سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰

وادا لیست ممنوعه ۲۰۲۰ را منتشر کرد

لیست 2020

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) امروز(سه شنبه) لیست مواد و روش های ممنوعه ۲۰۲۰ را برای اجرا از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ (۱۰/ دی ماه/۱۳۹۸) منتشر کرد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، این لیست که شامل خلاصه اصلاحات اصلی و یادداشت های توضیحی و برنامه نظارتی ۲۰۲۰  است توسط کمیته اجرایی وادا در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۹ تصویب و امروز منتشر شد.

وادا اعلام کرد: لیست منتشر شده یکی از شش استاندارد بین المللی مبارزه با دوپینگ است است و کلیه امضاکنندگان نظام نامه جهانی ضد دوپینگ ملزم به متعهد بودن به این لیست هستند، طبق معمول این لیست مشخص می کند چه مواد و چه روشهایی برای ورزشکار ممنوع است در حین رقابت و چه بیرون از رقابت و چه مواد ی برای رشته های خاص ورزشی ممنوع است.

الیویر نیگلی، دبیر کل وادا در این باره گفت: لیست ممنوعه هر سال طی یک دوره مشاوره به طور گسترده و با نظر صاحب نظران ضد دوپینگ از سراسر جهان به روز رسانی می شود. فرآیند به روزرسانی بسیار جامع است و هدف از آن اطمینان از این است که مواد و روشهای جدید با پتانسیل دوپینگ - که یا در حال حاضر در بازار هستند یا در برخی موارد هنوز هم در حال توسعه بالینی هستند - در این فهرست قرار داده شوند.

وی افزود: این فرآیند به ما کمک می کند نه تنها از ورزش، بلکه از سلامت ورزشکاران در سطح جهان نیز محافظت کنیم. لیست ممنوعه سه ماه پیش از لازم الاجرا بودن آن منتشر می شود تا ورزشکاران و همراهانشان بتوانند از هرگونه تغییر مطلع شوند. و در نهایت، ورزشکاران مسئول تخلفات دوپینگی خود هستند، همراهان ورزشکاران در صورت تایید همدست بودن، در برابر نقض قانون مبارزه با دوپینگ نیز مسئول هستند.

دبیرکل وادا خاطر نشان کرد: برای اضافه کردن ماده یا روش ممنوعه ای به این لیست، باید مشخص شود که حداقل از دو یا سه  ویژگی زیر برخوردار است: پتانسیل افزایش  عملکرد ورزشی را دارد،خطر بالقوه سلامتی برای ورزشکاران است و یا روح ورزش را نقض می کند.

یادآور می شود؛ ستاد ملی مبارزه با دوپینگ مطابق هر سال در اسرع وقت این لیست را ترجمه کرده  و روابط عمومی و امور بین الملل فدراسیون پزشکی ورزشی ترجمه این لیست را بر روی پایگاه خبری تحلیل پزشکی ورزشی ایران، شبکه های اجتماعی و همچنین به صورت چاپی منتشر می کند.

 علاوه بر این اصل لیست و ترجمه آن نیز بر روی سایت ستاد ملی مبارزه با دوپینگ قرار خواهد گرفت.

لیست ممنوعه 2020

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.