دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

مطلب علمی

چند نکته ضروری در ارتباط با خطرات ورزش در هوای آلوده

علمی

کارشناسان معتقداند که آسیب وارد شده به دستگاه تنفسی ورزشکاران ناشی از ورزش در هوای آلوده را می توان برابر تاثیر مصرف نصف پاکت سیگار در طول یک روز داشت.

آلودگی هوا ترکیبی از ذرات و گازها است. تعداد زیادی از این آلاینده ها به تنهایی یا مخلوط شده در کنار هم می توانند به سلامتی شما آسیب برساند. توجه به تأثیر هوایی که در آن ورزش می کنید بسیار مهم است، زیرا وقتی از نظر جسمی فعال هستید در هوای بیشتری تنفس می کنید این ذرات می توانند در اعماق ریه ها نفوذ کنند

مطالعات  نشان داده است ورزشکارانی  که در هوای آلوده ورزش می کنند نسبت به گروهی که در مکان های سرپوشیده مانند سالن های ورزشی مجهز به دستگاه تهویه هوا ورزش می کنند دوبرابر بیشتر در معرض خطر سکته قلبی قرار دارند که علت آن هم ورود ذرات معلق به دستگاه تنفسی آنها است.

به عقیده پژوهشگران آنچه که هوای آلوده را به سمی برای ورزشکاران تبدیل می کند ذرات معلق موجود در آن است که با رسوب در ریه ورزشکاران حجم تنفس ریه ها را کاهش می دهد و به این ترتیب ورزشکاران به کاهش حجم تنفسی ریه ها، بسیار زودتر از زمان استاندارد احساس خستگی می کنند.

آمارهای بیمارستانی حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به حملات ریوی و قلبی را میان سالمندان و کهنسالان افزایش می دهد.

اما اگر سالم هستید و بیماری خاصی شما را رنج نمی دهد آلودگی هوا بهانه خوبی برای کنارگذاشتن ورزش نخواهد بود چرا که کارشناسان ورزشی معتقد اند در شرایط آلوده نیز راهکارهایی برای انجام ورزش وجود دارد.

مربیان مدارس، موسسات آموزش عالی و دانشگاهها باید زنگ ورزش را در ساعاتی بگنجانند که میزان آلودگی هوا حداقل است.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.