شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹

اعتماد به نفس در ورزش چیست؟

علمی روانشناسی

اعتماد به نفس در ورزش را می توان اعتقاد به قدرت و توانایی های خود تعریف کرد.

داشتن اعتماد به نفس ورزشی به معنای داشتن اعتماد به نفسی است که برای فعالیت های ورزشی (تکنیک و تاکتیک) به آن نیاز دارید. اهمیت اعتماد به نفس در ورزش با درک ما از خودمان و آنچه می خواهیم و می توانیم ارتباط دارد.

 داشتن اعتماد به نفس بالا در ورزش به ورزشکاران اجازه می دهد همه تلاش خود را در انجام آنچه انجام می دهندبه کار بگیرند و تا دستیابی به نتیجه مناسب، عملکرد عالی خود را در طول زمان بلند مدت همچنان حفظ کنند، زیرا که استقامت و تاب آوری عامل بسیار موثر و تفاوت  بین نفرات برتر از نفرات پایین تر است.

گاهاً تفاوت مدال آوران با دیگر ورزشکاران تنها در استقامت و تاب آوری در نگهداشتن بهترین عملکرد در طول زمان بلندمدت تا پایان راند مسابقات است.

داشتن اعتماد به نفس در تمرین می تواند به ورزشکاران کمک کند تا به محدودیت های عملکردشان در ورزش خود غلبه کنند و اگر بتوانند گام کوچکی را در زمینه محدودیت های عملکردی خود بردارند تاثیر مثبتی در عزت نفس خود ایجاد می کنند که همین تاثیر به طور خودکار درباره اعتماد به نفس، آن ها را برای برداشتن گام های بعدی بالا می برد.

اعتماد به نفس بالا در زمان تمرین، باعث عملکرد خوب در تمرین و عزت نفس بالا می شود و در نتیجه ورزشکار با  عملکرد بهتر روبه رو خواهد شد.

از جمله سوال مهم خیلی از مربیان و ورزشکاران این است که چه عواملی در افزایش یا کاهش اعتماد به نفس اثر می گذارد؟

دلایل درونی و بیرونی مهمی می تواند اعتماد به نفس ورزشکاران را افزایش یا کاهش دهد.

از جمله دلایل درونی می توان حس رضایت از خود را نام برد:

  • حس رضایت از خود :

یعنی درک ورزشکار از قوای جسمی و روانی خود به طور صحیح و منطقی می تواند به تصور او از شکست یا پیروزی بینجامد. مادامی که ورزشکار از خود توانایی کمی انتظار دارد و به اصطلاح خود را همیشه ناکارآمد و بی عرضه بداند هر چقدر هم خانواده و اطرافیان او را کارآمد و لایق بدانند اثر زیادی نخواهد داشت.

تصور بیش از حد  یک بار شکست و ایجاد حلقه های منفی انرژی، باعث ایجاد خستگی مفرط در فرد و از بین بردن روحیه ورزشکار می گردد و متعاقباً طبق نتیجه بالا مجدداً در فعالیت های بعدی ورزشی نیزاثر منفی می گذارد.

و برعکس تصور مثبت نسبت به شکست یک مزیت به حساب می آید چرا که تحلیل شرایط ایجاد کننده عدم موفقیت باعث می شود نقاط ضعف ورزشکار مشخص شده و مرتفع گردد و اعتماد به نفس هم ضایع نمی گردد.

  • حافظه:

حافظه یکی از مهم ترین عوامل موثر در افزایش و بهبود اعتماد به نفس است.

تمرین "بهترین لحظه خود" ورزشکار می تواند با تصویرسازی ذهنی مثبت از بهترین عملکردهای گرفته ورزشی خود در موقعیت های مختلف ورزشی در بهبود عملکرد آینده در همان موقعیت ها بهره ببرد. این استراژی کمک می کند تا ورزشکار به توانایی های خودبیشتر اعتماد کرده و بهترین لحظه عملکرد خود را یادآوری نماید.

منابع بیرونی:

منابع بیرونی زیادی هم وجود دارد که می توانند در بهبود اعتماد به نفس و یا کاهش آن در ورزشکار نقش اساسی را به عهده بگیرند.

ادامه دارد ...

مهدیه بصیری مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.