یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

/پنجمین کنفرانس جهانی ضد دوپینگ وادا/

تصویب بودجه ۷۰۰ هزار دلاری، ارائه نسخه بازنگری شده منشور ، تاکید بر ادامه برنامه نگهداری ۱۰ ساله نمونه ورزشکاران

کنفرانس وادا

پنجمین کنفرانس جهانی ضد دوپینگ در شرایطی در کاتوویس لهستان برگزار شد که تصویب بودجه سال ۲۰۲۰ از جمله مصوبات این کنفرانس بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیل پزشکی ورزشی ایران، این همایش با شرکت بیش از ۱۵۰۰ نماینده از سازمان های ورزشی، مقامات دولتی و سازمان های ضد دوپینگ را به همراه ورزشکاران، سایر کارشناسان مبارزه با دوپینگ و رسانه ها طی روزهای ۵ تا ۷ نوامبر برگزار شد. در اینجا نگاهی می اندازیم به برخی نکات این کنفرانس سه روزه...

*در این کنفرانس اعلام شد هیات مدیره بودجه وادا را برای سال ۲۰۲۰ به میزان ۸ درصد افزایش داده است و به رقم ۷۳۸ هزار و ۴۴۴ و ۳۷ دلار رسانده است.

*این کنفرانس همزان با بیستمین سالگرد تاسیس وادا و صدمین سالگرد تاسیس کمیته ملی المپیک لهستان برگزار شد.

*کنفرانس جهانی با سخنرانی رئیس کنونی وادا سر کریگ ریدای افتتاح شد.

* آندژی دودا، رئیس جمهور لهستان، توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک (IOC)، ویتولد بانکا وزیر ورزش و جهانگردی لهستان و رئیس آتی وادا و دیگر مسئولان وادا ومقامات محلی از جمله افزاد حاضر در مراسم افتتاحیه بودند.

* از جمله برنامه هالی روز نخست ارائه تاریخچه ۲۰ سال وادا توسط سر کریگ ریدای بود. در این پنل چشم اندازهای مربوط به اهداف آینده مبارزه با دوپینگ نیز تشریح شد. همچنین یکی ملی پوشان هاکی از زیمبابوه و لیندا هلنا نمایب رئیس وادا و ریچارد پوند نخستن رئیس وادا در این خصوص به اظهار نظر پرداختند.

*این کنفرانس روی استاندارد های بین المللی برنامه جهانی مبارزه با دوپینگ متمرکز بود و مجموعه جامع استانداردها، مباحث آزمایش و تحقیقات، معافیت مصرف درمانی، لیست ممنوعه، آزمایشگاه ها، محافظت از داده ها و پایبندی به کد وادا و ارائه کد ۲۰۲۱  نیز از جمله مهمترین مباحث آن بود.

* بکی اسکات، رئیس کمیته ورزشکاران WADA  آخرین پیش نویس قانون مبارزه با دوپینگ ورزشکاران را که قبلاً به عنوان منشور ضد دوپینگ حقوق ورزشکاران شناخته می شدند، ارائه داد و به سوال شرکت کنندگان پاسخ داد.

* تشریح برنامه بازآفرینی مدال کمیته بین المللی المپیک از جمله سرفصل هایی بود که در این کنفرانس تبیین شد. این برنامه در سال ۲۰۱۸ و به توصیه کمیسیون ورزشکاران IOC آغاز شد. به این ترتیب نمونه ورزشکاران المپیکی برای ۱۰ سال نگهداری می شود و در طول این ۱۰ سال چنانچه در بررسی های مجدد نمونه ورزشکاری مثبت باشد، مدال از او پس گرفته می شود.  

-این جلسه با محوریت Danka Bartekova، نایب رئیس کمیسیون ورزشکاران IOC و عضو کمیته ورزشکاران WADA و کمیته اجرایی،  وگلدن سیرز پرتابگر انگلستان و پرتابگر چکش لهستانی Anita Wlodarczyk برگزار شد.

*در بازی های المپیک ۲۰۰۸ پکن، گلدی سایرز در حالی از دستیابی به مدال بازماند که به دنبال مثبت شدن نمونه حریفش در ۱۱ سال بعد، حق خود را به وسلیه وادا گرفت. سیرز در این باره گفت: " وقتی به من مدال داده شد،  واقعاً احساسی شدم. مهم است که ورزشکاران عدالت را دریافت کنند، هر چقدر هم طول بکشد. این یک امتیاز بزرگ است که بتوانیم به یک ورزشکار نسبت به روند واگذاری مجدد مدال و اینکه در نهایت عدالت به چه معناست ارائه شود می دانم که ورزشکاران برای جنبش ضد دوپینگ بسیار ارزش قائل هستند. همه شما(خطاب به حضار) فوق العاده مهم هستید و ما به شما احتیاج داریم. لطفاً به نبرد ادامه دهید.

*در لندن ۲۰۱۲، آنیتا ولودارزیک پس از یک ورزشکار که بعداً به عنوان بخشی از برنامه تحلیل مجدد IOC رد صلاحیت شد، در رده دوم ایستاد. دو هفته پیش در یک مراسم خاص در گراند تئاتر در ورشو مدال طلای خود را از توماس باخ رئیس جمهور IOC دریافت کرد. ولودارزیک گفت: "در آن زمان، در سال ۲۰۱۲، هنگامی که در المپیک لندن به مقام دوم رسیدم، بسیار خوشحال شدم زیرا بزرگترین آرزوی من کسب مدال المپیک بود. پنج سال بعد وقتی مدال طلا را به من دادند فوق العاده هیجان زده شدم. بسیار خوشحالم که WADA به محافظت از ورزشکاران کمک می کند و همواره به دنبال بهبود سیستم است. "

* سر کریگ ریدای رئیس وادا گفت: " در این کنفرانس بیشتر به قوانین – کد جهانی و استاندارد ها پرداخته می شود که گاه ممکن است انتزاعی  و غیر عملی به نظر برسد یا حتی کسل کننده باشد، اما زمانی جالب است که این قوانین باعث میشود قانون محدودیت ها به ده سال افزایش یابند و برنامه های تجزیه و تحلیل مجدد را امکانپذیر می کنند و این خود باعث تفاوت مثبت در زندگی ورزشکاران می شود. به همین دلیل ما برای خدمت به آنها اینجا دور هم جمع شده ایم. و این پیام را می رساند  که ما به دنبال عدالت برای کسانی که فریب خورده اند هستیم متوقف نخواهیم شد و همیشه در کنار ورزشکارانی که تصمیم می گیرند رقابت پاک و سالمی داشته باشند ایستاده ایم. "

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.