چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۷

/ کنگره سراسری رویکرد پزشکی ورزشی در آسیب ها -ساری/

دکتر نوروزی: مهمترین هدف و نگاه ما پیشگیری از آسیب است

IMG_0038 [mazandsport].JPG

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: رویکرد فدراسیون پزشکی ورزشی نقش پیشگیرانه، درمان و بازتوانی است و مهمترین هدف ما نگاه پیشگیرانه به آسیب است.

به گزارش روابط عمومی هیات پزشکی ورزشی استان  مازندران ،دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در مراسم افتتاحیه اولین کنگره سراسری رویکرد پزشکی ورزشی در آسیب و سمینار تازه های علوم ورزشی
اظهار کرد: رویکرد فدراسیون پزشکی ورزشی نقش پیشگیرانه، درمان و بازتوانی است و مهمترین هدف ما نگاه پیشگیرانه به آسیب است.
وی افزود: باید برای جلوگیری از آسیب تدابیری اندیشیده شود و در صورت آسیب باید اقدامات درمانی برای ورزشکارانجام و از عوارض آن جلوگیری شود.
دکتر نوروزی به نقش و اهمیت پیشگیری از آسیب اشاره کرد و گفت:پیشگیری اولیه( جلوگیری از وقوع آسیب)، ثانویه(درمان به موقع)و ثالثیه( جلوگیری از بروز عوارض آسیب و توانبخشی) سه سطح پیشگیری است که باید به آن توجه شود.
دکتر نوروزی رشته فوتبال و کشتی را رشته های پرآسیب دانست و افزود: ۶۲ درصد آسیب های ورزشی در ناحیه زانو، مچ پا، مچ دست، شانه، دندان ها و ستون فقرات کمری هستند.

در ادامه این مراسم دکتر سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بین ورزش و حوزه سلامت ارتباط بسیاری وجود دارد، گفت: با توجه به تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن آن، افراد فعالیت کمی دارند و ساختار جسمی انسان ها در طول تاریخ به گونه ای شکل گرفته که با زندگی مدرن متناسب نیست و به همین دلیل بدن انسان نیازمند تحرک بیشتر است تا با مشکلات جسمی مواجه نشود.
وی فردگرایی را یکی دیگر از دستاوردهای زندگی مدرن دانست و افزود: در ورزش فعالیت ها به صورت گروهی است بنابراین بهترین شیوه برای ایجاد روح جمعی توجه به فعالیت های ورزشی می باشد.
دکتر موسوی به استرس بعنوان بخشی از زندگی جوامع امروزی اشاره کرد و گفت : استرس بیش از حد می تواند سبب انقباض عضلانی، ضربان قلب، مشکلات گوارشی، عدم تمرکز و... شود که فعالیت ورزشی می تواند در کاهش این علائم کمک کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر کاهش استرس ورزشکاران تاکید کرد و گفت: بسیاری از ورزشکاران به دلیل استرس زیاد و کنترل نکردن آن نمی توانند در رقابت به موفقیت برسند که نقش روانشناسان در حوزه حائز اهمیت است.
وی افسردگی را اختلال شایعی دانست و افزود: فعالیت ورزشی می تواند سبب ایجاد نشاط و شادابی در فرد شود و در افسردگی های خفیف نیز تاثیر دارد.
دکتر موسوی نقش انگیزه را در ورزشکاران بسیار مهم دانست و ادامه داد: ورزشکاران برای شرکت در میادین بین المللی باید در تمرینات و اردوها شرکت کنند که سبب بی انگیزگی آن ها می شود بنابراین نقش روانشناسان در ایجاد انگیزه بسیار مهم است..

دکتر غلامعلی گدازنده، رئیس کنگره سراسری رویکرد پزشکی ورزشی در آسیب و سمینار تازه های علوم ورزشی، اظهار کرد: گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از سال ۱۳۹۲ کار خود را آغاز و گروه جوانی است.
وی به افزایش فعالیت ورزشی در سال های اخیر اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته سالن های ورزشی افزایش پیدا کرد که هدایت و علمی کردن آن ها می تواند بسیاربا ارزش باشد.
دکتر گدازنده با اشاره به تغییر سبک زندگی، افزود: امروزه بیشتر جمعیت جامعه در محیط های بسته زندگی می کنند که سبب آسیب های زیادی می شود در حال حاضر بیماران زیادی از کمبود ویتامین D رنج می بردند که یکی از عوامل تغییر سبک زندگی است.
رئیس کنگره سراسری رویکرد پزشکی ورزشی در آسیب به دوپینگ و مکمل های غذایی اشاره کرد و گفت: حوزه پزشکی ورزش و حوزه های دیگر باید به مصرف مکمل ها بیشتر توجه کنند زیرا هر هفته بیمارانی که به دلیل استفاده از آن ها دچار آسیب شده اند به ما مراجعه می کنند.

همچنین در این مراسم دکتر فرزاد گوهردهی رییس هیات پزشکی ورزشی مازندران گفت: فدراسیون پزشکی ورزشی حامی ورزشکار است، و ورزشکاران می توانند با پرداخت مبلغ ۲۰ هزارتومان به صورت سالیانه از مزایا و خدمات بیمه ای فدراسیون استفاده کنند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی مازندران بیان کرد: در کشور ما حوزه پزشکی ورزشی تخصصی شده است و متخصصین این رشته نقش موثری در موفقیت های ورزشکاران در سطح کشور دارند.
دکتر گوهردهی ادامه داد: در این همایش کارگاه های متنوع و کاربردی توسط اساتید دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه مازندران (بابلسر)، دانشگاه آزاد و مدرسین فدراسیون پزشکی ورزشی جهت دانشجویان گروه علوم ورزشی ،مربیان و ورزشکاران برگزار می شود.
وی همچنین برگزاری کارگاه های آب درمانی، ماساژ، پیکرسنجی، گرم کردن فیفا ۱۱، بیومکانیک کفش ' کاربرد کفی و... را از دیگر کارگاه های این کنگره عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.