دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

دکتر مرادی شهپر خبر داد؛

شرکت  ۱۱ هزار باشگاهدار در دوره آموزشی آنلاین کرونا ویروس

فرهاد مرادی شهپر

دوره آموزشی آنلاین کرونا ویروس درحالی به کار خود ادامه می دهد که تاکنون بیش از ۱۱ هزار باشگاهدار در آن شرکت کرده اند تا یکی از مراحل بازگشایی باشگاه ها را سپری کنند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، فارغ از مبحث دانش افزایی و آگاهسازی جامعه ورزشی و اطلاع رسانی به خانواده بزرگ ورزش، یکی از الزامات بازگشایی باشگاه های ورزشی، حضور باشگاهداران در دوره آموزشی کرونا ویروس است که این دوره همراه با آزمون آنلاین، هم اکنون روی سایت فدراسیون پزشکی ورزشی قرار دارد.

برای آگاهی از جزییات بیشتر این دوره آموزشی با دکتر فرهاد مرادی شهپر، دبیر ستاد مقابله با کرونا در ورزش و رئیس کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون گفت وگویی انجام دادیم که در پی می آید:

 آقای دکتر ایده این طرح از کجا شکل گرفت؟

از بهمن ماه سال گذشته که بیماری کووید ۱۹ در شرق آسیا شیوع پیدا کرد، بلافاصله فدراسیون برنامه ریزی خود را برای مقابله با این بیماری آغاز کرد و از اوایل اسفند ماه ستاد مقابله با کرونا در ورزش تشکیل شد. یکی از اولین اقدامات، تولید محتوای آموزشی بود و این که یک برنامه آموزشی برای تمام دست اندرکاران ورزش در نظر گرفته شود تا در زمینه پیشگیری، دانش افزایی رخ دهد و این محتوای آموزشی به مرور زمان به روز رسانی شود. به همین دلیل یک برنامه آموزشی به صورت آنلاین روی وب سایت فدراسیون قرار دادیم.

هدف از برگزاری این دوره چیست؟

هدف از برگزاری این دوره، در درجه اول افزایش دانش، نگرش و تغییر رفتار مخاطبان ورزشی است تا گام مهمی در امر پیشگیری برداشته شود و آگاهی کاملی نسبت به بیماری، عوامل بیماری زا و عوامل خطرساز به دست بیاورند تا بهترین واکنش در خصوص پیشگیری را مد نظر قرار دهند. از طرفی پیش از بازگشایی ها به منظور کاهش ریسک سرایت، این دوره الزامی شد. برای برای شرکت کنندگان آزمون آنلاین طراحی شد تا پس از وارد کردن مشخصات و پاسخ به پرسش ها برای آنها گواهی شرکت در دوره صادر شود.

آیا این  آموزش برای باشگاهداران کل کشور الزامی است؟

تا الان این طرح را به عنوان الزام قطعی در نظر نگرفته ایم، اما یکی از مراحل بازگشایی بوده است. باشگاهداران به عنوان مراحل ابتدایی باید در سایت وزارت بهداشت ثبت نام   و  Q.R کد و کد پیگیری دریافت می کردند. سپس در فدراسیون پزشکی فرم های خود اظهاری، تعهدنامه، تاییدیه بهداشتی و غربالگری را پر می کردند و یکی از این بخش ها هم مساله آموزش بود. تاکید موکد توسط دانشگاه های علوم پزشکی صورت می گیرد. در تهران با سختگیری بیشتر و در شهرستان ها این الزام توسط هیات های استانی ما دنبال می شود و خروجی اقدامات اخیر این بوده که تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر  آموزش دیده اند.

آیا این طرح فقط برای باشگاه های بدنسازی کاربرد دارد؟

خیر. همه باشگاه ها و هر مکان ورزشی که بخواهد بازگشایی شود باید این مراحل را پشت سر بگذارد؛ حتی استخرها و ورزش های برخوردی در زمانی که بازگشایی آنها اعلام شود و قطعا در شهرهای زرد یا سفید.  

پس از بازگشایی اماکن ورزشی، آیا برنامه مدونی در خصوص بازرسی داریم؟

  در این مورد، علاوه بر بازرسی های مشترک با حضور بازرسان وزارت بهداشت و بازرسان فدراسیون پزشکی ورزشی، حدود ۷۰۰ بازرس ما در سراسر کشور نظارت بر اجرای پروتکل ها را در نقاطی که بازگشایی انجام شده است به عهده دارند. خوشبختانه توان نظارتی فدراسیون پزشکی ورزشی در غالب ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی مورد تایید همکاران تلاشگرمان در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.