پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

نقش ذهن آگاهی در کاهش استرس؛

نقش ذهن آگاهی در کاهش استرس

مرکزی

ذهن آگاهی کیفیتی از بیداری است که در آن ما از آگاه بودن خود، آگاه می شویم یعنی می فهمیم که داریم می فهمیم به عبارتی دیگر وقتی داریم فکر می کنیم متوجه می شویم که در حال فکر کردن هستیم.

به زبان ساده به معنای آگاه بودن از افکار، هیجانات و احساسات است و شکل خاصی از توجه محسوب میشود که در آن سه عنصر اساسی:  حواس جمع بودن، بیداری ۱۰۰درصد و آگاه بودن نسبت به همه رخ دادهایی که همین الان در اطراف ما و درون بدن ما در حال اتفاق افتادن هستند به این شکل که هیچگونه قضاوت و پیش داوری نسبت به درست یا نادرست بودن اتفاقات این بیداری و حواس جمعی و آگاهی ما را تحت تاثیر قرار ندهد.

ذهن آگاهی کیفیتی از بیداری است که در آن ما از آگاه بودن خود، آگاه می شویم یعنی می فهمیم که داریم می فهمیم به عبارتی دیگر وقتی داریم فکر می کنیم متوجه می شویم که در حال فکر کردن هستیم.

 به زبان ساده هم موضوعی را که راجع به آن فکر میکنیم میبینیم و هم متوجه پدیده تفکر هستیم.  این کیفیت بیداری شاید برای انسانهای عادی به راحتی قابل درک نباشد اما وقتی آن را بیشتر توضیح دهیم همه متوجه خواهیم شد که مفهومی بسیار ساده و قابل فهم است،  با این وجود وقتی پای عمل به میان می آید خواهیم دید که رسیدن به حالت ذهن آگاهی پیچیده ترین مساله ساده دنیا می باشد.

 در حال حاضر از ذهن آگاهی به عنوان یک ابزار غیردارویی بسیار کارآمد برای کاهش استرس و اضطراب استفاده میشود، در درمان بسیاری از مشکلات جسمی، روانی، ذهنی، دردهای مزمن و استرس تاثیر بسزایی دارد.  ذهن انسان توانایی درمان دردهای پنهان را دارد.

نداشتن تمرکز باعث عصبی شدن و استرس فرد ورزشکار میشود ذهن آگاهی به ورزشکار کمک میکند برروی تمرینات و تکنیک هایش تمرکز بیشتر داشته باشد، حس علاقه و انگیزه به کاهش استرس، تمرکز روی افکار مثبت و ایجاد نگرش مثبت می تواند ورودی های متناسب با ذهن، رفتار، احساس و  هیجانات ایجاد کند که باعث تعادل رفتاری و کاهش نا آرامی درونی میشود.

 ورزشکار باید توانمند فکری باشد یعنی اینکه پیام ها و صداهایی را که ورزشکار از طریق ذهن خود میشنود استدلال کرده و درگیر افکار نشود.

لازمه آنکه فرد ورزشکار بتواند موارد منفی را رها کرده و پرخاشگری و ناآرامی خویش را کنترل نماید، داشتن تمرکز روی افکار مثبت است، تمرین ذهنی سبب تقویت اراده، افزایش حس اعتماد به نفس و هوش هیجانی فرد ورزشکار شده و این شرایط به ورزشکار کمک میکند که دقت بالاتری برای انجام تمرینات و اجرای تکنیک ورزشی داشته باشند.

 زهرا علی آبادی فراهانی - مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.