سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

دکتر حریرچی:

اهالی ورزش بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت داشته اند

بیست و ششمین جلسه ستاد مقابله با کرونا در ورزش
بیست و ششمین جلسه ستاد مقابله با کرونا در ورزش با حضور شماری از مدیران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و در راس آنها دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت، مدیران وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، روسای فدراسیون های ورزشی، دکتر مهرزاد خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی و اعضای ستاد در محل فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد.
 گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران را از این جلسه می خوانید:
دکتر حریرچی:
اهالی ورزش در زمینه مبارزه با کرونا بهترین همکاری را با وزارت بهداشت داشته اند
دکتر ایرج حریرچی در این جلسه گفت: هدف اول ما از اجرای پروتکل های بهداشتی در ورزش، این است که خود ورزشکاران و مربیان به کرونا مبتلا نشوند. هدف دوم ما نیز این است که این افراد دیگران را مبتلا نکنند.
وی افزود: افراد جوان با قدرت بدنی بالا معمولا بی‎علامت یا کم علامت هستند، ولی می توانند منشاء بیماری باشند. فرد جوان به واسطه توانایی های فیزیکی‎اش حتی اگر مبتلا به این ویروس باشد در سطح اجتماع تردد می‎کند، ولی فرد کهنسال یا میانسال به محض ابتلا ضعیف شده و در بستر بیماری می‎ماند و دیگران را مبتلا نمی کند.  
 تأثیر ورزش قهرمانی بر اشتیاق عمومی
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت ورزش در اجتماع  اضافه کرد: متأسفانه 80 درصد مردم ما کم تحرک هستند ولی ورزش، به ویژه ورزش قهرمانی می‎تواند تأثیر قابل توجهی در تشویق مردم به پرداختن به ورزش داشته باشد و این خود یکی از عوامل مؤثر در ایجاد تحرک بین اقشار مختلف اجتماع محسوب می شود. 
نقش فوتبال بر اقتصاد
دکتر حریرچی در بخش بعدی صحبت هایش با اشاره به تأثیر ورزش بر اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: بحث دیگر مرتبط با ورزش موضوع معیشت بخش عمده ای از اجتماع در رابطه با این مقوله است. فوتبال در اقتصاد دنیا هم نقش مهمی ایفا می کند. در کشور اسپانیا 1.4 درصد از درآمد ناخالص آن کشور از محل فوتبال است.
وی ادامه داد: امروز ما در ایران 282هزار مکان ورزشی داریم که در هر کدام از آنها از یک تا ده و بعضا صدها نفر مشغول به کارند که بیشترشان نان آور خانواده هایشان هستند. برگزاری لیگ فوتبال تنها به منزله برگزاری یک مسابقه فوتبال نیست؛ بلکه همان فوتبالیست یا مربی از محل درآمدی که دارد در بخش های مختلف اقتصادی سرمایه گذاری کرده و گردش مالی‎اش در بخش‎های مختلف ایجاد شغل و مسائل دیگر می کند.
معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: در هر بازی فوتبال ده ها نفر از محل فروش آب معدنی و تنقلات ارتزاق می کنند. بحث جابه جایی 40، 50 هزار نفر باعث گردش پول بزرگی در بخش حمل و نقل می شود و این جدا از بحث تبلیغات تلویزیونی و مصاحبه هایی است که رسانه‎ها را با خودش درگیر می کند و به رونق آنها نیز منجر می‎شود.
 ورزش سرگرمی اجتماعی ایجاد می کند
حریرچی یادآور شد: از همه این مسائل اقتصادی که بگذریم، برگزاری یک بازی فوتبال باعث سرگرمی، تفریح و مشغولیت تعداد زیادی از مردم می شود. به طور مثال، چهارشنبه سوری 2 سال پیش کمترین آمار آسیب دیدگی ها را داشتیم چون در آن شب تیم پرسپولیس بازی داشت و خیلی از مردم پای گیرنده ها نشسته و فوتبال می دیدند. این اتفاق در سبک شدن ترافیک روز بازی های تیم ملی والیبال هم تکرار می شود. در همان شب چهارشنبه سوری ما کلی چشم و دست سالم داشتیم که به خاطر استفاده کمتر از مواد محترقه آسیب ندیدند. پس ما از اثرگذاری های مهم ورزش در سطح کلان اقتصاد و شادی اجتماع مطلع هستیم.
ورزشی ها بیشترین کمک را به وزارت بهداشت کردند
وی در پایان صحبت هایش گفت: بار دیگر با تشکر از همکاری اهالی ورزش که در زمینه مبارزه با کرونا بهترین همکاری را با وزارت بهداشت داشته اند، از جامعه ورزش و مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی خواهش می کنم با تبلیغات بیشتر در رابطه با رعایت پروتکل های بهداشتی کمک کنند تا ما در اجرایی کردن خواسته های بخش بزرگی از اجتماع موفق باشیم. شعار ما این است: حداکثر فعالیت اجتماعی با حداقل تماس فیزیکی و حداکثر رعایت اصول بهداشتی. قطعا اجرای این مسائل شرایطی را برای ما فراهم می کند که بتوانیم اسباب سرگرمی و هیجان را برای مردم فراهم کنیم. ما در کشور 24 میلیون شغل داریم که بخش قابل توجهی از آنها مرتبط با ورزش هستند و گردش چرخ ورزش تأثیر مهمی در آن دارد.
درخواست و دغدغه های روسای فدراسیون های کشتی و انجمن ورزش های رزمی
در این جلسه علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی و آقای بهتری رئیس فدراسیون انجمن ورزش های رزمی طی سخنانی به بیان دغدغه های ورزشکاران فدراسیون های مربوطه پرداختند و با ارائه پیشنهاداتی خواستار از سرگیری فعالیت های ورزشی در این رشته ها و با رعایت پروتکل های بهداشتی شدند.
ارائه گزارش عملکرد فدراسیون اسکواش در زمینه مقابله با کرونا
همچنین آقای سلیمانی رئیس فدراسیون اسکواش که به صورت ویدیو کنفرانس در جلسه حاضر شد، به ارائه گزارش عملکرد و برنامه های این فدراسیون در زمان همه گیری کرونا پرداخت و از زحمات کادر درمان به پاس مجاهدتشان برای تامین سلامت آحاد جامعه قدردانی کرد.
یک ماه تلاش افسران سلامت
در بخش دیگری از این جلسه، حامد عباسی از کمیته پوشش مسابقات که در کنار دکتر مهرشاد پورسعید نقش مهمی در ساماندهی افسران کنترل سلامت فدراسیون دارد، گزارش مبسوطی از عملکرد افسران کنترل سلامت فدراسیون طی یک ماه فعالیت ارائه کرد.
در این گزارش آقای عباسی به تفیک میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در تمرینات و مسابقات تیم های مختلف را بیان کرد.
اهمیت نظارت بر باشگاه ها
پیمان فخری رئیس مرکز نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک و یکی از اعضای ستاد مقابله با کرونا در ورزش نیز ابعاد مختلف ازسرگیری فعالیت های ورزشی در رشته های مختلف را بیان کرد و رضا گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران نیز با اشاره به همکاری بازرسان  این اداره و هیات پزشکی ورزشی استان در موضوع نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع سلامت قطعا بجد بازرسی ها ادامه خواهد داشت و با باشگاه های متخلف که به این مهم بها نمی دهند، برخورد قانونی خواهد شد.
ادامه تدوین پروتکل های تخصصی
از جمله مصوبات این جلسه، ادامه تدوین پروتکل های تخصصی با هماهنگی وزارت بهداشت بود. همچنین مقرر شد باشگاه ها بر اساس میزان همکاری درمبارزه با کرونا ارزیابی و در پایان هفته سوم لیگ برتر ارائه شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.