یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

دکتر رازی در ارزیابی عملکرد فدراسیون:

ایران فعال‌ترین فدراسیون پزشکی ورزشی دنیا را دارد

محمد رازی

دکتر محمد رازی، عضو هیات رئیسه و نایب رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، عملکرد این فدراسیون را در زمینه های مختلف درخشان توصیف کرده و در عین حال ضرورت توسعه کیفی و کمی خدمات این فدراسیون را مورد تاکید قرار داد.

با دکتر رازی رئیس انجمن جراحان ارتوپدی، در حاشیه یکی از جلسات هیات رئیسه فدراسیون پزشکی ورزشی، گفت وگویی با ایشان داشتیم که در پی می آید:

 جایگاه ملی و بین المللی کنونی فدراسیون پزشکی ورزشی را چگونه می بینید؟

فدراسیون پزشکی ورزشی کشور، همان‌طور که از اسمش پیداست، یکی از فدراسیون‌های زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان است. در این فدراسیون، اهداف عالیه پزشکی و ورزشی همانند دیگر نقاط دنیا پیگیریی می شود. این فدراسیون یکی از فدراسیون‌های موفق و نامدار آسیاست و به همین دلیل حتی نسبت به کشورهای پیشرفته، از نظر حضور کارشناسان و اعضا حضور معتبر و قابل ملاحظه‌ای در آسیا دارد. نایب رییس فدراسیون پزشکی ورزشی آسیا و عضو هیات رییسه فدراسیون پزشکی ورزشی آسیا از کشور ماست و بنده هم به عنوان ادوایزر قبلا نایب رییس و سپس رییس این فدراسیون در آسیا بودم و اکنون در فدراسیون حضور دارم. متخصصان فدراسیون ما در شورای المپیک آسیا نیز حضور قابل توجهی دارند.

نقش فدراسیون پزشکی ورزشی و خدمات تخصصی این فدراسیون را در مجموعه ورزش کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

 فدراسیون ساختمان و تجهیزات مجهز و کاملی دارد که  شاید نتواند در حد پیشرفته انتظارات امروزی کشور را برآورده کند و نیازمند به روزرسانی است اما جزو اولین فدراسیون‌ها هستیم که کلینیک مستقل، رادیولوژی مستقل، دندانپزشکی مستقل و فیزیوتراپی مستقل داریم و این مساله در نوع خود حائز اهمیت بسیاری است. فدراسیون ما تقریبا تمام ورزشکاران ثبت نام شده و و رسمی کشور را از نظر خدمات درمانی تحت پوشش دارد. معدود مواردی یافت می‌شود که ورزشکاری از نظر آسیب‌های پزشکی دچار مشکل شود، که این به  کم کاری فدراسیون مربوطه و خود ورزشکار برمی گردد؛ وگرنه تمام ورزشکاران ثبت نام شده و بیمه شده عضو فدراسیون پزشکی ورزشی رضایت قابل قبولی از فدراسیون دارند و ما به شایستگی توانسته‌ایم رضایت ورزشکاران بخصوص ورزشکاران آسیب دیده را جلب کنیم.

از جمله اقدامات فدراسیون تشکیل پرونده سلامت برای قهرمانان و ورزشکاران است، این اقدام را چگونه ارزیابی می کنید؟

از دیگر فعالیت‌های فدراسیون پزشکی ورزشی، معاینات پیش از اعزام مسابقات بین‌المللی، آسیایی و المپیک است که تمام ورزشکاران بیمه شده، معاینات جامع می شوند و درمانگاه فدراسیون پزشکی ورزشی با پزشکان حاذقی که دارد مشاوره‌های لازم و پیشنهادهای درمانی لازم را به ورزشکاران می دهد و اگر لازم باشد، برای جراحی به بیمارستان اعزام می شوند. به هرحال فدراسیون پزشکی ورزشی، باید جایگاه و مقام والاتری داشته باشد و با تلاش‌هایی که شده، نه تنها در سطح خاورمیانه، که در سطح دنیا باید خود را بالا بکشد. گرچه در ایران میان فدراسیون‌های ورزشی دیگر و نسبت به بقیه قسمت‌های درمانی کشور جزو رده‌های بالا هستیم.

مستحضرید فعالیت های آموزشی از جمله اولویت های این فدراسیون است، نظر شما در خصوص این فعالیت ها چیست؟

از نظر آموزش نیز کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی یکی از کمیته‌های بسیار فعال بوده و امروز چون دانشگاه‌ها نیز شروع به آموزش تخصصی پزشکی ورزشی کرده اند، شاید مقداری بار از روی کمیته آموزش فدراسیون برداشته شده و حجم سنگینی از این مسئولیت کمتر باشد. با این حال کمیته آموزش فدراسیون پزشکی ورزشی از سال‌ها پیش وظیفه آموزش در رابطه با پزشکی ورزشی را در رده‌های مختلف پزشکان عمومی، فیزیوتراپ‌ها، مربیان ورزشی و ورزش‌های اختصاصی داشته است و الان هم به طور نسبی دارد و یکی از کمیته‌هایی که باید فعالیت خود را همچون گذشته افزایش دهد و جایگاهش را حفظ کند، همین کمیته آموزش است.

با توجه به این که هیات رییسه از ارکان رده بالای تصمیم گیر در فدراسیون های ورزشی است، بفرمایید اهداف کلانی که در این فدراسیون دنبال می‌شود چیست؟

هیات رییسهها معمولا فعالیت و کارایی‌شان به دوره‌ای بستگی دارد که در آن هستند. گاهی مدیریت ممکن است اهمیت بیشتری به فدراسیون نشان دهد. در مجموع فعالیت هیات رییسه فدراسیون خوب است، گرچه گاهی افول نسبی هم داشته ولی درمجموع فعالیتشان قابل قبول است. مسائلی که از طرف مدیریت فدراسیون در هیات رئیسه مطرح می‌شود و تصمیم‌گیری‌های کلانی که به مشورت بیشتری نیازمند است، در هیات رییسه مطرح می‌شود و هیات رییسه یا در همان جلسه تصمیم‌گیری می‌کند یا این وظیفه را نیازمند کار کارشناسی بیشتر تشخیص می‌دهد و به بعد موکول می کند.  به هرحال هیات رییسه یکی از ارکان اصلی فدراسیون و از حامیان اصلی مدیریت آن است.

 فدراسیون پزشکی ورزشی تا چه حد توانسته در جهت تحقق انتظارات جامعه ورزش گام بردارد؟

خوشبختانه ما فعال‌ترین فدراسیون پزشکی ورزشی دنیا را داریم. یعنی علاوه بر فعالیت‌ها و آموزش پزشکی ورزشی، توانسته‌ایم در توانبخشی و معاینات درمانی ورزشکاران موفق عمل کنیم. در تمام دنیا یا پزشکی ورزشی وجود ندارد، یا در قالب انجمن و آموزش همکارانشان و برگزاری کنگره پزشکی ورزشی کار می‌کنند و کار اجرایی ندارند. اما پزشکی ورزشی ما در قلب ورزش کشور حضور دارد و این حضور بسیار چشمگیر است و هیچ جای دنیا، پزشکی ورزشی در دل ورزش نیست که نسبت به تمام مراحل سلامت ورزشکاران، درمانشان، پیشگیری از آسیب‌ها و پیشگیری از دوپینگ حضور داشته باشد.      

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.