یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

چرا به ویتامین B۶ ویتامین همگانی می گوییم؟

تغذیه

ویتامین B۶ یا پیریدوکسین یکی از مجموع ویتامین های Bاست.

این ویتامین به عنوان ویتامین زن ها شهرت یافته زیرا قادر است عوارض مخصوصی را در زنان ایجاد نماید که موجب بروز مشکلاتی در آنها می گردد، مانند توقف شیر پس از زایمان، افسردگی مربوط به بارداری، جوش صورت و علائم یائسگی و مسائل نظیر آن.

این ویتامین را به راحتی می توان بعنوان ویتامین مردها نیز نامید زیرا وجود آن از بیماری های قلبی ممانعت می کند.

همچنین میتوان به آن به عنوان ویتامین کودکان اطلاق نمود چون در از بین بردن بیماری های کودکی کمک نموده و جبران بی نظمی های دوران کودکی را می کند. بنابراین می توان آن را به عنوان یک ویتامین همگانی نیز نام برد.

اما اثرات آن در ورزش میتواند در متابولیسم چربی ها و کربوهیدرات ها نقش مهمی را ایفا کند بطوری که بدون وجود آن انرژی جهت سلول های بدن ایجاد نخواهد شد. زیرا اسیدهای امینه که عامل ایجاد توده های سلولی تمام بافتهای بدن است وبه طور مداوم برای ترمیم ورشد تمامی بدن فعال می باشد، برای تولید انرژی بدن به این ویتامین نیازمندند.

بنابراین هرگونه نارسایی در پیریدوکسین موجب کمبودهای وسیعی در بدن، مخصوصا در تولید انرژی واز طرفی باعث سنتز پروتئین سازی در بدن می شود، کمبود ویتامین عملکرد ورزشی را تضعیف می کند.

منابع غذایی حاوی ویتامین شامل:ماهی آزاد، جگر، موز، سیب زمینی، آجیل، عدس، لوبیای سفید، جوانه گندم فمخمر آبجو، سویا، کلم، گوشت قرمز و سفید

علایم ونشانه های کلی شامل، افسردگی، بی خوابی فعدم تمرکز، پرکاری تیرویید، نارسایی قلبی و پرخاشگری

واحد وزن این ویتامین میلی گرم است ومقدار مصرف  روزانه آن در مردان ۲ میلی گرم در روز و در زنان ۱.۵ میلی گرم در روز توصیه می شود، لازم به ذکر است مقدار دقیق ویتامین بستگی به سن، جنس و شرایط خاص هر فرد دارد.

تهیه کننده:مجتبی خادم - مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.