دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶

/روز جهانی سالمندان/

تغذیه در سالمندی

تغذیه در سالمندی

بسیاری از بیماری هایی که افراد مسن از آن رنج می برند نتیجه عوامل رژیم غذایی است، که برخی از آنها مربوط به زمان شیرخوارگی آنها می باشد. این عوامل با تغییراتی که طی روند طبیعی پیری اتفاق می افتد، پیچیده تر می شوند.

بسیاری از بیماری هایی که افراد مسن از آن رنج می برند نتیجه عوامل رژیم غذایی است، که برخی از آنها مربوط به زمان شیرخوارگی آنها می باشد. این عوامل با تغییراتی که طی روند طبیعی پیری اتفاق می افتد، پیچیده تر می شوند.

به نظر می رسد که چربی رژیم غذایی با سرطان روده بزرگ، پانکراس و پروستات همراه است. عوامل خطر آتروژنیک مانند افزایش فشار خون، لیپیدهای خون و عدم تحمل گلوکز، که همگی تحت تأثیر عوامل رژیم غذایی هستند، نقش مهمی در پیشرفت بیماری عروق کرونر دارند.

بیماری های دژنراتیو مانند بیماری های قلبی و عروقی و عروق مغزی، دیابت، پوکی استخوان و سرطان که از جمله بیماری های شایع در افراد سالخورده است ، همگی تحت تأثیر رژیم غذایی هستند. به طور فزاینده ای در بحث رژیم یا بیماری ، عناصر ریز مغذی در ارتقاء سلامت و جلوگیری از بیماری غیر واگیر نقش دارند. کمبود ریز مغذی ها در اثر عوامل مختلفی از جمله کاهش مصرف مواد غذایی و عدم تنوع در غذاهایی که  که افراد مسن مصرف می کنند، شایع است.

عامل دیگر قیمت غذاهای سرشار از ریز مغذی ها است، که بیش از سایر عوامل باعث جلوگیری از مصرف این مواد غذایی می شود. واقعیت این است که افراد مسن اغلب از کاهش عملکرد سیستم ایمنی رنج می برند، که منجر به افزایش عوارض و مرگ و میر این گروه می شود. از دیگر تغییرات مهم مربوط به سن می توان به از بین رفتن عملکرد شناختی و کاهش بینایی اشاره کرد که مانع از سلامتی و عادت های غذایی در سالمندی می شوند.

افزایش کلسترول سرم، یک عامل خطر برای بیماری عروق کرونر در زنان و مردان ، در افراد مسن شایع است و این رابطه در سنین بالا بسیار زیاد است. پس از اصلاح رژیم غذایی، دارو درمانی باید مورد توجه قرار گیرد. آزمایشات مداخله ای نشان داده اند که کاهش فشار خون به میزان ۶ میلی متر جیوه خطر سکته مغزی را ۴۰٪ و سکته قلبی را ۱۵٪ کاهش می دهد و کاهش ۱۰٪ در غلظت کلسترول خون باعث کاهش ۳۰% در ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب می شود .

به نظر می رسد تغییرات رژیم غذایی بر روی فاکتورهای خطر در طول زندگی تأثیر می گذارد و ممکن است در افراد مسن تأثیر حتی بیشتری داشته باشد. کاهش نسبتاً کم مصرف چربی اشباع شده و نمک، که باعث کاهش فشار خون و غلظت کلسترول می شود ، می تواند تأثیر بسزایی در کاهش بار بیماری قلبی عروقی داشته باشد. افزایش مصرف میوه و سبزیجات به میزان یک یا دو وعده در روز می تواند خطر ابتلا به یسماری های قلب و عروق را تا ۳۰ % کاهش دهد. همچنین مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد از لبنیات کم چرب باعث پیشگیری از پوکی استخوان در این افراد می شود .

سعید یوسفی / کارشناس علوم تغذیه و رژیم درمانی/ هیئت پزشکی ورزشی استان یزد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.