در حفظ تعادل قند خون نقش داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.